2. 5. 2003   21.30   Tereziánská zbrojnice   [ festivalové fotografie ]
Divadlo Neslyším & Divadlo v 7 a půl   Brno
Pavel Šimák - Alexandr Minajev
PLAY CHAPLIN!
režiePavel Šimák
výtvarná spoluprácePavel Borák
  
premiéra27.3.2001
  
hrají Monika Kurincová, Dalibor Přecechtěl, Lada Lištvanová,
Lenka Ryšánková, Michal Hefty, Jan Fiurášek, Luboš Veselý


Velice volně inspirováno životem a dílem Ch. S. Chaplina.

Iluze světa filmu a divadla může být nebezpečně přitažlivá
i za cenu ztráty skutečných hodnot, což se stane i našemu hlavnímu hrdinovi,
kterým není historická postava Ch. S. Chaplina, ale herec, odsouzený hrát
postavu tohoto komika do té doby, než zjistí, že se mu tato maska stala vězením,
ze kterého se snaží všemi silami uniknout, aby mohl žít život obyčejného člověka
po boku své dívky, která ovšem...

Play Chaplin: hold groteskám
(...) Za doprovodu živého pianisty a hypnotizujícího šelestu dobové kamery se začnou odvíjet typické scény grotesek: honičky, patetické výjevy vraždění Desdemony a války se šlehačkovými dorty. Docela nenápadně se dějem proplétá smutný klaun Charlie, kterého úspěšně ztvárnil Jan Fiurášek. Právě on protepluje kouzlem průzračně čirého humoru šeď monotóního toku reality. Jeho kouzlu podlehne i divačka v podání Moniky Kurincové. Chaplinova fanynka usedá do prvních řad jeviště, které se během představení mění ve filmový sál, a spolu se svým despotickým manželem v podání Luboše Veselého pozoruje filmové představení. Polarita čerstvě se rodícího vztahu mezi Charliem a ženou, založeného na vzájemném proplétání iluze a reality, se stává základní osou a příběhem představení.(...)
Žena vstupuje do světa filmové fikce a nesměle se dotýká rekvizit, které jsou pro ni zároveň fetišemi i předměty až sakrální úcty. Otáčí klikou kamery a s překvapením pozoruje rozpohybovaného Charlieho. Jejich vztah přitom nemůže být nikdy naplněn. Představení se postupně vzdaluje od bezstarostného tónu triviálních variací na slavné scény z němých grotesek. Svět zabydlený důvěrně známými postavičkami se stává Charliemu cizím a nepřátelským. Herec si s hrůzou uvědomuje, že se stal otrokem své přísně ohraničené persony, masky klauna. Chce utéct sám před sebou. Odhazuje do dálky hůlčičku i buřinku, které se mu ale ve vteřině vrací zpátky. Okolní realita se rozpadá ve schizoidně rozštěpený sen. Charlieho plagiátoři začnou napodobovat gesta umělce, jenž jednou provždy ztratil auru jedinečnosti.(...)
Figurky v podání neslyšících herců nejsou přitom žádným odvarem a imitací slavných postav policistů, operních div a slečen na koupališti. Mají svou vlastní duši, kouzlo i humor. Inscenace na diváky dýchne zvláštní čistotou a naivním kouzlem dávno zapomenutého světa, který je nám přitom důvěrně blízký.

