DIVADELNÍ FLORA
Menu

    St 11. 11. 2020 | 20:00–21:20 | Kosinova 7 – Molitorova knihovna

    ĽÚBIM ŤA A DÁVAJ SI POZOR Divadlo NUDE Bratislava

    Čtyři bytové etudy, které v bezprostředním kontaktu s diváky mapují peripetie mateřství. Intimní vhled do „ženského světa“, jenž získal Cenu bratislavského diváka na loňském ročníku festivalu Nová dráma. Režie a dramaturgie: Malgot, Ondrušová, Štorcelová

    Cena vstupenek: 120–180

    foto Juraj Zmatek

    Tvorkyne pripomínajú problémy materstva v čase, keď sa očakáva perfektné fungovanie ženy vo všetkých úrovniach a oblastiach, ktorým sa venuje. A najmä v materstve. (…) Prostredníctvom štyroch žien v štyroch okruhoch ich samoty spoznávame hĺbku citov, strachov a úzkostí, ktoré si obyčajne nechávame pre seba.
    DÁRIA F. FEHÉROVÁ, KØD, 7/2018

    Hoci by zrejme bolo zavádzajúce označiť inscenácie Divadla NUDE za feministické, zoskupenie sa ako jedno z mála na Slovensku vedome venuje ženám a ženským témam. Naopak, divácky zážitok, ktorý inscenácia sprostredkuje, rozhodne nie je určený iba údajne nežnejšiemu pohlaviu, skôr naopak.
    MARTINA MAŠLÁROVÁ, FESTIVAL DIVADELNÁ NITRA, NITRAFEST.SK, 8. 9. 2020

      
    Komorní autorská inscenace o intimních detailech mateřství, o dětech, jejich otcích, rodičích a rodičích rodičů. Čtyři osobní monology konfrontují diváka s tabuizovanými tématy, jako je problém otěhotnět, poporodní deprese, laktační psychóza, nečekaná náročnost vytouženého rodičovství nebo péče o dítě bez partnera.
    Ke svým zveřejněným zpovědím přistupují autorky s nefalšovanou a nestrojenou otevřeností, v jemně stylizované formě s dokumentárními prvky. „Potrebujeme vyjadriť to, čo sme prežili a neriešime, ako to ľudia príjmu. Ak náhodou niekto z predstavenia odíde, neberieme to ofenzívne, pretože každý má inak nastavenú hranicu citlivosti. Skôr sa desím toho, že by niekto povedal, že sa pri pozeraní na nás nudil,“ přiblížila tvůrčí principy souboru NUDE režisérka Veronika Malgot v rozhovoru pro Denník N. V inscenaci MAMA MA MÁ _ _ _ _ (2015) autorky zkoumaly komplikovanou povahu vztahů matek a dcer prostřednictvím autentických výpovědí a zažitých obrazů z vlastní rodiny. V Ľúbim ťa… už jsou z dcer snoubenky, družky a matky a jejich tehdejší lehkovážné uvažování o budoucnosti nyní vystřídalo rozjímání nad všední přítomností. „Tvoríme na základe toho, čo žijeme a čo nás aktuálne trápi. Tieto naše interné námety a témy sa však po čase stanú celospoločenskými,“ doplňuje scénografka Laura Štorcelová, jejíž příběh v inscenaci také zazní.
    Čtyři matky a jejich pokoje. Bytové divadlo.

     

    Představení bude v rámci Divadelní Flory adaptováno pro prostor nově otevřeného kulturního centra Molitorova knihovna v Kosinově ulici.


    text kolektiv autorek

    režie a dramaturgie Veronika Malgot, Lýdia Ondrušová
    dramaturgická spolupráce Marek Godovič
    námět, scénografie, kostýmy Laura Štorcelová
    hudba Gab
    foto Juraj Zmatek
    video Šima Mullerová

    účinkují Lenka Libjaková, Lýdia Ondrušová, Mirka Ábelová / Michaela Fech, Veronika Malgot / Libuša Bachratá, Gab

    premiéra 11. června 2018

    Pro diváky od 18 let.

    Inscenace vznikla za přispění Fondu na podporu umenia, který je hlavním partnerem projektu.


      FPU logo1 modré

    FPU logo1 modré
     

    Progresivní bratislavské Divadlo NUDE vytváří autorské inscenace, v kterých se snaží systematicky experimentovat s formami klasického činoherního divadla a otvírat osobní, aktuální a tabuizovaná témata. Výraznou dramaturgickou linkou je ohledávání různých aspektů života ženy. Kulturní stereotypy např. nahlodává imerzivní happening Prepáč, len odpíšem (2017), kde herci a diváci představují spolužáky ze střední školy a jejich mobilní telefony tvoří paralelní jeviště k prostřenému stolu společné večeře, nebo monodrama o manželství Mala Dr. Csabová pravdu? (2019), inspirované příručkou Čo má vedieť dievča pred vydajom?. Feministické poselství nesla i syrová performance Stop Fucking Smiling (2018). Nedávný počin ANDY! to be seen (2020) reflektovalo skrze osobnost Andyho Warhola téma slávy a umění. Letos v září měla premiéru inscenace Pasáž 5, která se týkala tématu stáří a stárnutí.

    Jádro skupiny tvoří trojice umělkyň, jež dohromady svedlo studium na VŠMU v Bratislavě. Lýdia Ondrušová zde vystudovala loutkářskou tvorbu, ve svých dílech se nicméně zaměřuje na dokumentární divadlo, kterým reflektuje vztahy a postavení ženy v dnešní společnosti. Veronika Malgot absolvovala na VŠMU studium režie a dramaturgie. Věnuje se produkci nezávislých projektů v oblasti současného tance, v autorské tvorbě pak inklinuje k fyzickému divadlu, performanci a tanci. Za koncept jejich společného divadelního debutu MAMA MA MÁ _ _ _ _ získaly cenu Dosky 2015 v kategorii Objev roku. Scénická výtvarnice Laura Štorcelová dosud spolupracovala se slovenskými, českými či indonéskými divadly. Zabývá se divadelní scénografií a jejím přesahem do fotografie. V současnosti si rozšiřuje vzdělání v Ateliéru vvv (vizuálne. verbálne. verejné) na Katedře intermédií VŠVU.

     

    foto Juraj Zmatek