program    |    zpravodaj    |    o festivalu    |    katalog    |    konvikt    |    filmy    |    koncerty    |    výstava    |    mapa    |    pro/média

PÁ 28. 4. 2006     19.30 Moravské divadlo
 Pedro Calderón de la Barca
 ZNAMENÍ KŘÍŽE
 Městské divadlo Brno
 

„Drama lásky a cti“ režisérky Hany Burešové kritikou označované
za jeden z inscenačních vrcholů letošní divadelní sezony.

překladVladimír Mikeš
režieHana Burešová
dramaturgieŠtěpán Otčenášek
scénaMilan David
kostýmyHana Fischerová
hudbaVladimír Franz
choreografieHana Charvátová

premiéra


10. 9. 2005

Curcio, šlechticLadislav Kolář
Lisardo, Curciův synIgor Ondříček
Julie, Curciova dceraHelena Dvořáková
Eusebio od KřížePetr Štěpán
Octavio, šlechticJosef Jurásek
Alberto, knězIgor Ondříček
Gil, venkovanViktor Skála
Menga, Gilova ženaIrena Konvalinová
Bras, venkovanJan Mazák
Tirso, venkovanAlan Novotný/Tomáš Sagher
Arminda, Juliina služkaZuzana Čapková/Evelína Jirková
Richard, lupičRastislav Gajdoš
Celio, lupičPatrik Bořecký
Vojáci a venkovanéLukáš Hejlík, Petr Čagánek,
David Kropáč, Peter Veslár,
Jiří Zmidloch
Jeptišky a venkovankyZuzana Čapková/Evelína Jirková,
Irena Konvalinová, Lenka Rydlová
LupičiMilan Stejskal, Jaroslav Záděra

Vše je milost, zní nešizeně ve Znamení kříže
(…)
I v této Calderónově hře platí, že „život je sen“, v němž bloudíme, hledáme naslepo a z něhož se probudíme až ve smrti, která je pro křesťana vzkříšením. Alberta Camuse, který zhruba před půlstoletím vytvořil v Paříži adaptaci právě Znamení kříže, fascinoval provokativní způsob, jakým Calderón tři století před Bernanosem vyslovil a ilustroval hlubokou pravdu, že „vše je milost“, která je odpovědí katolického spisovatele na naši nevěřícnou námitku, že nikdo není spravedlivý. Hana Burešová dokázala v inscenaci uplatnit komickou i vážnou polohu svého režijního talentu. Jako jedna z nemnoha u nás je schopna velice citlivě a přesně porozumět dnes zdánlivě neaktuální takzvaně náboženské tematice a nezkresleně ji divákům předložit v celé škále neošizené divadelní řeči. Výsledkem je i v případě Znamení kříže velká divadelní opera, mimořádně zdařilý a dynamický průnik slova, pohybu i prostoru. A rovněž hudby, jejímž autorem je Vladimír Franz.
(…)
Zvláštní napětí v inscenaci vzniká mezi pojetím zbožnosti v Calderónově době a našimi představami, kterým je někdy hodně vzdálená. Režisérce slouží ke cti i to, že si svou práci nezjednodušila „shazováním“ nebo jinými postmoderními ingrediencemi.
Josef Mlejnek, MF DNES

Městské divadlo započalo sezonu tragickým příběhem osudových milenců
(…) Party Julie a Eusebia se staly nepromarněnou příležitostí pro Helenu Dvořákovou a Petra Štěpána. Dvořáková osudovost své postavy niterně prožívá, u Štěpána se chvílemi sváří jeho boj s postavou se samotnou rozháraností Eusebia. Atmosféru představení za všech okolností umocňuje symbolická a příznačně výmluvná scéna hostujícího Milana Davida a hudba Vladimíra Franze, vystihující zejména klíčové okamžiky a potrhávající sakrální motivy.
Simona Polcarová, Rovnost

Znamení kříže ústí v mystickou extázi
(…)
Režisérka Hana Burešová se svým týmem by ovšem mohla navrhnout sebeoriginálnější inscenační koncepci, kdyby neměla k dispozici patřičně zdatné herce, herce, kteří by veškeré její originální úsilí zúročili, minulo by se vše účinkem a zavládla by nuda. Výkony protagonistů dávají postavám skutečný lidský rozměr, nejsou tedy zdaleka jen nositelé neživot

ných barokně pojímaných a barokně vyhrocených charakterů. Právě proto i dojímají. Herci své postavy prožívají do morku kostí, že jim věříme i tehdy, když jejich extáze přechází v křeč.
Vladimír Čech, Hospodářské noviny

