DF 2009
NE17. 5.
20.30Moravsk divadlo

Kchung ang-en
VJ S BROSKVOVMI KVTY
Divadlo v Dlouh Praha
pekladDana Kalvodov
adaptaceHubert Krej
dramaturgietpn Otenek
scnaJn Zavarsk
kostmyMichaela Hoej
hudbaRichard Dvok
pohybov spoluprceIgor Dostlek, Hubert Krej
spoluprce na stylizaci jevitn eiJi Admek
reieJan Antonn Pitnsk
premira9. 9. 2008
Siang-n, kurtizna, zvan VonikaHelena Dvokov
Li en-li, kurtizna, zvan ist krsaKlra Oltov
Pien-Nefritov msto, kurtizna; Generl;
Sekret; ednk; Komornk; Posel; Vesla;
Chlapec; Vze; Mingsk bojovnk
Magdalena Zimov
eng-Spodan, kurtizna;
Pedstaven kltera; Dstojnk; Pobonk;
Sluha; Lodnk; Vze; Mandusk bojovnk
Michaela Dolealov
Kchou Paj-men-Bl brna, kurtizna;
Star mnich; Generl; Dstojnk; Dozorce;
Str; Sluha; Pastevec; Mandusk bojovnk
Lenka Velik
Vyprav LiouJan Vondrek
Jang, hodnostMiroslav Tborsk
Mistr Su, uitel zpvu; Mandusk bojovnkPavel Tesa
Jan Ta-cheng, zvan Vous,
csask ceremoni banket
Tom Turek
Chou Fang-j, mlad vzdlanecMiloslav Knig
Csa prvn, jen se obsil na Uhelnm pahorku;
druh povstaleck; tet nov nastolen, bval princ z Fu
Vlastimil Zavel
' Kche-fa, nejvy vojensk velitel;
Guvernr; Biic; Sluha; Uprchlk;
Velitel manduskho vojska
Martin Matejka
Ting, herec; Chuang Te-kung, generl;
Opat; Knihovnk; Dstojnk; Kontrolor; Sluha
Jakub ek
Cuo, generl; chen, bakal; en, herec;
Povstalec; Posel; Sluha; Dezertr;
Uprchlk; Velitel mingskho vojska
Peter Varga
Ma '-jing, mstokrl; Pien-fu, pobonk;
Biic; Sluha; Vojk; Mandusk bojovnk
Martin Velik
Wu, bakal; ang, herec;
Ceremoni kultu pedk;
Dstojnk; ednk; Posel; Sluha;
Dezertr; Uprchlk; Mingsk bojovnk
enk Koli
tvrt csa zakladatel
mandusk dynastie
Tobi Vacek / Bruno Aguas
rytmick sekceDavid Deutscha
Miloslav Knig
Pavel Tesa
Martin Velik
Lenka Velik
a dal

Klasickou nskou hru, kterou v druh polovin 17. stolet napsal pm potomek Konfucia, Kchung ang-en, pro Divadlo v Dlouh adaptoval Hubert Krej. Vychzel pitom z pekladu Dany Kalvodov, na pedn znalkyn orientlnho divadla, jej pamtce je cel inscenace vnovna. Jej peklad Vje s broskvovmi kvty byl svho asu prvnm pevodem tohoto klasickho titulu nskho divadla do zpadnho jazyka a pi setkn s profesorkou Kalvodovou se tento text tak poprv dostal do ruky J. A. Pitnskmu.

Ta hra m od zatku zaujala, protoe je nesmrn fantazijn, kouzeln a pvabn a je samozejm po nsku drastick.
V textovm i jevitnm zpracovn jsme bohuel nareli na to, e m-li vyniknou opravdu ve, co je ve he pvabn a vtipn a ibalsk a co drastick, potebuje to velmi dlouh as. V jevitnch zkratkch nutn nco mus zaniknout, protoe si to vytv svj evropsk as, svou vlastn jevitn tektoniku naeho ponkud nervznho vnmn asu. Ale ned se nic dlat, nememe hrt pedstaven dva dny, jako to bv v n.

