o festivalu

XX. DIVADELNÍ FLORA OLOMOUC

13.–22. 5. 2016

 

Milý festivalový diváku,

několik měsíců jsme se snažili, abychom s tebou důstojně oslavili dvacáté narozeniny akce, jež ze skromné přehlídky čtyř hostujících inscenací moravských vícesouborových divadel postupně dorostla do podoby respektovaného středoevropského festivalu. Jubilejní Divadelní Flora nabídne na deseti městských scénách na pět desítek produkcí, do Olomouce letos dorazí divadelníci šestnácti národností.

Mezi rekordním počtem zahraničních představení má klíčové místo profilová sekce „Regie: Dušan D. Pařízek, Wien“, v jejímž rámci na scéně olomouckého Moravského divadla uvedeme tři špičkové činoherní tituly rakouské provenience, včetně nejlepší německojazyčné Inscenace roku 2015 – Směšné temnoty vídeňského Burgtheateru. Osobností a současně tváří XX. Divadelní Flory je Stefanie Reinsperger (Herečka roku dle prestižní ankety časopisu Theater heute), která se festivalovému publiku během dvou večerů představí ve třech různých inscenacích. Na prezentaci „vídeňské tvorby“ předního českého režiséra navážou v činoherní části programu DF nejnovější počiny Pařízkových kolegů z bývalého režijního triumvirátu legendárního Pražského komorního divadla (jehož bouřlivou retrospektivu si Flora prožila před čtyřmi lety) – Kamily Polívkové a Davida Jařaba.

K nejfrekventovanějším hostům/inscenátorům DF patří v poslední době také režisér Jan Mikulášek, dramaturgyně Dora Viceníková a scénograf Marek Cpin, kteří společně s invenčním ansámblem domovského Divadla Na zábradlí přivezou do Olomouce hned dva autorské tituly premiérované během probíhající sezony – v případě inscenace Posedlost necelé čtyři týdny před olomouckým uvedením!

Rozsáhlá performativní část festivalového programu představí kromě již tradiční dramaturgické linie „Visegrad Performing Arts“ novou platformu nazvanou „Tanec a hudba“. Dvacátý festivalový ročník tak ozdobí kupříkladu tvorba i osobní přítomnost hvězdy skandinávské taneční scény Ingun Bjørnsgaard, jejíž choreografie slavnostně „otevírala“ grandiózní budovu Opery v Oslu, její norské kolegyně Mii Habib, holandské choreografky Pauline Roelants a jejího režijního souputníka Maartena van der Puta, Rakušanky Christine Gaigg, budapešťského tanečního souboru Hodworks, polského choreografa Piotra Stanka a mnoha dalších renomovaných tvůrců a interpretů.

Důležitou součástí DF je rovněž mezinárodní konference „Visegrad Dance Platform?“, jež proběhne během prvního festivalového víkendu – za účasti přibližně padesáti tuzemských i zahraničních hostů (tvůrců, manažerů a kritiků) – v prostorách spolupořadatelského Divadla na cucky.

Nemá smysl vypočítávat zde všechny „programové položky“, jimiž se XX. Divadelní Flora v polovině května ráda pochlubí.  Bude jich dost a věřím, že na spoustě z nich se společně potkáme.

Spoustu inspirativních festivalových momentů
ti jménem celého pořadatelského týmu DW7, o.p.s. přeje

                                Petr Nerušil
                                ředitel XX. DF