Mlčení

.
ČT15 + PÁ16
 
20:00Wurmova 7 > Divadlo na cucky
MLČENÍ
Handa Gote & Divadlo na cucky
Mnohovrstevnatá studie ticha a kontemplace ve světové premiéře
společného počinu nezávislého olomouckého souboru
a experimentující pražské divadelní skupiny.
 

 

připravili Tomáš Procházka, Robert Smolík, Iva Hrubošová, Adéla Nesrstová, Dominika Široká, Simona Vičarová, Petr Jakšík, Jan Plíhal, Zdeněk Vévoda, Jan Žůrek

světová premiéra 15. 5. 2014

účinkují Adéla Nesrstová, Dominika Široká, Simona Vičarová, Petr Jakšík, Jan Plíhal, Zdeněk Vévoda

Inscenace vznikla za podpory Nadace život umělce.



Koprodukční projekt nezávislého olomouckého souboru a věhlasné pražské alternativní skupiny v podivuhodné kontemplaci o mlčení. Snaha o propojení, sjednocení, budování univerza. Snaha o obnovení společnosti, pospolitosti, tradic. Hromádka věcí beze smyslu, oltář ze suvenýrů, vzpomínky na společný tanec. Mlčení, čekání, spiritistická seance. Přetočení kazety na začátek.
Soubor olomouckého Divadla na cucky ohledává nové podoby autorského divadla, tentokrát pod vedením Tomáše Procházky a Roberta Smolíka z Handa Gote. Proces tvorby je významně ovlivněn osobním příspěvkem každého z tvůrců, přičemž svéráznou úlohu zde hraje konfrontace s „estetickými principy“, ke kterým skupina Handa Gote dospěla v rámci své devítileté historie.

Handa Gote je umělecká skupina, střídající ve svém instrumentáři zvukové instalace, pohybové a taneční divadlo, živou hudbu, výzkum na poli mediální archeologie, výtvarné divadlo
a technologie. Jejich tvorba je ovlivněna minimalismem, východní filozofií i hnutím DO IT YOURSELF. Mísí v sobě české kutilství, recyklaci objektů i technologií, kult Cargo a inspiraci japonskými estetickými kategoriemi Mono no aware, Wabi a Sabi.
Skupina byla založena začátkem roku 2005 jako nová platforma pro projekty, které od roku 2000 vytvářeli společně Tomáš Procházka (hudebník, zvukový designér) a Veronika Švábová (choreografka a tanečnice) a kteří ke spolupráci později přizvali Roberta Smolíka (scénografa a výtvarníka) a Jakuba Hyblera (specialistu na video, technologie, počítače
a světelný design).
Slovo Handa Gote znamená v japonštině pájka. Tento název si skupina zvolila proto, že ráda pracuje s nalezeným a recyklovaným materiálem a užívá staré, opotřebované nebo rozbité věci, a také proto, že všichni její členové jsou obdivovateli japonské kultury. Umělci ve svých projektech používají prvky fyzického divadla a vizuálního umění, využívají živou hudbu
a sound art a pracují s různými technologiemi.
Projekty skupiny Handa Gote: trilogie Body & Technology: Noise (2005), Red Green Blue (2005), Silence (2006); volná trilogie Paměť: Computer Muzic (2005), Ekran (2006), Trains (2007); Emily (2008), Houby (2008), Rain Dance (2009), Pan Roman (2009), Metal music (2010), Urban camping (2011), Mraky (2011), Prales (2012), Mission (2014).

Divadlo na cucky je nezávislý alternativní soubor, jehož tvorba se pohybuje v širokém rozpětí mezi činohrou a tancem, přičemž se vždy snaží o ryze současnou estetiku i reflexi aktuálního kulturně-společenského dění. Soubor je utvářen umělci nejen z řad divadla, ale také dalších kreativních oblastí (animace, architektura, film, grafika, hudba). Specifický mix inscenačních týmů při tvůrčí činnosti utváří svébytnou poetiku, kterou lze charakterizovat tendencí k experimentování a ohledávání nových prostředků komunikace.
Soustřeďuje se na autorské projekty (Kabaret na cucky, Poiésis, Jsem nebe), na generační uchopení klasických textů (Mme Bovary, Racek, Slečna Julie) a v neposlední řadě na objevnou dramaturgii (L. de Weck, S. Kane, G. Steinbuch). Režírovali zde renomovaní tvůrci Ján Mikuš (2008: Western), Anna Petrželková (2010: Vyčištěno), Jan Frič (2009: Někdo přijde; 2012: Červená Karkulka) či Jiří Jelínek (iDolls – EMOčně dEMOliční EMOkál či Groteska, obě 2011). Soubor pravidelně spolupracuje s choreografkou a tanečnicí Hankou Košíkovou (2012: Doupě; 2013: Dej mi štěstí; 2014: Dorian).
Od roku 2013 divadlo provozuje vlastní scénu v prostorách bývalé Kanovnické rezidence na ul. Wurmova 7, kde prezentuje výsledky své celoroční dramaturgie a kterou za pouhé dvě sezóny proměnilo v živou otevřenou platformu pro setkávání umělecké (rezidenční pobyty), vzdělávací (nejen environmentální projekt Za()hrada) či volnočasové (workshopy tance či storytellingu).
Aktivity Divadla na cucky jsou produkčně zaštítěny obecně prospěšnou společností DW7, jež je také významným koproducentem alternativních a tanečních představení.
V minulosti se podílela na projektech s českými skupinami Nanohach a VerTeDance, švédskou choreografkou Charlottou Öfverholm, holandskými United-C či slovenskými Debris Company.



.

  Divadlo Konvikt Statutární město Olomouc Olomoucký kraj Ministerstvo kultury Moravské divadlo Olomouc Česká televize