program    |    zpravodaj    |    o festivalu    |    katalog    |    konvikt    |    filmy    |    koncerty    |    výstava    |    mapa    |    pro/média

ČT 27. 4. 2006     19.00 Moravské divadlo
 Marina Carr
 U KOČIČÍ BAŽINY
 Moravské divadlo Olomouc
 / slavnostní zahájení festivalu

Exploze silných citů a vyhrocených vášní v magickém světě irské krajiny
obydleném plnokrevnými venkovany, křehkými labutěmi i duchy zemřelých.

překladBlanka Křivánková
režieRoman Groszmann
scéna a kostýmySylva Marková
hudbaPavel Helebrand
dramaturgieAlice Taussiková
Jan Šotkovský

premiéra


13. 1. 2006

Hester SwanováNaděžda Chroboková
Kartágo KilbrideMartin Mňahončák
Josie Kilbridová, dcera Hester a KartágaKateřina Ondrejková / Lucie Horná
Paní Kilbridová, Kartágova matkaVlasta Hartlová
Monica Murrayová, sousedkaIvana Koktová
Kočičí žena, žije na bažináchIvana Plíhalová
Xavier Cassidy, bohatý farmářMiroslav Hruška
Carolina Cassidyová, jeho dceraVladimíra Včelná
Páter VrbaJosef Bartoň
Duch opatrovník, přízrakPavel Juřica
Duch Josefa SwanaJan Musil
Mladý Dunne, číšníkZdeněk Svobodník
HouslistkaTereza Vrbová / Markéta Zemanová
Číšnícičlenové technického personálu

(…)
První půle vrcholí v nejlépe zvládnuté scéně inscenace – svatbě Kartága a Caroliny. Na jevišti jsou snad všechny postavy, vzniká čilý ruch a ve chvílích, kdy Kartágova matka, paní Kilbridová (výborná Vlasta Hartlová), přednáší svůj slavnostní přípitek, diváci nadšeně tleskají. Svatba končí v bláznivé tancovačce podpořené agresivním stroboskopickým osvětlením. Konečně divadlo, ze kterého do hlediště prýští emoce.
Peter Páluš, Olomoucký den / 20. 1. 2006

Síla příběhu je právě v prožitku osudovosti, postavené na opravdovosti, jež nepřipouští kompromis. V tomto směru se podařilo režiséru Romanu Groszmannovi vytvořit z kontrastních sfér přímo hrůznou symbiózu neodvratitelnosti, shodnou pro svět duchů a lidí. I když je hra naplněna hektickým dějem s lyrickými akcenty vůči Josii Kilbridové, lze hovořit o hře psychologické. Psychika postav byla pro jejich jevištní modelaci, ale i pro samotný konflikt naprosto nezbytná.
Herci byli hrou zaujati a pro její vyznění udělali vše, co bylo v jejich silách. Naděžda Chroboková po delší době dostala příležitost prokázat své umění. Vytvořila silnou a přesvědčivou postavu, jíž hlediště věřilo a s níž cítilo. Diváci výkon Naděždy Chrobokové patřičně ocenili.
Logický protějšek jí vytvořil v roli Kartága Martin Mňahončák.
(…)
Trojúhelník uzavřela (vlastně vytvořila) líbezně prostá a přitažlivě majetná Carolina. Lidský rozměr jí logicky určila Vladimíra Včelná. Hrála jakoby bezděčně, ale její dramatický projev byl výslednicí náročného hereckého studia.
Inscenaci lze považovat za dobré kolektivní dílo v tom pravém slova smyslu.
Bohumír Kolář, www.olomouc.cz / 16. 1. 2006

U Kočičí bažiny

Tam u Kočičí bažiny
naučila jsem se oddělit
od falše to, co je pravdivý
pozdě, ó pozdě došlo mi, žes to byl ty
po kom mi zbylo jen tělo bolavý
a srdce rozkouskovaný
Když padal soumrak
tam u Kočičí bažiny

