program    |    zpravodaj    |    o festivalu    |    katalog    |    konvikt    |    filmy    |    koncerty    |    výstava    |    mapa    |    pro/média

PO 1. 5. 2006     16.30 Divadlo hudby
 Martin McDonagh
 KRÁSKA Z LEENANE
 A Studio Rubín Praha
 

Inscenace kontroverzního debutu, s nímž nejhranější současný dramatik
razantně vstoupil na světová jeviště. Režie: Ondřej Zajíc

překladLenka Kapsová
dramaturgieJiří Janků
scénaAdam Pitra
kostýmyEva Pitrová
režieOndřej Zajíc

premiéra

6. 3. 2004 / Středočeské divadlo Kladno

obnovená premiéra


26. 9. 2005 / A Studio Rubín
(koprodukce s SDK a Odeon Art Servis)

Mag FolanováJana Jiskrová
Maureen FolanováJaroslava Zimová
Pat DooleyJiří Štrébl
Ray DooleyOndřej Kavan

(...)
Text je náročný a vyžaduje zkušené, dobré herce. Vzhledem k jeho „kuchyňskému“ charakteru tu totiž režisér nenajde žádné berličky, které by mu umožnily odvést pozornost od případných přešlapů. Ondřej Zajíc na Kladně takové herce má.
(...)
Temnota se příliš rozbujela a zapustila kořeny hluboko. Vražda je jediným možným řešením. A nakonec – nahlíženo pokřivenou, zrůdnou optikou hry – je svým způsobem happy endem. Kráska z Leenane patří mezi inscenace, které stojí za zhlédnutí.
Jana Bohutínská, Divadelní noviny / 13. 4. 2004

Bláznivky z Leenane
(...)
Obě netypicky subtilní protagonistky Krásky z Leenane touto hrou dostaly od jinak cynického mladého dramatika dostatečný prostor pro citlivé ženské herecké kreace, které se v tomto případě staly osvěžujícím a poutavým zážitkem.
Olga Vlčková, Reflex 43/05

Premiéra Krásky z Leenane diváky šokovala, slabší nátury měly občas chuť vyměnit hlediště za bar. Dramatický příběh mladého autora Martina McDonagha je fackou přetvářce a konvencím. Pojednává o tom, o čem se moc nemluví ani nepíše, protože se to nesluší. O krutých mezilidských vztazích mezi blízkými osobami. Krutá pravda je místy viděna s mírným nadhledem, s humorem, což představení naštěstí odlehčuje. Děj graduje, diváci nedýchají. Přestože Středočeské divadlo navnadilo publikum v poslední době na komedie a muzikály, bylo i na tuto tragickou hru zcela zaplněné hlediště. A odměnou byl čtveřici herců bouřlivý a dlouhotrvající potlesk.
Olga Fikrlová, Kladenský deník / 9. 3. 2004
Všichni tři herci – a to je hodno nejvyššího ocenění – se nám stávají suverénními průvodci v zákrutách a nečekaných peripetiích myšlení a vnímání svých postav. Ve svých rolích nám stíhají ukázat nejen to, jak jsou postavy vláčeny poněkud přebujelým myšlením i banalitou svých životů, ale zároveň to, jak se svou situací dokáží bavit i přesto, že si její bezvýchodnost permanentně uvědomují. Je to zvláštní, ale tato nedramatická Jandlova hra přináší v inscenaci Jana Nebeského přirozeně myslícímu a cítícímu divákovi katarzi velikosti antické tragédie.
Marie Reslová

Na téhle hře mě zaujalo,
jak se člověk celou dobu baví,
ale tu a tam ho pořádně zamrazí...
Ondřej Zajíc

Martin McDonagh
je označován za zázračné dítě současného světového dramatu.
Narodil se v roce 1970 v Londýně. Oba jeho rodiče ovšem pocházeli ze západního Irska, kam v dětství pravidelně jezdil na prázdniny a kam také situuje příběhy drtivé většiny svých dramatických opusů.
V šestnácti letech opustil školu, údajně pro neshody s učiteli, kteří si troufli hodnotit jeho hry a rozhodl se živit psaním.
Na anglická jeviště vtrhl v šestadvaceti letech jako uragán a řada divadelníků o něm hovoří jako o „Shakespearovi 21. století“. Kráska z Leenane byla jeho vůbec první divadelní hrou. Text se již krátce po prvním uvedení v londýnském Royal Courtu dostal na broadwayská jeviště.
Je nesporné, že McDonagh je jedním z nejtalentovanějších tvůrců své generace, který stojí mimo soudobý celosvětový trend tzv. coolness dramatiky. Jeho hry jsou sice drsné, ale nechybí v nich humor a nadhled. Sám říká, že se s oblibou pohybuje na hranici mezi komediálností a krutostí.

      www.astudiorubin.cz      

program    |    zpravodaj    |    o festivalu    |    katalog    |    konvikt    |    filmy    |    koncerty    |    výstava    |    mapa    |    pro/média