J. A. Pitnsk

Vj s broskvovmi kvty byl jednm z prvnch titul, o nich jsme s reisrem Pitnskm mluvili, kdy jsme ho ped asi temi lety oslovili, zda by nechtl znovu pracovat v naem divadle. U jinho reisra by m to asi vydsilo, ale spojen tto hry s J. A. Pitnskm mi pipadalo velmi zajmav a slibn. Rdi zkoume rzn typy divadla a tohle byla vzva zkusit vchodn divadlo, kter jsme nikdy nedlali. Pozdji ke spoluprci pistoupil Hubert Krej, kter hru zadaptoval, co bylo nezbytn. Je to obrovsk epos, kter by ve scni ml asi 800 stran. V Evrop byl Vj podle naich informac uveden jen jednou v Nmecku, kde vak pln vynechali jednu ze dvou hlavnch lini. Ve he se toti proln linie soukrom, kterou pedstavuje milostn pbh mladho vzdlance a nankingsk nevstky, s veejnou, v n je zachycena spoleensk destrukce v zvru dynastie Ming. Pro nai inscenaci vzniklo nkolik verz, posledn jet v prbhu zkouek.

tpn Otenek

O jednodu je scna, o to bohat jsou ndhern barevn kostmy Michaely Hoej, se ktermi koresponduje i hojn len a ast sloit esy. Inspirace histori nskho kostmu je zjevn, ovem njak bli uren nepipad pro laiky v vahu a nemlo by ani dn divadeln smysl. Podstatn je vysok stylizace, kter si nehraje na dnou historickou vrnost a nkdy minulost dokonce zmrn zciz, napklad kdy m hereka v orientlnm odvu nasazeny brle proti slunci.
Se zcizovnm v tomto smru se setkvme prbn prakticky u vech hereckch vkon: mluva, mimika i pohyb jsou nsky stylizovan, ale obas jakoby srozumnm mrknutm do hledit lehce zparodovan my si pece na nsk divadlo jenom hrajeme, jakkoli poctiv a s dkladnost. Prv v tchto a dalch komickch momentech m jevit intenzivnj kontakt s publikem, charakterizovan jeho smchovmi reakcemi. Nejastj je to pirozen u postavy vyprave Liou ing-tchinga (historick postava), kter epicky oslovuje publikum, hru pedstavuje a prbn komentuje jej proveden, ale jindy zase vstupuje pmo do dje jako star herec, posel. V lehce ironizujcm podn Jana Vondrka je vyprav jakmsi zstupcem autora, ale nkdy pln i funkci antickho chru.
Cel pedstaven je dsledn podloeno a vlastn temporytmicky zeno nesmrn psobivou hudbou Richarda Dvoka, interpretovanou souinnost dvou z hledit viditelnch sestav bicch nstroj v kadm portlu jedna. Mimo pohled divk slyme pak ze zkulis i dal, tentokrt melodick nstroje (klavr, dechy). Cel hudebn sekce m pes pl tuctu len a stdaj se v n pedevm herci sami, co je i antiiluzivn piznno.
Jakkoli jsou nejenom monology, ale vtinou i dialogy pedneny v anfasu do hledit, stl podzen veho hudebnmu plnu kontakt s publikem vtinou tlum, podobn jako to znme z tradinho evropskho hudebnho divadla.
Tm dvactka herc je vesms na vi svch nezvyklch kol (pedevm vysok nroky na pantomimickou vybavenost), piem vtina inkujcch hraje stdav nkolik postav, a to bez ohledu na jejich pohlav. Po ase se sice divk me navzdory pevlekm v postavch ponkud ztrcet, ale dn velk jma tm nevznik, identita tch hlavnch nen nikdy zpochybnna.
Vslednm dojmem je pjemn, bohat estetizovan nostalgie, smrn zakonen zjevn na katarzi neaspiruje. Optimln ivotn program je pedvdn jako mravn reflektovan smen se s pozemskm svtem, zbaven pehnanch ambic, se svtem lyrickm, nabzejcm poklidnou meditaci, kontemplaci starch moudrost i krs prody.
(...)
Milovnci modernho metaforickho divadla, uvdnho na evropskch jevitch u mezivlenou avantgardou, si rozhodn pijdou na sv.

Petr Pavlovsk

Herci si osvojili pirozenost stylizovanho jednn ve stylizovanm kostmu. V jejich projevu se snoub humor s dstojnost, chzi a gesta pizpsobuj rytmu hudebnho doprovodu. Um se pohybovat stylem bojovho umn, ustrnout ve zkamenl poloze i nakroutit postavu do son dekorativn kivky. Znaj inek gesta s vjem i cupitav chze liliovch kvt.

Marie Zdekov, Divadeln noviny

Aktuln smysl tto inscenace se rozhodn neomezuje jen na sugestivn pedveden magie starho nskho divadla: zvl᚝ vraznm motivem je v n rozklad spolenosti vinou etickho padku jej elity.

Bronislav Praan, Tdenk rozhlas

Velk vyprvn o lsce a lidskch charakterech ve vbornm hereckm proveden, dokonalm len a kostmech, na jednoduch ale inn scn, s podmanivou hudbou. Ve inscenovan s nadhledem a humorem.