Tam u Kočičí bažiny
sen o námluvách snila jsem
slyšela čistej tvůj hlas, jak mě volá
jak šeptá, že projít tím musím
ač bude to má zhouba
Tak žádnej smutek, žádnej žal
u Kočičí bažiny
navždycky zůstávám

Tam ke Kočičí bažině
tělo mý a nebo můj duch
jednou se k tobě vrátí
a až tě najdu, vezmu tě
v objetí mámivý
a v něm, můj milovaný,
zůstanem navždycky spolu
Tam u Kočičí bažiny

Symbol labutě
Jaký má význam to, když za sebou v Kočičí bažině táhne Hester mrtvou labuť?
Labuť hraje v irské mytologii obrovskou roli, od Childern of Lir až po Yeatse. Já z toho motivu také čerpám. Od svých deseti do sedmnácti let jsem žila u jezera, takže jsem měla dost času labutě pozorovat. Říká se, že labuť je pták duše – jednou jsem viděla, jak zastřelili labutího samce. Jeho družka kolem něj kroužila. Ležel tam s hlavou na zemi, povislým krkem. Mají nádherné krky. Ten se trochu nadzvedl a pak zase poklesl, samec byl mrtvý. Samice u něj dva dny hlídkovala, pak přestala. Další rok měla jiného druha. (...) Labutě mívaly nedělní čajové dýchánky. Bývaly doby, kdy se všechny na jezeře sešly.

I když byly předtím z jezera vytlačeny?
Ano, i tak. Vracely se tam o nedělích s mláďaty. Nebo to možná bylo tím, že jsem vždycky v neděli odpoledne bývala doma. Na jezeře se seskupilo velké hejno labutí. Labutě si velmi hlídají svá teritoria, takže pokud tam nebyl nějaký vztah k těm ostatním, nemohly by se jen tak na jezeře zastavit. Když zemřela moje matka, všechny labutě se vrátily, což bylo dost ohromující. Byl to velmi studený leden v roce 1981, strašná zima, neprůjezdné cesty, ale když její tělo vynášeli z domu, všechny labutě se vrátily. Prostě tam byly. Vždycky je milovala, a tak si myslím, že se přišly rozloučit.

Carr a duchové
Myslíte si, že jsou kolem nás duchové zemřelých?
Myslím, že je má kolem sebe každý.
Víte, co jsou zač?
Někdy ano, někdy nemám tušení.
A ti duchové, které znáte?
Kdokoli, počínaje duchem mé matky, přes někoho, o kom se mi zdálo, až po duchy postav, o kterých píši. Můžete se s nimi pohádat nebo pobít, bojovat s nimi.
Jak by to probíhalo? Je to stav při vědomí?
Je to stav mezi spánkem a bděním. Jednou jsem duchovi dala pěstí. V určité fázi života vás mohou navštívit duchové, a to, jak to probíhá, záleží na tom, v jakém jste stavu. Já nevím, v jakém jsem tehdy byla stavu, ale jednu noc jsem se pohádala a pobila s duchem, pohltilo mě to. Snažila jsem se ze všech sil dostat se ke světlu a rozsvítit, ale trvalo to věky. Nakonec se mi to podařilo a duch zmizel…
z interview Mariny Carr s Mikem Murphym

Černá labuť

Já vím, kde černá labuť spí
na břehu vody šedivý
v hnízdě z listí stulená
před širým světem ochráněná

U toho hnízda jsem klečela
křídlo její hladila
o smutcích svých jsem jí šeptala
o bolestech zpívala

Kéž bych tak byla labuť černá
a mohla odsud odletět
jenže jsem Josie Swanová
křídla nemám a nezajímám svět

Tragédie je často následek fatální neznalosti sebe sama. Marina Carr toto pravidlo mění. Její postavy umírají kvůli přílišné znalosti sebe sama. Pravda je zabíjí. A ony vždycky věděly, že se tak stane.
Frank McGuinness o dramatice Mariny Carr, Guardian / 29.11. 2004

      www.moravskedivadlo.cz      

program    |    zpravodaj    |    o festivalu    |    katalog    |    konvikt    |    filmy    |    koncerty    |    výstava    |    mapa    |    pro/média