ČT 27. 4. 2006 |
|
|
19.00 Moravské divadlo |
| Marina Carr |
| U KOČIČÍ BAŽINY |
| Moravské divadlo Olomouc |
| / slavnostní zahájení festivalu |
| Exploze silných citů a vyhrocených vášní v magickém světě irské krajiny
obydleném plnokrevnými venkovany, křehkými labutěmi i duchy zemřelých. |
překlad | Blanka Křivánková |
režie | Roman Groszmann |
scéna a kostýmy | Sylva Marková |
hudba | Pavel Helebrand |
dramaturgie | Alice Taussiková Jan Šotkovský |
premiéra
| 13. 1. 2006
|
Hester Swanová | Naděžda Chroboková |
Kartágo Kilbride | Martin Mňahončák |
Josie Kilbridová, dcera Hester a Kartága | Kateřina Ondrejková / Lucie Horná |
Paní Kilbridová, Kartágova matka | Vlasta Hartlová |
Monica Murrayová, sousedka | Ivana Koktová |
Kočičí žena, žije na bažinách | Ivana Plíhalová |
Xavier Cassidy, bohatý farmář | Miroslav Hruška |
Carolina Cassidyová, jeho dcera | Vladimíra Včelná |
Páter Vrba | Josef Bartoň |
Duch opatrovník, přízrak | Pavel Juřica |
Duch Josefa Swana | Jan Musil |
Mladý Dunne, číšník | Zdeněk Svobodník |
Houslistka | Tereza Vrbová / Markéta Zemanová |
Číšníci | členové technického personálu |
(…)
První půle vrcholí v nejlépe zvládnuté scéně inscenace – svatbě Kartága a Caroliny. Na jevišti jsou snad všechny postavy, vzniká čilý ruch a ve chvílích, kdy Kartágova matka, paní Kilbridová (výborná Vlasta Hartlová), přednáší svůj slavnostní přípitek, diváci nadšeně tleskají. Svatba končí v bláznivé tancovačce podpořené agresivním stroboskopickým osvětlením. Konečně divadlo, ze kterého do hlediště prýští emoce.
|
Peter Páluš, Olomoucký den / 20. 1. 2006 |
|
Síla příběhu je právě v prožitku osudovosti, postavené na opravdovosti, jež nepřipouští kompromis. V tomto směru se podařilo režiséru Romanu Groszmannovi vytvořit z kontrastních sfér přímo hrůznou symbiózu neodvratitelnosti, shodnou pro svět duchů a lidí. I když je hra naplněna hektickým dějem s lyrickými akcenty vůči Josii Kilbridové, lze hovořit o hře psychologické. Psychika postav byla pro jejich jevištní modelaci, ale i pro samotný konflikt naprosto nezbytná.
Herci byli hrou zaujati a pro její vyznění udělali vše, co bylo v jejich silách. Naděžda Chroboková po delší době dostala příležitost prokázat své umění. Vytvořila silnou a přesvědčivou postavu, jíž hlediště věřilo a s níž cítilo. Diváci výkon Naděždy Chrobokové patřičně ocenili.
Logický protějšek jí vytvořil v roli Kartága Martin Mňahončák.
(…)
Trojúhelník uzavřela (vlastně vytvořila) líbezně prostá a přitažlivě majetná Carolina. Lidský rozměr jí logicky určila Vladimíra Včelná. Hrála jakoby bezděčně, ale její dramatický projev byl výslednicí náročného hereckého studia.
