Yael Ronen & ENSEMBLE
THE SITUATION
Maxim Gorki Theater Berlín

NE 14. 5. — 19.00 Moravské divadlo

 

 

režie Yael Ronen
scéna Tal Shacham
kostýmy Amit Epstein
hudba Yaniv Fridel, Ofer Shabi
světla lighting Jens Krüger

premiéra 4. 9. 2015
90‘ bez přestávky + debata po představení

hrají
Ayham Majid Agha, Karim Daoud, Maryam Abu Khaled, Orit Nahmias, Dimitrij Schaad, Yousef Sweid


Mají jinou víru i kulturu a od malička se učili, že jsou nepřátelé. Válka rozdělila jejich životy, aby se teď paradoxně všichni setkali uprostředcizí země. Kurz němčiny, berlínský Neukölln. Účastníky kurzu spojuje jen to, že v předešlých letech odešli do Berlína – ať již ze Sýrie, kde je od roku 2011 válka, anebo z Izraele a Palestiny, kde se politické a sociální klima stává militantnějším. Není proto divu, že v kurzu učitele Stefana je německá gramatika ten nejmenší problém…
Pokud chce někdo v hebrejštině nebo arabštině popsat politickou situaci na Blízkém Východě, mluví o „The Situation“. Yael Ronen a členové ansámblu MGT, kteří vinou „této situace“ emigrovali ze Sýrie, Izraele a Palestiny, prozkoumávají opětovné shledání se svými „sousedy“, stejně jako s jejich minulostí. Fikce se mísí s realitou a autobiografie herců se vlévají do jejich rolí.

Inscenace The Situation byla vybrána na prestižní přehlídku Berliner Theatertreffen 2016.
V anketě kritiků časopisu Theater heute získala ocenění Německojazyčná Hra roku 2016.

Je to odvážný, nelítostný divadelní večer – plný hořké sebeironie, vytříbeného slovního humoru a oproštěný od všech otřepaných frází konsternace. (…) Naprosto lehkou rukou roztáčí Yael Ronen obrovité kolo světové politiky. Ukazuje, co pro jednotlivce znamená válka, vyhnání a ztráta vlasti. Tematizuje identitu a traumata, islamofobii a xenofobii, německé překonání minulosti a naději uprchlíků na svobodu.
Elke Vogel, Frankfurter Neue Presse 5. 9. 2015

Inscenace kypí břitkým humorem, ironií, a přece v nejmenším nezlehčuje ani nezastírá, jak velký problém představuje integrace uprchlíků do středoevropského prostředí. (…) Tady se neřeší otázka, jestli imigraci přijímat, nebo potlačovat, protože jde o výraz lidské svobody. Na konkrétních osudech se však demonstrují paradoxy důsledků blízkovýchodních i jiných válečných konfliktů. (…) The Situation (…) si vystačí s posuvným žlutým schodištěm, s jednoduše aranžovanými dialogy a monology, přesto zasáhne silou autentické výpovědi.
Saša Hrbotický, Aktuálně.cz, 12. 12. 2016
 
Za bouřlivého aplausu pro herce, kteří stáli na rampě ruku v ruce se svou režisérkou a kteří překonali veškeré morální zábrany, se dovršil určitý akt porozumění národů.
Barbara Burckhardt, Theater heute

Je to naléhavá hra. Taková, která se (do)týká nás všech.
3sat

(…) skvěle pasující příspěvek k aktuálním diskuzím o přistěhovalectví a islámu.
Rheinische Post


Yael Ronen (1976) se narodila v Jeruzalémě do divadelní rodiny. Jako autorka a režisérka je řazena mezi nejzajímavější osobnosti své generace. Ve svých režiích s provokujícím černým humorem nahlíží historické konflikty, čímž nabourává tabu i zažitá klišé. Střídavě pobývá v Tel Avivu a Berlíně.
Její inscenace Dritte Generation (Třetí generace, 2008: Berlin Schaubühne Theater) s izraelskými, palestinskými a německými herci se stala senzací a figurovala na mnoha mezinárodních festivalech. V grazském Schauspielhausu reflektovala historii vlastní rodiny ve hře Hakoah Wien, která byla v roce 2013 vyznamenána rakouskou divadelní cenou Nestroy.
Jako kmenová režisérka působí v Maxim Gorki Theater v Berlíně (MGT), kde je výrazným hlasem tzv. postmigrantského divadla. Debutovala zde hrou Olgy Grjasnové Der Russeisteiner, der Birken liebt (Rus je ten, kdo miluje břízy, 2013). V roce 2014 v MGT nastudovala tři znamenité inscenace: v Erotic Crisis a Das Kohlhaas-Prinzip zkoumala konfliktní zónu sexuality a partnerství. Sonda do života druhé generace jugoslávských uprchlíků Common Ground byla pozvána na prestižní přehlídku Berliner Theatertreffen 2015 a na festivalu Mülheimer Theatertage získala Cenu publika.
V roce 2015 vytvořila spolu s šesticí herců-imigrantů inscenaci TheSituation, jež jí vynesla druhé pozvání na Theatertreffen a titul Německojazyčná Hra roku 2016.
Její novinkou Denial, projektem o osobních a politických změnách, zahájilo MGT sezónu 2016/2017.


Maxim GorkiTheater (MGT) je nejmenší berlínské veřejné divadlo. Budova z roku 1827 prošla po bombardování za 2. světové války rozsáhlou rekonstrukcí. Pod současným názvem znovu otevřelo roku 1952 a mj. za působení dramatika Heinera Müllera se stalo nejdůležitějším místem soudobého divadla německého východního bloku.
Od roku 2013 jsou uměleckými šéfy Shermin Langhoffová a Jens Hillje. Jejich odvážná koncepce tzv. „postmigrantského divadla“ odráží diverzifikovanou společnost v dnešní době kontinuálních ekonomických a politických krizí a nárůstu sociálních konfliktů. A to nejen výběrem témat a jejich inscenačním klíčem, ale i multikulturní skladbou mladého ansámblu, který tvoří umělci s migrantskou zkušeností. Časopis Theater heute směřování scény ocenil titulem Divadlo roku 2014 hned v jejich pilotní sezóně, který dva roky nato obhájili, s cenou Německojazyčná Hra 2016 pro The Situation navrch.
Vedle klasiky, jejíž jevištní provedení reflektuje estetickou rozmanitost současného divadla,uvádí MGT nové hry v režiích renomovaných tvůrců, jako jsou Nurkan Erpulat, Sebastian Nübling či Yael Ronen. Novou identitu scény a fokus na vlastní sebeurčení odráží i logo: litera Я [ja] v názvu GOЯKI v ruštině značí „já“, v němčině zní jako „ano“ – je tak průnikem starého s novým. Studio Я pod vedením rezidentní dramatičky Sashi Marianny Salzmann je další, komorní platformou.