KOREKCE

NE17
19:00Moravské divadlo
Jiří Havelka
KOREKCE
VerTeDance
.
 

režie Jiří Havelka
hudba Clarinet Factory – ŽIVĚ
scéna a kostýmy Dáda Němeček
světelný design Katarína Ďuricová

premiéra 4. 2. 2014

choreografie a tanec
Veronika Knytlová, Tereza Ondrová, Martina Hajdyla Lacová, Karolína Hejnová, Robert Nižník, Jaro Ondruš / Radoslav Piovarči, Petr Opavský

Nesvoboda. Nemožnost jakkoli se rozhodnout, pohnout se z místa. Pocit širého oceánu možností, které nás lákají, ale jsou nám odepřeny. Co je nesvoboda víme, ale víme, co je to svoboda? Čím to, že možnost neomezeného výběru paralyzuje naši schopnost se pro něco rozhodnout?
Divácky vstřícná inscenace Korekce souboru VerTeDance s živým doprovodem Clarinet Factory volně navazuje na site specific projekt Naučená bezmocnost (2013). Opět rozvíjí téma svobody a nesvobody. Činí tak tentokrát s hravostí a humorem, které do choreografie vnáší Jiří Havelka. Staví totiž na doslovném výkladu fráze „nemožnost pohnout se z místa“.
Mimořádnost projektu odráží „zlatý hattrick“ cen: Taneční inscenace roku 2014, Cena Divadelních novin (za tanec, choreografii a režii) a Cena za světelný design.


Každý detail, každý drobný gag nachází odezvu publika, tento konceptuální projekt je paradoxně velmi komunikativní… Experimentální tortura, jíž vystavil režisér Jiří Havelka sedm tanečníků, zapadá také do současných trendů, pěstovaných momentálně na evropských tanečních scénách.
Nina Vangeli, Divadelní noviny, 3. 3. 2014

Ačkoli je většina situací humorná, k čemuž přispívají i vzájemné pohledy interpretů, které zračí celou škálu emocí od překvapení, zvědavosti, vyčkávání, tak groteskních v kontextu této absurdní situace, podtext je o něco vážnější. Publikum se směje, ale tak trochu také sobě.
Lucie Kocourková, Opera Plus, 6. 2. 2014

Oproti melancholické a drsné Naučené bezmocnosti je Korekce v humoru a lehkosti více „havelkovská“. Postavám se můžeme smát. (…) Choreografie je navzdory neměnnému postavení figur v jedné linii velmi invenční a akční. Performeři nevyužívají jen skvěle zvládnutého pohybu, ale i mimiku. Havelka přináší na scénu divadelní hravost i básnickou poetiku.
Markéta Faustová, Taneční zóna



Jiří Havelka (*1980)
Režisér, autor, herec, moderátor. V roce 2003 absolvoval na DAMU obor režie alternativního a loutkového divadla. Začínal ve Studiu Ypsilon, kde realizoval tituly 1203 aneb není mi smutno (2002), Drama v kostce (2005), Kam vítr tam pláž (2008) a Drama v kostce, pokus 2 (2008). Dále spolupracuje převážně s předními studiovými divadly: Dejvické divadlo – Černá díra (2007), Wanted Welzl (2011), Kakadu (2014), HaDivadlo – Indián v ohrožení (2008), Divadlo Petra Bezruče – Don Juan v Soho (2008), Divadlo Na zábradlí – Ubu se baví (2010), Šílenství (2014), a spíše výjimečně režíruje na větších scénách, např. Fidlovačka (2010, Divadl na Vinohradech). Nejen pro děti vytvořil v Divadle DRAK ceněný Poslední Trik Georgese Meliése (2013). Připravil také několik mezinárodních projektů, např. českoněmecký EXIT 89 (2008) či show s britskými The Tiger Lilies Zde jsem člověkem! Here I am Human! (2010) v pražském Divadle Archa.
Nepřehlédnutelné je jeho působení v souboru VOSTO5. Kromě spoluúčinkování v autorských inscenacích, jež využívají principy improvizace, zde režíroval dvě osobité sondy do české historie – tituly Pérák (2011) a Dechovka (2014).
Nevyhýbá se ani tanečnímu divadlu: se skupinou Vertedance připravil site specific projekt Naučená bezmocnost (2013) a titul Korekce (2014). Od roku 2011 je vedoucím katedry alternativního a loutkového divadla DAMU, kde se svým prvním absolventským ročníkem realizoval zdařilou inscenaci Regulace intimity (2014).
Ve své divadelní práci se zaměřuje na kolektivní improvizaci jako metodu tvorby originálních autorských inscenací, pohybujících se často na pomezí činoherního a alternativního divadla. Hlavní sílu divadla spatřuje především v jeho imaginaci, herním principu a sdílené tělesné přítomnosti.
V roce 2008 získal cenu Alfreda Radoka v kategorii Talent roku.


Choreografie souboru VerTeDance, vedeném tanečnicemi a choreografkami Terezou Ondrovou a Veronikou Knytlovou, se vyznačují vysokou citlivostí pro zvolené téma a hloubkou hledání nových pohybových principů. Za deset let existence soubor, trvale hostující v Divadle Ponec Praha, vytvořil dvě desítky ceněných inscenací. Jako jediná česká skupina třikrát získala nejprestižnější ocenění v oblasti v současného tance, cenu za Taneční inscenaci roku – Tichomluva (2001), Kolik váží vaše touha? (2012) a Korekce (2014).
Festivalovému publiku se formace představila mj. inscenacemi Dance of Canis Lupus (2008) a Simulante Bande (2013), dále choreografií Charlotty Öfverholm Found and Lost (2011) či účastí na mezinárodním projektu Power Power Dance (2012).

 


  Divadlo Konvikt     Statutární město Olomouc     Ministerstvo kultury     Moravské divadlo OlomoucOlomoucký kraj     Česká televize