Jaroslav Hašek – Dušan D. Pařízek
KAUZA SCHWEJK
Studio Hrdinů Praha & Theater Bremen

PÁ 19. 5. — 20.00 Moravské divadlo

 



režie Dušan D. Pařízek

překlad do němčiny Dušan D. Pařízek, Martin Mutschler
úprava Dušan D. Pařízek
kostýmy Kamila Polívková
dramaturgie Roland Koberg
light design Krisha Piplits
asistent režie Carl Christian Fuhr
asistent dramaturgie a protokol Sophie „Žofka“ Menasse
asistent výtvarnice kostýmů Anna Brabcová
výroba kostýmů Iva Bělíková, Zdeněk Pscheidt
inspice Michala Kášová, Zuzana Formánková

premiéra 11. 6. 2015 v rámci festivalu Wiener Festwochen
německá premiéra 19. 11. 2015 v Theater Bremen
česká premiéra 26. 11. 2015
160‘ s přestávkou

hrají
Peter Fasching, Martin Baum, Ivana Uhlířová, Jiří Černý, Vladimír Javorský, Gábor Biedermann



Kauza Schwejk byla nominována na Cenu divadelní kritiky v kategorii Inscenace roku 2015 a získala Cenu Divadelních novin v sezóně 2015/2016 v kategorii Činoherní divadlo.

Inscenace vznikla v koprodukci Studia Hrdinů, festivalu Wiener Festwochen a divadla Theater Bremen.


Nedokončený humoristický román, často redukovaný na hitparádu vtipných historek, je pro oceňovaného režiséra Pařízka výchozím materiálem, na základě kterého mnohokrát omílanou švejkovskou látku doslova převrátí naruby. (…) Národnostní předsudky režisér konfrontuje ve třech jazycích. Znalost češtiny nebo maďarštiny přitom není podmínkou. Zášť nezná hranic a překoná i babylónské matení jazyků.
Gerald Heidegger, ORF.at, 12. 6. 2015

Pařízkovi se daří vytvářet situace, v nichž se nevinné slovní hříčky náhle zvrtnou v drsný národní šovinismus. (…) Dějiště je nadčasové, herci neoperují s lokálním koloritem první světové války – mezi nimi jsou vynikající stoičtí mimové jako z Kaurismäkiho filmů (Jiří Černý, Vladimír Javorský). Především jazykové odlišnosti nebo diskuze o správné výslovnosti dodávají inscenaci lehce morbidní podtón.
Margarethe Affenzeller, Der Standard, 12. 6. 2015


(…) strhující, aktuální vypořádání se s bojechtivou bezohledností, předsudky, jazykovými bariérami a Evropou, která je od skutečné jednoty na míle vzdálená.
Peter Jarolin, Kurier, 12. 6. 2015

Výsostná umělecká svoboda, kterou si může dovolit jen zdravě sebevědomý tvůrce. Strhující divadlo, přirozeně vyrůstající z tématu, skvěle a zcela antiiluzivně pracující s hereckou individualitou a vystavěné přes dílčí situace do neokázalého, hlubokého obrazu našeho světa. A ten humor! Brecht by musel tleskat – a trochu i závidět.
Ondřej Černý, Divadelní noviny 1/2016

I přes detailní kompozici, puntičkářství v každém gestu i komplikované myšlenkové celky v replikách dodávají herci Kauze Schwejk nesmírnou lehkost. Možná i díky jejich nadhledu inscenace vyznívá ještě bezútěšněji a pesimističtěji.
Martin Macháček, Tyjátr – Radio Wave, 7. 12. 2015

Vcelku ale jde asi o nejlepšího, nejživějšího, protože nejaktuálnějšího jevištního Švejka v mém diváckém životě.
Vladimír Just, Divadelní noviny, 7. 12. 2015


Dušan David Pařízek (1971) patří k nejúspěšnějším českým divadelním režisérům v zahraničí i u nás. Vyrůstal v Rakousku, Švýcarsku, Nizozemsku a posléze v Německu. Po studiu divadelní vědy v Mnichově (1997) absolvoval režii na DAMU (1999). V roce 1997 v Divadle Na zábradlí nastudoval Schwabovy Prezidentky, které přenesl do Pražského komorního divadla (Divadla Komedie), jež se pod jeho vedením (2002–2012) stalo jednou z nejprogresivnějších scén u nás. Pařízek zde inscenoval texty německy píšících autorů, jako jsou Handke, Schwab, Müller, Jelinek, Bernhard, Musil, Kafka či Fassbinder, z nichž mnohé figurovaly na programu Divadelní Flory: Světanápravce, Proces, Goebbels/Baarová, Spílání publiku 2010, Podzemní blues, Hodina ve které jsme o sobě nevěděli. Festival v roce 2014 uvedl i jeho inscenaci Havlovy Zahradní slavnosti, kterou nastudoval s činohrou pražského Národního divadla.
Od roku 2002 působí mj. v divadlech v Kolíně nad Rýnem, v Hamburku, v Hannoveru, v Curychu. Jeho režie Směšné temnoty ve vídeňském Burgtheateru (2014) zvítězila v prestižní anketě Theater heute, stala se Inscenací sezony 2014/2015 německojazyčné oblasti a posbírala ceny i v dalších kategoriích.
Ohlas vzbudily také adaptace ve vídeňském Volkstheateru – Staří mistři (Bernhard) a Sebeobviňování (Handke). Všechny tři rakouské tituly exkluzivně nabídla loňská Divadelní Flora v rámci profilu Regie: Dušan D. Pařízek. Festival Wiener Festwochen v roce 2015 uvedl v koprodukci s pražským Studiem Hrdinů jeho titul Kauza Schwejk, jenž zaznamenal úspěchy u české i německé kritiky.

Theater Bremen je tradiční městské divadlo se souborem činoherního, hudebního a tanečního divadla. Čtvrtým souborem je tzv. MoKS Bremen, jenž se soustřeďuje na interaktivní tvorbu pro děti a mládež.
Mezi nejvýznamnější epochy divadla patří období let 1962–1973, kdy si činohra pod vedením Kurta Hübnera získala mezinárodní věhlas pro svůj inovativní přínos. Hovoří se o tzv. „brémském stylu“, se kterým jsou spojeny osobnosti jako dramatik a filmař Rainer Werner Fassbinder, hvězdy německého režisérského divadla Peter Stein a Peter Zadek či slavní herci Bruno Ganz a Jutta Lampe. V téže době taneční soubor vedl Johann Kresnik, jenž zde formoval svůj revoluční koncept tanečního divadla.
V nedávné době brémské divadlo zaujalo experimentem kolektivního vedení. Po odhalení finančních problémů totiž v čele divadla zasedlo pětičlenné direktorium (2010–2012). Alternativní model podnítil diskuzi o efektivitě hierarchických struktur v divadelních institucích. Dnes je vedení opět v rukou uměleckého šéfa, kterým je Michael Börgerding, jenž scénu vede k ambiciózním počinům. Jedním z nich je také inscenace Der Fall Švejk – Kauza Schwejk.