Osobnost měsíce / Hana Burešová
Režisérka Hana Burešová ve spolupráci s dramaturgem Štěpánem Otčenáškem věnovala práci na Calderónově Znamení kříže stejně intenzivní péči jako vrcholným inscenacím na mateřské scéně v pražském Divadle v Dlouhé. Nejenže obohatila repertoár brněnské scény o pozoruhodný, náročný a v našich (velkého španělského dramatického básníka převážně přehlížejících) podmínkách objevný titul, ale dokázala energickým uchopením a nápaditou stylizací prosadit scénickou účinnost barokní teatrality a emocionality ve zcela odlišném kulturním kontextu. Zásluhu na tom má především promyšlená dialektická součinnost všech uměleckých složek, z nichž vedle temperamentního zvládnutí ústředního tria postav dominuje zejména hudba Vladimíra Franze, vydatně podporující přesahy lidských osudů. V době, která adoruje sterilní coolness, přináší brněnská inscenace to, co českému divadlu citelně chybí: vášeň, patos a duchovní rozměr.
Divadelní noviny

Vášeň a kříž
Hostující režisérka Hana Burešová, která se už utkala s Calderónem vrcholným (s Podivuhodným kouzelníkem alias Zázračným mágem), se musela vyrovnat zejména se dvěma inscenačními problémy: nalézt přijatelný výraz pro excentrický příběh v podivné žánrové směsi a pro extrémní projevy lidských vášní na hranici viny a trestu, dobra a zla, života a smrti. Barokně vystupňovaná protikladnost situací, nálad a postojů se promítla do souhry všech výrazových prostředků, počínaje výtvarným řešením (proměnlivé kombinace bílé a černé v oponkách, kulisách i kostýmech) a konče nápaditě stylizovaným hereckým jednáním. Souboje se odehrávají v choreografických náznacích, válečnou vřavu vyvolává zmatené pobíhání bojovníků spolu s pohybem černých kulis, které navíc plní roli claudelovských zástěn, zdí, hradeb – nátrojů i znaků skrývání, odloučení, věznění. Časté monology jsou pojaty jako široce rozvinuté repliky, při nichž partner pozorně, leč nehybně naslouchá (připomnělo mi to hluboký zážitek z Vilarových inscenací francouzské klasiky) a mluvčí podává svou výpověď jako sugestivní dramatický proces. Hudba Vladimíra Franze táhlými zvuky evokuje napjatou atmosféru, razantními ataky frázuje jevištní akce a podtrhuje situační pointy, na spirituálních vrcholech pak vznosnými tóny varhan a citacemi chorálních zpěvů podporuje transcendentální rozměr lidských osudů.
Nabízející se otázku po platnosti Calderónova díla a jeho inscenace v dnešních podmínkách nelze zodpovědět vulgárními poukazy na efemérní aktuality. Věčná, existenciálně zakořeněná lidská dilemata platí vždy a všude, zpochybňujíce samostatný pojem aktuálnosti. Právě jistá odlehlost barokního vědomí a svědomí, extrémní barokní emocionality a senzibility je s to zapůsobit dnes přinejmenším dráždivě, může překvapit i popudit, ale rozhodně jí neupřeme bytostnou dramatičnost.
Dramatičnost, která se nespokojuje obligátním hromaděním negativních jevů, ale dokáže hrůzy lidských osudů prozářit záblesky světla, jehož nositelem je ve hře znamení kříže.
Zdeněk Hořínek, Divadelní noviny

Odvaha k patosu a strohosti
Jen málokdy je možné v rámci brněnského divadla a snad dokonce v rámci divadla českého narazit na tak sevřený a od začátku do konce režijně pevně vedený tvar, jako tomu je v nové inscenaci Calderónova Znamení kříže v Městském divadle Brno v režii hostující Hany Burešové. Hana Burešová pracovala s téměř prázdným prostorem, v němž byl důraz položen především na herecké výkony a znehybnělá sošná aranžmá klasicizujícího střihu a na umění expresivní deklamace Calderónova rýmovaného verše.
Významnou roli hraje v inscenaci také hudba Vladimíra Franze a disonantní, zneklidňující fragmenty smíšeného sboru Ars Brunensis Chorus. Kromě běžného vyplňování meziher v průběhu nepatrných proměn hracího prostoru, ač se na první poslech jedná o hudbu suverénního rukopisu, aktivně vstupuje do děje, komentuje a zvýrazňuje místa dramatických zlomů, dotváří herecké jednání a vytváří pro ně prostor.
(…)
Přestože inscenace, jako koneckonců každá tragédie, permanentně bezděčně osciluje na hraně mezi tragičnem a fraškovitostí, nesena odvážným patosem, neuklouzne. Napomáhají ji v tom také již autorem obratně vsunuté komické výstupy „postav z lidu“ a zejména výstupy Gilovy v podání Viktora Skály, jejichž úkolem není jen přechodně diváka pobavit a děj tak odlehčit, ale především vymezit hranici mezi komičnem a tragičnem. A napomáhají jí v tom také herecké výkony a především režie, která se tvarovou důsledností dokáže přehoupnout i přes poměrně diskutabilní a schématické závěrečné smíření ve smrti a odpuštění hříchů.
V podstatě jde o inscenaci myšlenkově velmi konzervativní, k současnosti se téměř nevztahující. A náboženskou. Ale jak uhrančivou. Jak důslednou. Jak ne-instantní.
Roman Sikora, Literární noviny