Tom Vok, MF DNES

Pitnsk dospl k dokonal syntze
Je to a neuviteln nsk epos z doby zniku dynastie Ming ov v praskm Divadle v Dlouh jako napnav pbh velkho citu i mihotav obraz lidskho dlu na pozad vlky a spoleenskho rozpadu. Reisr J. A. Pitnsk dokzal se zdejmi herci s neekanou samozejmost rozevt ti sta let star Vj s broskvovmi kvty nskho bsnka a dramatika Kchung ang-ena a ukzat skryt pvab jeho pbhu v plnm svtle.
(...) Stylizovan nsk gestika herc, typick a zrove jemn pehnan silueta postav (kostmy Michaela Hoej), dojmav i prudce charakterizujc stihy v jejich vrazu, to vechno vytv pocit jaksi zvichenosti a pitom elegantnho souladu. Skoro jako energick tahy ttcem na nsk kaligrafii. A podobn jako ony to nechv obrovsk prostor divkov fantazii. Z rozevench ervench vj, kter pouvaj herci jako rekvizitu, rozkvtaj broskvov kvty, aby se vzpt, psn seven, zmnily teba ve veslo i zbra nebo jen vtipn prodlouily gesto postavy a dodaly mu na vznamu. Bsnkovo slovo a hereck gesto ped nmi tvo pavilon kurtizny i malebnou nskou krajinu. V tomto smyslu je pkladem mistrovsk zkratky teba scna Chouova pechodu pes hory, v n se bhem pr vtein se svmi prvodci prodere nekonenmi soutskami a zdol nejeden vrchol.
Bic sestavy po obou stranch jevit, u nich se herci stdaj (hudba Richard Dvok), tvo s postavami na scn jeden fascinujc organismus zvukov a obrazov kompozice. Inscenace je zleitost navsost kolektivn. Tla herc, z nich nkte pedstavuj s pomoc npaditch znak pt i vce postav, jakoby v rmci hry pirozen vplouvala do nskch kivek, ale zrove si podrela vlastn, pirozenou osobitost. Miloslav Knig v roli Choua znovu potvrdil sv mimodn hereck, hudebn i pohybov dispozice, jeho roli vborn svd i sebeironicky reflektovan bsnick patos, kter je jeho osobnosti vlastn. Helena Dvokov formuje mladikou Siang jako spojen jemnosti a ostchav krsy se skrytou, ale o to mocnj vnitn silou. Ndhern, dojemn a pitom dvtipn postavy vytvoili i Klra Oltov jako kurtizna Li en-li obtujc se pro tst sv schovanky a Miroslav Tborsk v roli pokornho, dslednho ednka a rodinnho ptele obou nevstek. V Pitnskho inscenaci rozhodn nejde o historickou rekonstrukci, ale o urit druh osobnho okouzlen nskou poezi a divadlem a jeho intuitivn vyjden. Dolo ke astnmu setkn reisra s mimodn disponovanm souborem a inspirativnm textem a Pitnsk tak mohl touto inscenac dospt ke skuten zdail syntze scnickch postup, kter ho fascinovaly odjakiva.

Marie Reslov, Hospodsk noviny / 11. 9. 2008

Ve vji s broskvovmi kvty je mon spatit krsu
Inscenace praskho Divadla v Dlouh Vj s broskvovmi kvty je setknm s neobyejnost a vjimenou krsou. Divk skrze poetick text, vrazn vtvarnou a sofistikovanou hudebn stylizaci i skrze pohybov pravidla vech performer vstupuje na u ns neprobdan zem tradinho asijskho divadla.
(...)
Hrt pvodn text vyadovalo i cel den. A tak se jej chopil odbornk na asijsk divadlo, dramatik Hubert Krej a upravil jej do nov, vrazn zkrcen podoby. Text nyn obsahuje spoustu Krejho ironie, humoru a rznch odkaz, je do konkrtnho vku zasazen drama posouvaj do divcky srozumitelnho kontextu. A reisr Pitnsk to doke svou typickou imaginac a intelektulnm porozumnm vkusn a citliv zdraznit.
Herci vystupuj v opulentnch stylovch kostmech s bohatm asijskm celoobliejovm lenm. Kad v prbhu pedstaven hraje nkolik postav, nkte se stdaj i pi hran na bic nstroje, je stoj po stranch scny. Ta je scnografem Jnem Zavarskm upravena do podoby rezivjcho, oputnho pedvlenho divadla, jeho jsou herci jacsi oivl duchov.
Ped divkem se rozvj koat a nepehledn dj. Podstatn vak nen pln porozumn, kter pi prvnm zhldnut nen pro neznalho dvn nsk historie ani mon. Dleit je pijmout a nechat se oslovovat ivm kvtem divadeln poezie. Herectv je vysoce stylizovan, oprotn od gestick popisnosti, psychologizace i nsiln aktualizace i situanho dovysvtlovn.
(...)
Pijmout, pochopit a vnmat toto oduevnl pedstaven vyaduje od divka nebval soustedn, klid a pstupnost k neobyejnmu. A tak jemnost a vzneenost ducha. To jsou neobvykl poadavky. Zrovna tak je vak neobvykl sama inscenace.

