DIVADELNÍ FLORA
Menu

    Út 10. 11. 2020 | 17:00–18:50 | Konvikt – filmový sál

    Tranzit

    (Německo, Francie 2018 | režie Christian Petzold)
    Fantomy migrace a evropské identity v nadčasovém snímku významného německého režiséra a charismatické persony tamní filmové i divadelní scény – herce Franze Rogowského.
    volný vstup

    Cena vstupenek:

    Jako by Kafka napsal remake Casablancy.
    DAVID EHRLICH, INDIEWIRE.COM, 17. 2. 2018

    Podivnost tohoto příběhu se bude šířit vaším krevním oběhem jako virus.
    PETER BRADSHAW, THE GUARDIAN, 14. 8. 2019

    Pozoruhodný anti-historický experiment, který je považován za režisérův zatím konceptuálně nejodvážnější film.
    GUY LODGE, VARIETY.COM, 17. 2. 2018

     

    Existenciální thriller podle stejnojmenné novely Anny Seghers z roku 1944 sleduje příběh Georga, uprchlíka z koncentračního tábora, který se snaží dostat z dosahu nacistů. Melodramatický příběh z období druhé světové války přitom německý režisér Christian Petzold důmyslně zasazuje do současnosti a dosahuje tím až brechtovského zcizovacího efektu. Autor nekompromisně zpracovává mnohé politické motivy a vytváří paralelu k současnému fenoménu evropské migrace. V absurdnem prodchnutém příběhu výměny totožností, nespočtem situací připomínajícím Hellerovu Hlavu 22,  sleduje divák souboj jedince s okolním světem, jehož rozuzlení přichází s vyplutím poslední lodi z uzavřené Marseille.  
    V titulní roli emigranta Georga exceluje uznávaný divadelní herec Franz Rogowski, jenž je považován za vycházející hvězdu německého filmu. V epizodní roli se objeví také herečka Maryam Zaree, jejíž dokument Narozena v Evinu je rovněž na programu festivalu.

     

    scénář a režie Christian Petzold
    předloha Anna Seghers
    kamera Hans Fromm
    střih Bettina Böhler
    hudba Stefan Will

    hrají Franz Rogowski, Paula Beer, Godehard Giese, Lilien Batman, Maryam Zaree a další

     

    Christian Petzold (1960), patrně nejpozoruhodnější osobnost současného německého filmu, bývá společně s režisérkou Andreou Schlanelec označován za jednoho z nejzásadnějších představitelů tzv. berlínské školy – volného uskupení generačně spřízněných německých autorů, již poetikou odkazují k francouzské i německé nové vlně. Charakteristické jsou pro ně intimní, realistické studie vztahů/jedince, stylově se vyznačující dlouhými záběry, záměrně pomalým tempem a především čistotou obrazu. Christian Petzold ve svých osobitých dílech využívá nápadné žánrové prvky a variuje stěžejní momenty dějin filmu, zároveň se zabývá až fantomatickou povahou kinematografie.
    Již jeho raný snímek Vnitřní jistota (Die innere Sicherheit, 2000) vzbudil pozornost mezi odbornou veřejností a vynesl mu cenu Asociace německých filmových kritiků. V roce 2012 získal Stříbrného medvěda za uhrančivé drama z období 80. let Barbara. Jeho nejnovější film Undine (2020), na němž se podruhé sešel s herci Paulou Beer a Franzem Rogowskim, je jeho pátým snímkem zařazeným do soutěžního bloku Berlinale.

    Franz Rogowski (1986) patří mezi vycházející hvězdy německé kinematografie (titul Shooting Star na Berlinale 2018), ovšem na divadelní scéně je dávno etablovaným hercem, tanečníkem a choreografem. V letech 2016–2019 byl členem souboru Münchner Kammerspiele. V poslední době každý filmový projekt, do něhož Rogowski vstoupil, zaznamenal fenomenální úspěch: žánrově rozmanité snímky Victoria, Tranzit, Láska mezi regály, Byl jsem doma, ale…, A Hidden Life či Undine posbíraly trofeje na mezinárodních festivalech (Berlinale, Cannes, San Sebastian) i řadu německých filmových cen.

     

    Konvikt = Umělecké centrum Univerzity Palackého v Olomouci