Norská choreografka Ingun Bjørnsgaard: „HARMONIE MĚ NEZAJÍMÁ“

Po skončení představení Praeambulum, které otevíralo XX. DF, jsme se vydali na lov vyčerpaných tanečníků. Rozhovor nám vedle účinkujícího Matiase Rønningena nakonec poskytla i choreografka Ingun Bjørnsgaard.

Jak se cítíte nyní po představení a v Olomouci?

Matias: Jsem velice unavený, ale zároveň šťastný. Představení bylo velice intenzivní, ale panovala zde výborná atmosféra.

Choreografie se skládá z narativních mikropříběhů. Týká se některý i konkrétně vás nebo alespoň vychází z některých vašich životních zkušeností?

Matias: Ano, v choreografii lze nalézt několik rozdílných příběhů a myslím si, že v každém příběhu se můžeme my tanečníci nebo diváci zhlédnout, a tak můžu říct, že v některých částech se nachází i mé zážitky a životní lekce.

Ingun, objevuje se v tanečním zpracování i něco z vašeho osobního života? Nebo jste se například inspirovala životními zážitky svých přátel?

Ingun: V každém svém projektu pracuji s určitým druhem problému ovlivňujícím lidský život. Tyto problémy chápu jako zápas. Můj život je ovšem také boj.

V inscenaci se objevují různé druhy bojů, především forma zápasu mezi mužem a ženou s otázkou, kdo z nich je silnější. Můžete mi prozradit váš pohled na tento genderový zápas?

Ingun: Ano, tímto tématem se zabývám. Zajímají mne ale různé roviny boje. Zde můžete spatřit fyzický boj, ve kterém je pro mě podstatná jeho nekoordinovanost. Nehledám harmonii ani rovnováhu. Je zajímavější dívat se na neshody a nekoordinovanost.

Scéna jako „nedokončený dům“. Proč zrovna nedokončený? Je to konkrétní symbol?

Ingun: Protože tanečníci se tímto způsobem ocitají v otevřeném prostoru, ale zároveň v určitém domácím prostředí. Určitá symbolika v tom může být, stejně jako název Praeambulum může v překladu znamenat začátek, tak i nedokončený dům může být jistým začátkem, přípravou na něco nového.

A jak si prozatím užíváte pobyt v Olomouci?

Ingun: Myslím, že můžu za všechny říct, že jsme vděční za příležitost být tady. Bylo pro nás ctí otevřít Divadelní Floru. Jinak jsem byla na malé procházce po Olomouci a připadá mi to jako fantastické místo.

 

Za rozhovor děkuje Tereza Tylová

 

Ingun Bjornsgaard

Držitelka mnoha ocenění, mimo jiné ceny Norské asociace kritiků (1995, 2010), vystudovala Státní baletní školu v Norsku a Martha Graham School of Contemporary Dance. Na poli norského i mezinárodního tance má vynikající pozici. Ve svých celovečerních choreografiích zobrazuje dnešního člověka mezi jeho nerozhodností a neovladatelnou touhou.