Barokní zázrak v ateistické Praze
Inscenaci jsem poznal už na její mateřské scéně v září, kdy její premiérový ohlas kontrastoval s pozdější nemastnou neslanou recenzí v LN, jejíž autorka si zjevně nevěděla rady s Calderónem a jeho křesťanskou mystikou. Trochu jsem se proto obával jejího ohlasu v poněkud „ateističtější“ Praze, už proto, že přenosem do většího prostoru intimní básnické drama o nemnoha postavách, postavené z větší části na symbolické hodnotě verše a jeho temporytmu, ztratí mnoho ze své magie. Zvláště odehráváli se na takřka minimalistické, chrámově strohé scéně, pracující s jednoduchým, černobílým kontrastem světla a tmy (bílé či modravé sloupy světla, v nichž se hrají klíčové scény včetně „nanebevstoupení“ hlavní hrdinky, kontrastně k tomu tmavý kostým autoritativního otce Curcia, bílé kostýmy lidových i aristokratických postav, černý šat a siluety jeptišek proti bílému pozadí).
Ze strohé scény se o to účinněji od počátku „vylupují“ výtvarně působivé detaily (v úvodní „forbíně“ ve stylu lidového divadla atrapa osla, bílý a posléze osudově odstavený žebřík, přistavený k černé klášterní zdi, hole vesničanů jako symbol kříže i trní, jímž je přikryt ubitý hrdina). Kupodivu se na Vinohradech žádná z mých obav ze ztráty křehkosti nenaplnila: brněnští herci nejenže dobře „umluvili“ a gesticky vyplnili prostor, aniž ztratili hnací motor hry, jímž je neúnavný trochej, ale u některých od premiéry jejich výkon dozrál.
Vladimír Just, Kulturní týdeník

Na scéně vévodí gejzír vražd a smilstva
Hana Burešová s Vladimírem Franzem v Městském divadle Brno, znamenitá režisérka s charismatickým hudebníkem při práci na Znamení kříže Španěla Pedra Calderóna de la Barky v překladu Vladimíra Mikeše. A na scéně suverénní herecký tým. To všechno slibovalo velký divadelní zážitek české premiéry hry největšího z barokních mistrů. Řekl bych – příběh na cestě od Shakespeara třeba k Schillerovi a ještě dál: k dnešnímu modernímu akčnímu dramatu. Ve Znamení kříže je všechno. Nejasný původ hlavního hrdiny, z nějž se tak stává společenský outsider, bouřlivá láska, rodičovský nesouhlas zabraňující sňatku, smrt v souboji, život psance, žárlivost, loupení, vraždění, zběsilost, smilstvo, incest, nenávist, pomsta...
(…)
Na scéně běsní vášně, zejména ve vztazích ústřední dvojice rozervanců Eusebia od Kříže (Petr Štěpán) a Julie (Helena Dvořáková). Výkony obou herců dokonale korespondují s režijním záměrem i s akcentovanou romantizující linií prokletí obou nešťastných milenců, proklatců, psanců. S nimi v nasazení drží krok Ladislav Kolář (Juliin otec Curcio), Igor Ondříček (její bratr Lisandro a kněz Alberto) i další. Nemusíme na Calderónovo Znamení kříže chodit jako na mši. Je ale nanejvýš dobré, že je konečně dáno i nám seznamovat se s ním. Že je místy sugestivnější než Shakespeare, jak jsem si přečetl v nějakém propagačním sloganu, platí totiž kupodivu bezezbytku.
Jiří P. Kříž, Právo

Zločin a svatost – jak to jde dohromady? Jen radikální odvrat od zvrhlé krajnosti. Calderón žasne nad zázračností reality a hrozí se zvůle těch, kdo v ní žijí. Svět je jeho divadlem, neodvrací se od něho…
Vladimír Mikeš, překladatel

      www.mdb.cz      

program    |    zpravodaj    |    o festivalu    |    katalog    |    konvikt    |    filmy    |    koncerty    |    výstava    |    mapa    |    pro/média