Čirý divadelní hipsterství!

MARTIN MACHÁČEK


Radost! Přesně to jsem cítil při sledování inscenace The Situation berlínského Maxim Gorki Theater. Je to jako sedět s přáteli, partou řádně výstředních bobos (rozuměj buržoazní bohéma) na střeše paneláku s několika litry prosecca. Mezi hovory o brutalismu jako urbanistickém konceptu, označit developery rozkládající pražský Transgas za degeny, pochválit Dartha Vadera a přidat nějakou chytrou zmínku o tom, proč je Rothko stejně cool jako Malevič.

Je to inscenace, která v sobě kloubí lásku k tomu nejdůležitějšímu a nejkřehčímu, co tady máme – vztah k nějaké elementární svobodě. Režisérka Yael Ronen má v technicky brilantní inscenaci fantastické a mimořádně vtipné herečky i herce. Už úvodní scéna, ve které Dimitri Schaad jako učitel němčiny vysvětluje skupině natěšených posluchačů, jak mluvit dobře, správně a hlavně čistě německy, byla dokonalá. Mladý učitel, zřejmě gay – každé slovo podporoval divokým gestikulováním a v pohybech doprovázejících promluvy měl perfektní systém. Důsledně dohraný fórek navíc otevřel tematicky nejbohatší část The Situation. Postavy chodí do exotických bister (nebo v nich sami pracují) na prvotřídní bio jídla, v rozhovorech se zabývají kulturními rozdíly napříč kontinenty i mezi sebou, komentují dějinné souvislosti a s potřebnou dávkou ironie parodují základy holokaustu. Lehké se velmi nenápadně pojí s vážným, aniž by tyto střihy v inscenaci působily jakkoliv násilně. Vyfabulované příběhy posluchačů kurzu němčiny plynule přechází do osobních. Za spoustu vtipných a jedovatých osobních útoků se ukrývají tragická tajemství, znepokojivé úvahy o vlastním původu i hledání země zaslíbené v „bohatém severu“, protože zchudlý jih se povětšinou utápí v hladomoru a beznaději. Ronen pracuje s velmi trendovými ingrediencemi jako migrace nebo gentrifikace, nicméně výsledek není umělý a sterilní. Tvar je naopak velmi živý a herci o aktuálních problémech dokážou mluvit otevřeně, aniž by upadali k neustále recyklovaným tezím a klišé. V minimalistické dekoraci jim to navíc náramně sluší.

The Situation je vskutku hipsterská inscenace - s jasnou představou o čem a hlavně pro koho je určena. Jejím úspěchům, jak o nich herci hovořili při diskuzi, se osobně vůbec nedivím. Tenhle druh projektů totiž kromě vlastní tematické hloubky vypovídá ještě o něčem jiném. Kdyby takhle vypadala kdejaká random česká činohra, tak jsme divadelní velmoc.