DIVADELNÍ FLORA
Menu

    Pá 18. 5. 2018 | 19:00–00:00 | Moravské divadlo

    vstupenky

    Henrik Ibsen NORA (Domeček pro panenky) Divadlo pod Palmovkou Praha

    PROTI ZDI
    Sugestivní Tereza Dočkalová (Cena Thálie) ve výsostně současném, nepatetickém pojetí nejslavnější hrdinky „otce moderního dramatu“. Prudký náraz do zdi dobových konvencí v originální interpretaci a výmluvném výtvarném gestu režiséra Jana Nebeského.
    Po představení bude následovat beseda.

    Cena vstupenek: 60-300

    režie Jan Nebeský

    překlad František Fröhlich
    scéna Jan Nebeský, Jana Preková
    kostýmy Jana Preková
    dramaturgie Daria Ullrichová
    hudba Miroslav Hloucal
    choreografie Nataša Novotná

    premiéra 16. 12. 2016

    osoby a obsazení
    JUDr. Torvald Helmer Jan Teplý
    Nora, jeho žena Tereza Dočkalová
    MUDr. Henri Rank Jan Hušek
    Kristina Lindová Kateřina Holánová
    JUDr. Nils Krogstad Radek Valenta
    Posluhovačka Hana Seidlová
    Hudebník Emil Viklický, Jakub Tökely, Miroslav Hlouchal

     

    Tereza Dočkalová byla za roli Nory oceněna Cenou Thálie za mimořádný jevištní výkon.

     

    Dokonalými střihy mezi dětskou naivitou, dospělým sebeuvědoměním i sžíravou ironií vystihla Noru skvělá Tereza Dočkalová. Poletuje po jevišti jako nepolapitelný ptáček, nevinně poulí oči na svého manžela Tornvalda (Jan Teplý), marnivě se promenuje a koketuje s doktorem Rankem (Jan Hušek), aby v závěru zahodila všechny masky a hrdě bosa odešla vstříc absolutní nejistotě.
    Marcela Magdová, Metro, 21. 1. 2017 

     

    Režisérovi a Tereze Dočkalové se podařilo nenásilně a sugestivně docílit současného vyznění staré hry a předložit úchvatný a živý jevištní příběh, který mě nadchl.
    Milan Uhde, anketa k Cenám Divadelních novin, 8. 1. 2018

     

    Nebeský (…) předvádí, že se za zastarale znějícími dialogy skrývají i jemnější a z dnešního úhlu pohledu nosnější motivy, než by se mohlo zdát. S dráždivou víceznačností naopak rozehrává Nořin vnitřní konflikt, zdůrazňuje hrdinčina tápání i nejistoty – a důsledně se přitom vyhýbá jednoduchým odpovědím.
    Vladimír Mikulka, Divadelní noviny.cz, 24.1.2017

     

    Divadlo pod Palmovkou Praha má složitou historii, jež sahá až do 19. století. Během let měnilo nejen název a prostory, ale i umělecké směřování. Jeho doménou se stala především dramatika, která umožnila víceméně realistický způsob vyprávění a zároveň dovolila atraktivní herecké a režijní uchopení. Libeňskou scénu formovali tvůrci jako Jaroslav Dudek, Pavel Háša, Václav Lohniský, Otomar Krejča či Jan Grossman. V roce 1963 se zde uskutečnila evropská premiéra hry Kdo se bojí Virginie Wolfové, a to za účasti autora E. F. Albeeho. Od počátku tisíciletí bylo divadlo sužováno zničujícími povodněmi a na jistou dobu se vytratilo z povědomí veřejnosti. V roce 2013 se novým ředitelem a uměleckým šéfem stal režisér Michal Lang, který se s novým hereckým souborem v září 2015 divadelní život do rekonstruovaných domovských prostor naplno navrátil. V ambiciózním repertoáru figuruje světová klasika, např. Krvavá svatba (2013), Večer tříkrálový (2016), Nora (2016) ale i nové hry dotýkající se naléhavých témat, jako jsou Celebrity (2014) či Spolupracovníci (2015). V roce 2015 bylo otevřeno Studio Palmoffka, reprezentované mj. autorem a hercem Tomášem Dianiškou (Talent roku 2016), které tvoří druhou dramaturgickou linii divadla a cílí především na mladé tvůrce a aktuální, provokativní náměty. Od roku 2016 divadlo pořádá festival středoevropského divadla PALM OFF FEST. Letošní sezóna je jubilejní, 70. v pořadí.