aktuality

FASCINUJE MĚ, JAK WITKACY PŘEMÝŠLEL

V potemnělém divadelním sále jsme po odehrání PARS PRO WITKACY poprosili Magdalenu Reiter, aby nám odpověděla na pár otázek. K našemu potěšení se rozpovídala mnohem více, než jsme předpokládali.


Proč jste si pro svou choreografii zvolila životní dílo Stanisława Ignácy Witkiewicze? V čem pro vás spočívá jeho důležitost?
Tvořil v podobném typu atmosféry, ve které dnes žijeme. Žil na přelomu 19. a 20. století, kdy se vlastně celý řád světa měnil, kdy se starý svět rozpadal a nový teprve rodil. Bylo to, jako žít na hranici systému, ale zároveň jakoby nežít v žádném. Pro mě je to paralela k časům, ve kterých nyní žijeme. V momentě, kdy se náš systém rozpadá a nový by se měl teprve transformovat. Nikdo ale vlastně neví, jaký druh systému to bude.

Jak jste došli na nápad použit živou kameru přímo na place, kterou drží samotní tanečníci?
Vycházíme z Witkacyho posedlosti zachycování života. Vytvořil stovky, možná i tisíce autoportrétů. Udělal ze sebe řekněme laboratorní experiment. Stejně tak s tělem. Byl prakticky jedním z prvních „bodyartistů“. Věnoval se ale také malbě a fotografii a právě fotografie se pro nás staly silnou inspirací. Rozhodli jsme se vypůjčit si přístup z jeho experimentů a vycházíme ze zachycení momentu pohybu. Právě divadlo a tanec mnohem více než kterékoliv jiné umění zachycují pomíjivost života. Snažíme se zachytit určité napětí a zachovat ho. Jak kdybychom zachycovali kus života.

Poslední záběry ve videoprojekci jsou vcelku emotivní. Je to proto, aby měl divák o čem přemýšlet, když odtud odchází? Dokonce aby prožil katarzi?
Vždycky se snažíme hrát tak, aby divák prožil katarzi. Ovšem když se tak nestane, nic s tím neuděláme. Domnívám se, že je to spíš více o přemýšlení nad historií. Jsme drženi ve spirále času. Prožíváme katastrofy, dokonce se rodíme při katastrofách. Je to začarovaný kruh. Jestli je to katarzní? Nevím.


Za rozhovor děkuje Tereza Tylová
(Speciální poděkování za pomoc s formulací otázek patří Simoně Vičarové.)


MAGDALENA REITER
Polská tanečnice, choreografka a pedagožka. Vystudovala Baletní školu v Gdaňsku a prestižní školu P.A.R.T.S. v Bruselu. Během své dosavadní kariéry vytvořila několik sólových projektů a působila i v gdaňském divadle. Nyní žije a pracuje ve Slovinsku. Spolupracovala se známými choreografy, jako jsou Avi Kaiser, Johanne Saunier a další. Realizovala choreografie pro několik evropských scén a vytvořila i mnoho autorských tanečních inscenací, za které získala ocenění.

 


všechny aktuality | home


  Divadlo Konvikt     Statutární město Olomouc     Ministerstvo kultury     Moravské divadlo OlomoucOlomoucký kraj     Česká televize