program    |    zpravodaj    |    o festivalu    |    katalog    |    konvikt    |    filmy    |    koncerty    |    výstava    |    mapa    |    pro/média

PO 1. 5. 2006     20.00 Moravské divadlo / „za oponou“
 Martin Crimp
 STORY
 Divadlo Petra Bezruče Ostrava
 

Šokující hra z dnešního New Yorku. Osobitá exkurze do praktik
mediálního světa v režii uměleckého šéfa DPB Jana Mikuláška.

Anne se rozhodne prodat svůj životní příběh filmové agentuře,
netuší však, že se stává součástí nebezpečné hry,
ze které není úniku...

překladJitka Sloupová
dramaturgieIlona Smejkalová
výpravaMarek Cpin
hudba a režieJan Mikulášek

premiéra


7. 10. 2005

JenniferAlena Sasínová-Polarczyk
AndrewTomáš Dastlík
AnnePetra Bučková
SimonPavel Gajdoš
CliffordViktor Dvořák
NickyTereza Vilišová
JohnJan Vlas
TaxikářNorbert Lichý
Servírka, Filmová hvězdaIvana Stejskalová

Představení vás zaručeně nenechá chladnými… Stoupám si a tleskám. Bravo! Story je skutečně mistrovským prvním krokem do nadcházející sezony!
Lucie Kryzová, Scarabeus

Hra Martina Crimpa do jisté míry může souznít s teoriemi Jeana Baudrillarda, francouzského filozofa, který upozorňuje na fikcionalizaci reality či na „dokonalý zločin“, který je páchán na realitě. A jelikož je to zločin dokonalý, smazává po sobě všechny stopy. Proto také slepý newyorský taxikář může vidět lépe než jiné postavy pohybující se v hyperreálném světě, který chce být skutečnější a pravdivější než opravdová skutečnost a pravda.
A ještě pár poznámek na okraj. Možná díky určité stylizaci či fyziognomii mi „upírský“ pár Andrew – Jennifer připomněl české mediální superstar Soukupa a Osvaldovou. Výborná byla jednoduchá chladivě šedá výprava (Marek Cpin) a s ní korespondující hudba (Jan Mikulášek). Šedivé boty rozmístěné kolem scény mi symbolizovaly zbytky vysáté reality, stopy po „dokonalém zločinu“, které se ztrácejí v šedi okolních kulis. Také pohovka pokrytá igelitem, na níž Andrew simuloval lásku k Anne, byla skvělou metaforou vymyšleného světa, který se leckdy spíše podobá kulise.
Jan Havlena / 19. 12. 2005

U Bezručů začali zdařile, inscenace Story se povedla
Scéna sestavená z šedých jednobarevných panelů, igelitová role ve dveřním otvoru, kterým dovnitř vcházejí diváci, jediný malý obrázek v koutě, studené světlo občas blikajících zářivek, to je výstižná Cpinova scénografická metafora bezobsažného života.
(...)
Tradičně výborná je Alena Sasínová-Polarczyk v roli mediální agentky Jennifer. Zdařile jí sekunduje Tomáš Dastlík v roli profesního a životního partnera Andrewa. Velkým příslibem do budoucna je výkon Petry Bučkové v roli Anne. Herečka potvrzuje mimořádný talent schopností vytvořit naprosto věrohodný obraz postavy, která je v jejím podání obětí cynického světa současných masových médií. Zajímavý výkon podává i Jan Vlas v roli producenta či mediálního magnáta, do detailu přesně vykresluje Norbert Lichý svého slepého taxikáře. Představitelé ostatních rolí, Tereza Vilišová jako Nicky, Ivana Stejskalová v roli servírky a filmové hvězdy, Pavel Gajdoš jako Simon a Viktor Dvořák v roli Clifforda, odvádějí poctivé a slušné herecké výkony.
Inscenace je v pravém smyslu slova angažovaná, hovoří o ztrátě identity dnešního člověka a velmi hlasitě nabádá k zamyšlení, kdo my, lidé třetího tisíciletí, jako jedinci vlastně jsme.
Ladislav Vrchovský, Moravskoslezský deník / 11. 10. 2005

Story
Story patří k nejúspěšnějším a – vedle Pokusů o její život – zřejmě i nejpřekládanějším Crimpovým hrám. Rovněž tento text rozvíjí oblíbená dramatikova témata – chaos a zmatek současného života, neschopnost obyčejného lidského kontaktu i nemožnost vzájemné komunikace. Crimp ve svém absurdním příběhu popisuje s velkou dávkou černého humoru vizi světa na konci tisíciletí, světa, který se vzdaluje normálnímu stavu, světa, jenž nás pohlcuje svou agresivitou, roztěkaností, ctižádostí, chamtivostí i cynismem.
Dva newyorští mediální agenti, Andrew a Jennifer, úspěšně podnikají ve filmovém průmyslu. Náplň jejich práce je ovšem velmi podivná a diskutabilní. Živí se vyhledáváním osob ochotných sdělovat svoje životní osudy za účelem sepsání filmového scénáře.
S příběhy skutečných, reálných lidí nakládají velmi bezstarostně a každý, kdo uvízne v jejich pavoučí síti, je postupně omotán, vypreparován a odhozen.
Nová oběť Anne však pracně budovaný systém rozloží…

Příběh lidí, kteří ztratili hranici mezi tím, co žijí sami, a tím, co je vyprávěním někoho jiného, napsal Crimp v roce 1993, tedy pár let před celosvětovým boomem tzv. „reality show“, jež se v posledních pár týdnech začínají vkrádat i do našich životů. S trochou nadsázky lze říci, že Jennifer a Andrew jsou vlastně předskokany tohoto nového televizního žánru. I oni totiž postupně podléhají pocitu, že medializace života je nakonec zajímavější a vzrušivější než život sám.
Jak je pro Crimpa typické, anglický titul hry, The Treatment, lze vykládat a překládat různě. Běžně se tento termín používá u filmu, jde o jakousi obdobu filmové povídky či prvotního náčrtu děje, který předchází scénáři. Stejné slovo má ovšem v angličtině i další význam, a to buď 'ošetření', nebo 'zacházení', často také přímo znamená 'lékařskou péči'. Český titul Story je přímočařejší, ovšem i tady lze najít několik různých významů.
Premiéra Story na českém jevišti se uskutečnila v roce 1994 v Divadle Na zábradlí v režii Věry Chytilové – šlo o inscenaci, která vzbudila velmi rozporuplné ohlasy a Česká televize natočila z průběhu zkoušení půlhodinový dokument.
Ilona Smejkalová

      www.bezruci.cz      

program    |    zpravodaj    |    o festivalu    |    katalog    |    konvikt    |    filmy    |    koncerty    |    výstava    |    mapa    |    pro/média