Hermann Broch – Ivan Buraj
NÁMĚSÍČNÍCI (Imitace a tušení)
HaDivadlo Brno

PÁ 19. 5. — 16.30 S-klub
SO 20. 5. — 10.30 S-klub

 

 

Románová trilogie Hermanna Brocha, přední dílo evropského modernismu, postihuje krizihodnotu moderního člověka. Radikální adaptace režiséra a uměleckého šéfa Ivana Buraje z originálu zachovává jen střípky promluv postav.V baru U konce dějin se objevuje celý ansámbl HaDivadla, který nejprve v rolích štamgastů představuje panoptikum bezduchých figurekneschopných najít ve vratkém světě rovnováhu, aby nás v navazující pasáži přizval na inscenovanou první čtenou zkoušku. Zde herci hrají sami sebe a v humorných i bizarních dialozích odkrývají záludnosti mezilidského porozumění.

V českém kontextu se jedná o vůbec první divadelní zpracování Brochova díla. Inscenace příznačně otevírala v HaDivadle sezónu s tématem MY a ONI,jejíž ambicí je vyzývat k všeobecné sebe/reflexi skrze tu vlastní.


režie Ivan Buraj
dramaturgie Matěj Nytra
výprava Jana Boháčková, Lenka Jabůrková
video David Matuška
výběr hudby Ivan Buraj
překlad Rio Preisner
asistence Ľubomír Višňovec

premiéra 11. 11. 2016
170‘ s přestávkou

osoby a obsazení
Jáchym Zbyšek Humpolec
Bertrand Jiří Svoboda
Esch Jan Lepšík
Martin Miroslav Ukul Kumhala
Růžena Lucie Andělová
Alžběta Agáta Kryštůfková
Intelektuál Jiří M. Valůšek
Hentjenová Marie Ludvíková
Pasenow Cyril Drozda
Jaretzky Simona Peková
Sestřička Táňa Malíková
Někdo v rohu Martin Tlapák j. h. / Jan Řezníček j. h.
Dělník Ľubomír Višňovec j. h.
Huguenau Michal Skočovský j. h.
Hans Buch Ivan Urbánek j. h.
Tlumočnice Dagmar Radová



Schopnost Ivana Buraje vetknout inscenacím charisma je nepopiratelná a tentokrát se ještě prohlubuje. Nikdy nepřechází do cynismu nebo arogance. Zachovává tím neohrazený myšlenkový prostor, otevřeně nehodnotí, svůj názor nevnucuje. Náměsíčníci jsou vlajkovou lodí všech odpovědí na otázku „Proč má ještě smysl do divadel chodit?“.
Jaroslava Šimáková, Artikl.org 8. 4. 2017

Část představení ukazuje postavy románu Hermanna Brocha v hospodě U Brocha. Z šestisetstránkového díla je divákům představen jen střípek – životy a smýšlení postav jsou redukovány na několik vět. Je mu ukázán kaleidoskop tezí a životů, které hledají smysl. Každý po svém a každý špatně.
Lenka Dombrovská, divadelni-noviny.cz, 14. 12. 2016

Režisér a umělecký šéf Ivan Buraj neinscenuje Brochův román, ale spíš jeho ideu světa bez hodnot a jistoty, kde vykoupení lze nalézt pouze v umění.(…)Výseky z děje románu nejsou chronologicky seřazené, vracíme se k různým situacím, jež propojují tři základní motivy knihy – romantika, anarchie a věcnost.
Tereza Turzíková, krith.phil.muni.cz, 22. 12. 2016
  

Ivan Buraj (1988), rodák z Bratislavy, byl už během studia činoherní režie na JAMU v Národním divadle v Praze na pracovní stáži při přípravě inscenace Roberta Wilsona Věc Makropulos (2010). Magisterské studium absolvoval v roce 2011 adaptací Kleistova Prince Homburského, která bodovala na bratislavském festivalu ISTROPOLITANA (Speciální cena poroty a Cenu publika) a ocitla se i v nominacích na Cenu Divadelních novin.
Od roku 2015 působí jako umělecký šéf HaDivadla, kde dosud uvedl šest titulů: autorskou inscenaci Kreatury: K ohni se mnou pojď! (2012), Kafkův Zámek (2014), Paní Bovaryovou (2015) a konečně v roce 2016 pak Strýčka Váňu, Vernisáž a Náměsíčníky.
V Divadle Letí pohostinsky nastudoval komedii Sestup a vzestup pana B. (2014) a v Národním divadle moravskoslezském uvedl původní hru Odsun!!! (2015).

Brněnské HaDivadlo bylo sice založeno z úředního rozhodnutí v roce 1974 v Prostějově jako Hanácké divadlo (u zrodu stál režisér Svatopluk Vála a dramaturg Josef Kovalčuk), ale brzy se z amatérského spolku vyprofilovalo v profesionální studiovou scénu s náročnou dramaturgií. V roce 1985 přesídlilo do Brna, kde sloučením s Ochotnickým kroužkem J. A. Pitínského vznikl Kabinet múz. Po peripetiích se sídlem v roce 2004 trvale zakotvilo v bývalém kině pasáže Alfa.
Na formování jeho jedinečné poetiky se podílely výrazné osobnosti – režisér a dramatik Arnošt Goldflam, herec a autor Miloš Černoušek (alias Cyril Drozda), hudebníci Jiří Bulis a Václav Koubek, herci Ján Sedal, Marie Ludvíková nebo Miloslav Maršálek, režiséři Jiří Pokorný, Břetislav Rychlík, Oxana Smilková, David Jařab, Luboš Balákči herecké kvarteto Matonoha–Liška–Daniel–Polášek. Za vedení Mariána Amslera(2007–2015) na sebe HaDivadlo výrazně upozornilo tituly Vyhnání Gerty Schnirch či adaptací Maryši, jež opanovaly Ceny Divadelních novin 2014 a 2015.
Nový umělecký šéf Ivan Buraj repertoár nadále orientuje k německojazyčným látkám, což proklamovala i „sebereflexivní“ sezóna 2016/2017 s názvem MY a ONI, jež ohledávala nepropustnost společenských hranic a vedle Brocha nabídla i texty Bernharda a Lotze.