Inscenaci lze považovat za dobré kolektivní dílo v tom pravém slova smyslu.
|
Bohumír Kolář, www.olomouc.cz / 16. 1. 2006 |
U Kočičí bažiny
Tam u Kočičí bažiny
naučila jsem se oddělit
od falše to, co je pravdivý
pozdě, ó pozdě došlo mi, žes to byl ty
po kom mi zbylo jen tělo bolavý
a srdce rozkouskovaný
Když padal soumrak
tam u Kočičí bažiny
Tam u Kočičí bažiny
sen o námluvách snila jsem
slyšela čistej tvůj hlas, jak mě volá
jak šeptá, že projít tím musím
ač bude to má zhouba
Tak žádnej smutek, žádnej žal
u Kočičí bažiny
navždycky zůstávám
Tam ke Kočičí bažině
tělo mý a nebo můj duch
jednou se k tobě vrátí
a až tě najdu, vezmu tě
v objetí mámivý
a v něm, můj milovaný,
zůstanem navždycky spolu
Tam u Kočičí bažiny
|
Symbol labutě |
Jaký má význam to, když za sebou v Kočičí bažině táhne Hester mrtvou labuť?
Labuť hraje v irské mytologii obrovskou roli, od Childern of Lir až po Yeatse. Já z toho motivu také čerpám. Od svých deseti do sedmnácti let jsem žila u jezera, takže jsem měla dost času labutě pozorovat. Říká se, že labuť je pták duše
– jednou jsem viděla, jak zastřelili labutího samce. Jeho družka kolem něj kroužila. Ležel tam s hlavou na zemi, povislým krkem. Mají nádherné krky. Ten se trochu nadzvedl a pak zase poklesl, samec byl mrtvý. Samice u něj dva dny hlídkovala, pak přestala. Další rok měla jiného druha. (...) Labutě mívaly nedělní čajové dýchánky. Bývaly doby, kdy se všechny na jezeře sešly.
I když byly předtím z jezera vytlačeny?
Ano, i tak. Vracely se tam o nedělích s mláďaty. Nebo to možná bylo tím, že jsem vždycky v neděli odpoledne bývala doma. Na jezeře se seskupilo velké hejno labutí. Labutě si velmi hlídají svá teritoria, takže pokud tam nebyl nějaký vztah k těm ostatním, nemohly by se jen tak na jezeře zastavit. Když zemřela moje matka, všechny labutě se vrátily, což bylo dost ohromující. Byl to velmi studený leden v roce 1981, strašná zima, neprůjezdné cesty, ale když její tělo vynášeli z domu, všechny labutě se vrátily. Prostě tam byly. Vždycky je milovala, a tak si myslím, že se přišly rozloučit.
|
|
Carr a duchové |
Myslíte si, že jsou kolem nás duchové zemřelých?
Myslím, že je má kolem sebe každý.
Víte, co jsou zač?
Někdy ano, někdy nemám tušení.
A ti duchové, které znáte?
Kdokoli, počínaje duchem mé matky, přes někoho, o kom se mi zdálo, až po duchy postav, o kterých píši. Můžete se s nimi pohádat nebo pobít, bojovat s nimi.
Jak by to probíhalo? Je to stav při vědomí?
Je to stav mezi spánkem a bděním. Jednou jsem duchovi dala pěstí. V určité fázi života vás mohou navštívit duchové, a to, jak to probíhá, záleží na tom, v jakém jste stavu. Já nevím, v jakém jsem tehdy byla stavu, ale jednu noc jsem se pohádala a pobila s duchem, pohltilo mě to. Snažila jsem se ze všech sil dostat se ke světlu a rozsvítit, ale trvalo to věky. Nakonec se mi to podařilo a duch zmizel…
|
z interview Mariny Carr s Mikem Murphym |
Černá labuť
Já vím, kde černá labuť spí
na břehu vody šedivý
v hnízdě z listí stulená
před širým světem ochráněná
U toho hnízda jsem klečela
křídlo její hladila
o smutcích svých jsem jí šeptala
o bolestech zpívala
Kéž bych tak byla labuť černá
a mohla odsud odletět
jenže jsem Josie Swanová
křídla nemám a nezajímám svět
|
|
Tragédie je často následek fatální neznalosti sebe sama. Marina Carr toto pravidlo mění. Její postavy umírají kvůli přílišné znalosti sebe sama. Pravda je zabíjí. A ony vždycky věděly, že se tak stane.
|
Frank McGuinness o dramatice Mariny Carr, Guardian / 29.11. 2004 |
www.moravskedivadlo.cz
|