Petra Havelková, MF Dnes, 18.4.2001

Historie Divadla Neslyším
Soubor Divadla Neslyším vznikl pod názvem Vlastní divadlo Neslyšících v listopadu roku 1997 z absolventů Janáčkovy akademie múzických umění v Brně v oboru Výchovná dramatika pro Neslyšící. Od svého počátku fungoval jako zájezdové divadlo, které za pomoci prof. Zoji Mikotové přebíralo inscenace nastudované v ateliéru Výchovné dramatiky pro Neslyšící na DIFA JAMU i připravovalo vlastní inscenace.
V roce 1998 pak Vlastní divadlo Neslyšících odehrálo 57 představení u nás i v zahraničí (mj. na festivalech Divadlo evropských regionů v Hradci Králové, Dítě v Dlouhé v Praze, Festival na hranici v Českém Těšíně a Umění bez hranic v Praze, ze zahraničních akcí pak spolupráce na dvojhappeningu Lubo Kristka „Láska in circulo vitioso in finito secundi milenii“ v Landsbergu /Německo/ a v Brně, účast na Divadelním festivalu pro děti a mládež v Burse /Turecko/, dále pak na divadelních festivalech ve Francii a v Belgii /Brusel/).
V roce 1999 se Vlastní divadlo Neslyšících zaměřilo na rozšíření svého repertoáru i kontaktů s divadelními festivaly i se skupinami, které k divadlu nemají snadný přístup (sluchově postižení, mentálně postižení, zvláštní školy...). Divadlo odehrálo 31 představení.
Rok 2000: Kromě dalšího rozšíření repertoáru, hostování v tuzemských divadlech, hraní ve školách i účinkování na tuzemských festivalech se divadlo dočkalo uznání ve formě pozvání na významné zahraniční festivaly. Vlastní divadlo Neslyšících účinkovalo na festivalech Europatag v Saarbrücken /Německo/, na Mezinárodním festivalu divadla Neslyšících ve Vídni /Rakousko/ (zde se zúčastnilo také konference věnované problematice divadla Neslyšících v Evropě), dále festivalu Multikids ve Vídni /Rakousko/, Mezinárodním festivalu pro děti v Mistelbachu /Rakousko/, Korczak ve Varšavě /Polsko/ či na Festivalu pohybového divadla v Madridu /Španělsko/.
Rok 2001 navazoval na započaté linie. Spolupráce s Divadlem v 7 a půl přinesla hercům tolik potřebné zázemí. Herci se stali zaměstnanci divadla a získali tak domovskou scénu a lepší podmínky k nastudování inscenací.
Rok 2002 byl pro divadlo přelomovým. Pro časté záměny zkratky divadla VDN s jiným subjektem divadlo změnilo svůj název na Divadlo Neslyším. Dále pokračovalo v započatých liniích: festival Multikids ve Vídni /Rakousko/, festival Létokruhy v Bohumíně, mezinárodní festival Divadelní pouť bez bariér v Ostravě, festival Arteterapie - teorie a praxe v krajinách Višegradu v Banské Bystrici... dále pak představení pro školy a oblastní unie Neslyšících, workshopy, semináře. V červenci 2002 se divadlu dostalo velkého ocenění, a to pozváním na prestižní mezinárodní festival Neslyšících Deaf Way II ve Washingtonu /USA/, kde vystoupilo se dvěma představeními. Členové Divadla Neslyším se také podíleli na přípravě doprovodné videokazety ke knize I. Pavlovičové Divadlo Neslyšících a nové cesty. Koncem roku 2002 se Divadlo Neslyším opět vydává na samostatnou dráhu a zakládá občanské sdružení Divadlo Neslyším. Předsedkyní občanského sdružení se stává Monika Kurincová, dosavadní neslyšící ředitelka Divadla Neslyším.




Kurincová: Máme radost, když mluvíme po svém
Sedmadvacetiletá absolventka brněnské divadelní fakulty JAMU Monika Kurincová se v listopadu loňského roku stala první uměleckou ředitelkou unikátního Divadla Neslyším. To se oddělilo od Divadla v 7 a půl a v současnosti je jediným profesionálním divadlem neslyšících herců v Česku. Sama Kurincová je stejně handicapovaná jako jeho šest členů.
Proč jste se rozhodli odštěpit od divadla v 7 a půl a založit Divadlo Neslyším?
Od dětství jsme byli pod vedením slyšících lidí, kteří za nás rozhodovali, a dnes nastal čas, abychom se vydali na vlastní cestu a sami rozhodovali o tom, co budeme dělat. Je to stejné jako u rostliny, která poléváním vody vyrostla ze semínka a teď přišel čas, kdy vykvete.
Co bylo prvotním impulsem?
Na to je těžké odpovědět, protože ten si již nikdo nevybavuje. Od Divadla v 7 a půl jsme se chtěli oddělit několikrát a vždy jsme váhali, jestli děláme správně nebo ne.
Co všechno realizaci divadla předcházelo?
Od dob studií na JAMU jsme cestovali a hráli různě po světě a sbírali poznatky o fungování divadla. V Divadle v 7 a půl jsme hráli delší dobu a tam jsme se dozvěděli ledacos o provozu divadla.
Budete ve vlastních hrách pokračovat v poetice Divadla v 7 a půl?
Ano, v Divadle v 7 a půl budeme totiž i nadále hostovat. Vložili jsme tam část našich duší, inscenace vznikly také naší zásluhou, a proto nevidíme důvod, proč bychom se jich měli vzdát.(...)
Chystáte se časem vybudovat vlastní divadlo včetně hracích prostorů?
To je náš velký sen a raději o tom zatím nemluvíme. Necháme to osudu.
Co vám při práci dělá největší radost, a co naopak nejvíc práci ztěžuje?
Největší radostí je možnost vyjadřovat všechno, co máme v sobě. Pocity, dovednosti, náš jazyk... Práci nám ztěžuje hlavně hudba a občasný problém v komunikaci se slyšícími kolegy.
Kolik členů má divadlo Neslyším?
Šest. Jsem to já, Honza Fiurášek, Lenka Ryšánková, Mico Hefty, Petra Vaňurová a Ivica Tichá.
Obejdete se úplně bez slyšících herců, manažerů, produkce...?
Jen u telefonu se nikdy neobejdeme bez slyšících kolegů. Jinak ano.

(z rozhovoru s Dorou Kaprálovou, MF Dnes, 31.1.2003)





úvod     zpravodaj     program