Vladimr Hulec, MF DNES / 6. 10. 2008

Pitnskho divadeln love story z as rozvratu dynastie Ming
Pokusit se v stedoevropskm divadelnm prostoru o nsk divadlo me jenom blzen nebo J. A. Pitnsk. Vj s broskvovmi kvty Kchung ang-ena, autora pelomu 17. a 18. stolet, promnil se nicmn s eskou premirou 9. z v Divadle v Dlouh ve velkou divadeln udlost.
V Evrop se Vj hrl v Nmecku, ale jenom jako love story, take nskho v nm zstalo pramlo. Pbh neastnch milenc i jejich nesmrteln konec kdesi v horskch klterech nen toti mon dobov neukotvit.
esk verze je holdem pekladatelce Dan Kalvodov, kter se uveden nedoila, ale kdysi Pitnskho k pemlen o nskm divadle vyprovokovala. Jej kompletn pevod adaptoval do asov snesiteln verze Hubert Krej.
Pitnsk s dramaturgem tpnem Otenkem z n vykouzlili pemliv akn, stylov jedinenou, herecky invenn zcizovanou thodinovku, na kter se mohou nudit jenom nhodn nvtvnci zabloudiv do divadla od konzumace reality show.
Dina sdrajc hercm ki pedznamenv velk spch. Nejenom pohyb na scn (Igor Dostlek, H. Krej), ale i stylizace ntiny, jej melodinosti (Ji Admek) podmnily jmavost a jemnou sebeironii celku.
Inscenaci dotvoily kostmy Michaely Hoej, dynasticky oprskan scna Jna Zavarskho a na orientln pentatonice postaven hudba a zpvy Richarda Dvoka.
V krtk glose nen mon postihnout hereck vkony, nad jejich kolektivn kvalitu vyzvedvm jen vestrannou suverenitu Klry Oltov (kurtizna Li en-li), a tot v komornjm proveden Pavla Tesae (uitel zpvu Mistr Su).
Nepehldnuteln jsou Michaela Dolealov, Martin Matejka, Miroslav Tborsk, Tom Turek... Pitnskho odskok do ny je inem odvnm, hledaskm. Na aktry klade mimodn nroky. Divk bude Vj vnmat jako jmav smvnou scnickou poezii. Bt se j nemus ani nt, v echch etn vyznavai mistra Konfucia.

Ji P. K

Krvav vj rozkvetl
Text oplv adou situac, kter nejen propojuj individuln osudy se spoleenskmi a politickmi tmaty, ale pinej jak momenty komick a poetick, tak i krut a krvav. Pitnsk je splt v dokonalou kompozici, kde hraje kad pouit prostedek svou zsadn roli.
(...) Pitnsk vychz dsledn z princip nskho divadla, ale nejde zde o naprostou autenticitu tradinch znak. Spe je spojuje s uritou divadeln stylizac, obas velmi jemn ironizuje a i kdy se obrac k divkov fantazii, klade velk draz na srozumitelnost. Sprvn vynechal pikovou akrobacii, kterou by jist nkte herci zvldli, ale kter by v jinch souvislostech asi psobila samoeln.
(...)
Mimodn je hereck prce souboru, kter dokonale zvldl zvolenou stylizan rovinu, ale zrove se nestal jen mechanickm vykonavatelem urit divadeln techniky. To se tk jak protagonist, jmav Voniky Heleny Dvokov, lehce nadsazenho bsnka Choua Miloslava Kniga, promnliv kurtizny Li Klry Oltov, mazanho i dobrosrdenho Miroslava Tborskho jako hodnoste Janga, ale i pedstavitel ady drobnch, vrazn charakterizovanch rol, Magdaleny Zimov, Martina Matejky a dalch. Divadlo v Dlouh se asto vydv do neprobdanch divadelnch konin a jeho odvaha a schopnost nestavt na vydobytm zem a jt stle dl i za cenu neodhadnutelnho risku je ctyhodn. Pitnsk mu dvru splatil skvlm vsledkem.

Jana Paterov, Lidov noviny / 18. 9. 2008