fotografie    |    program    |    konvikt    |    zpravodaj    |    o festivalu    |    english
NE 6. 5. 2007
10.30Moravské divadlo
Luboš Balák
SLONÍ MUŽ
(Život a dobrodružství Josepha C. Merricka)
HaDivadlo Brno

Strhující fuga podle skutečných událostí.
Životní příběh jednoho z nejznámějších,
ale i nejodpudivějších Angličanů.

dramaturgická spolupráceLuboš Malinovský
hudbaPetr Hromádka
choreografiePavel Strouhal
kostýmyKateřina Kumhalová
výtvarná spoluprácePavel Borák
výroba masekBarbora Křístková
režieLuboš Balák
  
premiéra30. 10. 2006
  
Joseph C. MerrickKamila Kalousová
Dr. Treves, jednonohý stepař, muži v davuJiří Hájek
Tom Norman, muži v davuMarek Pospíchal
Otec, Armless man, muži v davuRoman Slovák
Předák továrny, reklamní poutač, muži v davuJakub Žáček
Starosta, reklamní poutač, kouzelník, muži v davuMichal Bumbálek
Mary Kelly, Ferarri, ženy v davuJana Plodková
Sittonová, macecha, ženy v davuIlona Barath

Křehké obrazy o životě Sloního muže
Nová inscenace brněnského HaDivadla Život a dobrodružství Josepha C. Merricka – Sloního muže by mohla napovídat, že se po letech tápaní formuje v HaDivadle ucelenější a smysluplnější názor, držící se tématu, o němž by bylo možné prohlásit, že se svébytně vrací ke kořenům tohoto divadla.
(...) Luboš Balák, autor scénáře a režisér v jedné osobě, se šťastně rozhodl především plně akcentovat základní téma příběhu: existencialitu lidské bytosti poznamenané nemocí nebo – jinými slovy – osamělost znetvořeného člověka, žijícího uprostřed lidské společnosti. Životní příběh Josepha C. Merricka vypráví ryze epicky, a přitom s plným využitím divadelního jazyka. Balák fabuli nerozvíjí výhradně prostřednictvím dialogu ze sporu protihráčů, nýbrž životní fakta zhustil do několika více či méně metaforických výstupů, jakýchsi příznačných – a často i přízračných – zastavení v rámci příběhu hlavního hrdiny. Ve většině výstupů se proto ani tak nemluví, jako především hraje, takže inscenace žánrově osciluje mezi činohrou a moderním pohybovým divadlem (choreografie Pavel Strouhal), s využitím prvků němého filmu. Neopominutelná je přitom funkce scénické hudby (Petr Hromádka).
(...)
Konečně také na hercích je vidět, že jim tento způsob vedení vyhovuje. Náhle vědí téměř jistě, co hrají a proč právě tímto způsobem, byť se téměř každý z nich musel zmocnit hned několika postav. Tentokrát nevidíme tradiční stereotyp ansámblu HaDivadla: stylizaci autentičnosti, která je často falešná a v důsledku nahrazuje bezradnost a zprofesionalizované amatérství. Na premiéře asi nejlépe vycházely jednotlivé party Marku Pospíchalovi (Tom Norman, muži v davu), byl fyzicky doslova srostlý se svou rolí, jež opisuje strmý dramatický oblouk: od zprvu hadovitě slizkého a zdánlivě cynického principála cirkusu lidských abnormalit, přes běžného úspěšného muže, plně zaujatého pozoruhodným příběhem J. C. Merricka, až po jeho mecenáše a citlivého přítele. Zaznamenejme rovněž skvělý výkon Jany Plodkové (Mary Kelly, Ferarri, ženy v davu), která dokáže vždy strhnout publikum zvláštní kombinací hereckého položení se do role a současně ironickým odstupem.

Libor Vodička, Literární noviny 46/2006

Sloní muž: krok správným směrem
Milovníci amerického filmaře Davida Lynche při průchodu pasáží Alfa zpozorněli. Na plakátech HaDivadla se totiž objevila inscenace se sáhodlouhým názvem – Život a dobrodružství Josepha C.Merricka – Sloního muže. Lynch stejnou látku zpracoval před šestadvaceti lety.
Nastudování hry, popisující osudy zrůdně znetvořeného Merricka v prudérní společnosti viktoriánské Anglie, se chopil umělecký šéf HaDivadla Luboš Balák. Sloní muž v jeho pojetí svádí souboj o vlastní sebevědomí a sebeurčení. Obého se mu nakonec dostane a Joseph může v klidu zemřít.
(...) Atmosféru hry ze zašlých časů dotvářejí filmové dotáčky a retropopisky ve stylu němého filmu, s kterými režisér slavil úspěch už v Huse na provázku – v Cult fiction. Scénografie je úsporná a variabilní, a když divák v polovině představení konečně pohlédne Slonímu muži do tváře (masky vyrobila Barbora Křístková), zamrazí jej.
(...)
Vypadá to, jakoby se i soubor HaDivadla probral po loňské nejisté sezoně, nabral dech a vykročil vstříc múze Thálii. Alespoň k tomu úspěšně nakročil. Přestože hra je spíš řadou epizod ze života Sloního muže, nepostrádá spád a diváka neznudí.

Jan Šmikmátor, Rovnost / 3. 11. 2006

Divadelní fuga podle skutečných událostí
Tvůrci pomocí kabaretních prvků a Brechtovských principů popisují životní zvraty Sloního muže s nadsázkou a humorem. (...) Všechny postavy kolem Mr. Merricka jsou rytmicky a mechanicky se pohybujícími figurkami z panoptika života.
(...) Formálně je představení propracované jako dokonalý stroj. Díky jeho mechanismu je možné vidět záblesky lidskosti v životě toho, jenž vybočuje.

-bbi-, houser.cz / únor 2007

 

www.hadivadlo.cz
fotografie    |    program    |    konvikt    |    zpravodaj    |    o festivalu    |    english