KARPATSKÝ THRILLER

PO11
19:30Moravské divadlo
Eugen Gindl
KARPATSKÝ THRILLER
Slovenské národné divadlo Bratislava
.
 

režie Roman Polák
dramaturgie Peter Kováč, Martin Porubjak
scéna Andrej Ďurík
kostýmy Katarína Hollá    
hudba Vladislav Šarišský

premiéra 13. a 14. 11. 2013

osoby a obsazení
Zuna Zuzana Fialová
Naďa Petra Vajdová
Deus a reinkarnace Daniel Fischer
Bubo a reinkarnace Milan Ondrík
Džony Jozef Vajda, Ľubomír Paulovič
Fonundcu Dušan Jamrich
Harmata Ján Gallovič
Hlavatý Štefan Bučko
hrobník Leopold Haverl
Una Marta Maťová j. h.

 

Dokumentární drama Karpatský thriller, které napsal významný slovenský publicista Eugen Gindl, je inspirované skutečnou korupční kauzou z 90. let. V centru dění stojí nejmenovaná celosvětová firma S, která nelegálními způsoby získává nejlukrativnější státní zakázky pro prodej své předražené lékařské techniky. Bývalá investigativní novinářka Zuna sice shromáždila usvědčující materiály, ale její pokusy o prošetření a zviditelnění klientelistických propojení ztroskotávají. Naopak, sama se stává terčem vydírání a zastrašování. Provokativní titul odhaluje mechanizmus nedemokratických praktik v čerstvě demokratické společnosti, zároveň se zde režisérovi Romanovi Polákovi podařilo vytvořit zajímavý multižánrový tvar, v němž mísí satiru, dokumentární thriller i grotesku s apelativními prvky politického divadla.


Text našiel v režisérovi Romanovi Polákovi výborného partnera. Bez ostychu necháva zaznieť pravdu a pritom naplno rozvíja divadelný potenciál hry. Anjeli na javisko prichádzajú ako figúrky na orloji, Una sa napája kvapkajúcou krvou, hrobár z mafiánskeho cintorína je celkom ako z Hamleta.
Karpatský thriller je umelecky silná a spoločensky odvážna inscenácia, ktorá trúfalo odkrýva korupčnú ekonomiku. Tvorcom aj SND patrí za jej uvedenie viac ako len pochvalná recenzia. Kiežby facka, ktorú z javiska uštedrili, štípala tie správne líca. Dôvodov na návštevu divadla je teda možno viac ako inokedy.
Soňa Smolková, Pravda.sk, 16. 11. 2013

Inscenácia Karpatský thriller je síce prvou svojho druhu na Slovensku, ale nasadila latku dosť vysoko. Ukazuje nám históriu, no veľmi úzko spätú so súčasnosťou. Táto hra nám dáva priestor na uvažovanie. Uvažovanie, prečo sa to všetko stalo a ako sa to mohlo stať. Záver je síce silne emotívny a vyhrážanie sa pôsobí silne, no inscenátorom sa podarilo zachovať dostatočnú divadelnosť.
Alžbeta Rusnáková, Divadlo.sk

Roman Polák (*1957)
Po absolvování divadelní režie u Miloše Pietora na VŠMU (1982) působil v angažmá ve Státním divadle v Košicích a od roku 1984 v Divadle SNP v Martině. Svou tvorbou se zařadil mezi nejvýznamnější režiséry 80. let a jeho inscenace Dotyky a spojení (1988) Pierra de Marivaux a Brechtův Baal (1989) reprezentovaly československé divadlo po celé Evropě (první získala mj. ocenění The Guardian Critics’ Choice na festivalu Fringe v Edinburgu). V letech 1990-1996 působil bez stálého angažmá a spolupracoval zejména s Divadlem Astorka Korzo ´90, v němž se v roce 1996 stal interním režisérem. V letech 2000-2002 se vrací do Košic a v letech 2006-2008 působí jako režisér Slovenského národního divadla v Bratislavě, kam se v roce 2013 vrací coby ředitel souboru činohry. Hostoval také např. v Chicagu, Paříži, Tallinu, Praze či Brně.
Roman Polák si vypracoval nezaměnitelný rukopis založený na propracované psychologické herecké drobnokresbě a spojení pudovosti a živočišnosti s analytickým přístupem k tématu a vytvořil více jak sto činoherních i operních inscenací, např. Proces (1992), Cyrano z Bergeracu (1993), Ruská tetralogie, Strýček Váňa (1995), Les (1997), Zločin a trest (1999), později Play Gorkij (2004).




Slovenské národní divadlo (SND) Bratislava – jedna z nejvýznamnějších kulturních institucí na Slovensku – začalo psát své dějiny v roce 1920, po vzniku Československa. Prošlo bohatou historií a dnes ho tvoří tři stálé profesionální soubory: Činohra, Opera a Balet. Ty v současnosti využívají dvě budovy: historickou budovu SND na Hviezdoslavově náměstí a novou  budovu, slavnostně otevřenou v roce 2007.
Činohra SND, kterou v poválečném období prošla celá řada vynikajících režisérů (Peter Mikulík, Pavol Haspra, Miloš Pietor, Ľubomír Vajdička, Vladimír Strnisko...) i herců, hledá v poslední době cestu k vyváženému repertoáru. Vedle klasických textů, které se těší diváckému zájmu, uvádí i divácky méně atraktivní, avšak pro vývoj divadla nezbytná současná dramata. Progresivní tendence podporuje hostováním mladých osobností režie (Dodo Gombár, Patrik Lančarič, Martin Čičvák, Marián Amsler, Ondrej Spišák, Valeria Schulczová aj.). Zároveň se SND snaží objevovat nové herecké talenty (např. Zuzana Fialová, Monika Hilmerová, Tomáš Maštalír, Ľuboš Kostelný, Ondrej Kovaľ...) a vytvářet tak místo pro novou hereckou generaci. V čele souboru stojí režisér Roman Polák.


  Divadlo Konvikt     Statutární město Olomouc     Ministerstvo kultury     Moravské divadlo OlomoucOlomoucký kraj     Česká televize