DF 2009
PO18. 5.
13.00Konvikt / filmov sl

PINAV ULICE
USA 1973 / reie Martin Scorsese
Mean Streets
scnMartin Scorsese, Mardik Martin
kameraKent Wakeford
stihSidney Levin
hudbaEric Clapton
hrajRobert De Niro (Johnny), Harvey Keitel (Charlie), David Proval (Tony),
Amy Robinson (Teresa) a dal
110 min

pinav ulice jsou perfektn pklad Scorseseho jedinenho vidn, kter aspiruje na jedno z nejnapodobovanjch v historii modernho filmu. Pouv nostalgickou populrn hudbu na uveden do tm kad scny, vyuv dlouhch neperuovanch zbr a run kamery, aby dal vyniknout a brutln realistickm hereckm vkonm a tm vm dokazuje, e originl je jen jeden.

Richard Brown, Movies

Velk film se pozn nejen podle stopy, kterou zanech na divcch, ale i podle vlivu na dal filmov dla. V mnoha nespoetnch pkladech a detailech, pi pohledu na souasn filmov i televizn kriminlky, jsou pinav ulice velkm filmem.

Roger Ebert, Chicago Sun-Times

Martin Scorsese s autobiografickmi zkuenostmi mapuje komunitu prvn generace potomstva italskch novousedlk v Americe. Motivy i styl, pouit ve pinavch ulicch, se staly poznvacmi znamenmi jeho autorskho rukopisu.
Pbh vnitn rozpolcenho Charlieho se odehrv ve tvrti Little Italy, kterou ovld mstn mafie. V tomto stylovm prosted se najdou jak nemilosrdn bossov, tak i drobn ptipki, kte mafinskou manrou jenom dodvaj punc svm podadnm zlodjnm nebo deviantnm sklonm k nsilnmu chovn. Charlie se sna vyhovt svm nadzenm a pitom si udret ptelstv labilnho Johnnyho i lsku epileptick Teresy. Postupuje v hierarchii mafinskho mocenskho uspodn, ani by sm pro sebe ml vyeen morln problm, plynouc z takov formy obivy i existence. Postupn propad depresm z toho, e nikdy nebude schopen svoje hchy vykoupit a dojt osobnho tst, zrove se ale ani nedoke vymanit ze zabhlch struktur.
Prvnm Scorseseho snmkem byla nzkorozpotov Berta z dobytku (1972), ale a gangstersk film z rodnho prosted Mal Itlie v New Yorku znamenal opravdu autorsk poin a vyznail mantinely pro jeho dal tvorbu. pinav ulice vykreslil Scorsese s a dokumentaristickou autenticitou, s m souvis i obecn styl naten v 70. letech, kdy tvrci vyrazili z atelir do ulic a zaali vyuvat kamerovch oek s teleobjektivem pro naten na zalidnnch a nepehlednch mstech.
inek filmu do znan mry stoj na hereckch vkonech dvou dvornch Scorseseho protagonist Harveyho Keitela a Roberta De Nira. Oba herci vytvoili nesourodou dvojici, spojenou pbuzenstvm a vzjemnm ptelstvm. Zatmco vak Keitelv Charlie bojuje s nejistotou a sna se dostt alespo uritmu kodexu cti, De Nirv Johnny se dopout kriminlnch pein z irho puzen k zbav a adrenalinovm zitkm a utp se v zvislostech na alkoholu a gamblerstv. Jejich typov pesn herectv spolu se Scorseseho dkladnou znalost prosted a citem pro jeho zachycen bez piety nebo mravokrnosti in ze pinavch ulic vznamn dlo ry tzv. novho Hollywoodu.

Kateina Surmanov

Martin Scorsese (*1942) ve sv tvorb od potku propojuje ryz autorsk pstup a postupy ve stylu klasickho Hollywoodu. Tato symbiza se projevuje krom stylu naten i tm, e se Scorsese suvernn pohybuje v rmci tradinch nr a jde o drama (Taxik, 1976), muzikl (New York, New York, 1977), komedii (Krl komedie, 1983), melodrama (Vk nevinnosti, 1993) i ivotopisn snmky (Zuc bk, 1980; Letec, 2004). Na rovni motiv a tmat zkoum Scorsese otzky vry v duchovn principy, monosti zachovn morln integrity ve svt, kde neplat zkon a pravidla, a zajm se o osudy a povahy vznamnch, nejednoznanch osobnost. (KS)