|
scénář | François Ozon, Emmanuele Bernheim |
kamera | Yorick le Saux |
střih | Monica Coleman |
hrají | Valeria Bruni Tedeschi (Marion), Stéphane Freiss (Gilles), Géraldine Pailhas (Valérie), Françoise Fabian (Monique), Michael Lonsdale (Bernard), Antoine Chappey (Christophe) a další |
/ 90 minut |
Snímek 5x2 je souborem pěti významných epizod z partnerského života Marion a Gillese (rozvod, nevěra, narození dítěte, svatba, seznámení), který je rozplétán od poslední, křečovité, zoufalé, vynucené milostné noci po rozvodu až ke kořenům – seznámení. Fascinující odysea, mapující splétání dvou lidských osudů, je anatomií duševního vyprázdnění, vyprchání citu, iniciace setkání i melancholie rozchodu.
Ozon do hlavních rolí obsadil méně známé herce, z nichž především ženská představitelka je vykreslena barvitě ve chvílích okouzlení z nové známosti i v pasivní odevzdanosti při zjištění nevěry. Režisér tak nepokrytě dává najevo sympatie k ženskému světu, který je křehčí, zranitelnější a uzavřenější než svět mužský. 5x2 je civilní poctou Ozonovým režijním vzorům – odkazuje k autorovu filmu Pod pískem, ale svou obrazovou stylizací, rámováním a barevným tónováním naznačuje příbuznost například s Rohmerovými „letními filmy“ či (ve scéně svatby) s Ciminovým Lovcem jelenů.
Pavel Bednařík
Ozon je režisér se silným smyslem pro divadelní scénu a několik jeho filmů, například Kapky deště na rozpálených kamenech a 8 žen, jsou založeny na divadelních hrách a natočeny v jedněch kulisách. Snímek 5x2 by klidně mohl patřit na jeviště. Vše je v něm postaveno na hereckých výkonech. BruniTedeschi a Freiss jsou atraktivní pár, okázalejší verze obyčejného páru, potýkající se se svou vzájemnou povrchností.
P. French, The Guardian / 20. 3. 2005
Na první pohled se Ozonův film 5x2 zdá být konvenčním či přinejmenším neoriginálním filmem, který dozrávající francouzský enfant terrible natočil: střízlivý rozbor rozpadu jednoho manželství, natočený pomocí převrácené chronologie, kterou použil už dávno Harold Pinter ve svém filmu Zrada (Betrayal) a kterou uplatnil také Ozonův kolegaprovokatér Gaspar Noé ve své anabázi domácího neštěstí Irreversible. Ale Noé se prodírá časem nazpět, aby všedně konstatoval, že „čas zničí všechno”. Ozonovo záludně poklidné a komorně neodhalitelné drama je daleko radikálnějším filmem – a v jistém smyslu i násilnějším. Vyrovnávaje se s návyky obsaženými v ohroženém partnerství, Ozon podniká vyčerpávající útok na tradiční heterosexuální model rodiny a manželství.
Dennis Lim, Village Voice / 7. 6. 2005
François Ozon (*1967) se narodil v Paříži jako syn intelektuálů aristokratického původu. Brzy byl uchvácen stylovými evropskými režiséry s hollywoodskou tradicí: Ophülsem, Hitchcockem, Renoirem a Chabrolem. Jeho kmenovým inspiračním autorem se však záhy stal Rainer Werner Fassbinder, jehož obdobné postavení i zaujetí provokativně sexuálními tématy mu bylo více než blízké. Přes četné amatérské zkušenosti s filmovou tvorbou se rozhodl stvrdit svou filmařskou dovednost vzděláním na prestižní pařížské filmové škole FEMIS. Ozon se ve svých filmech věnuje především ženským hrdinkám a jejich světu (Pod pískem, 8 žen, Angel), jeho autorský postoj je však často prodchnut ironií, inklinuje ke grotesce a parodii (Sitcom, Zločinní milenci, Kapky deště na rozpálených kamenech, Bazén). V současnosti platí za jednoho z nejproduktivnějších francouzských filmařů, kteří reprezentují a zároveň vydatně obohacují silnou francouzskou filmovou tradici.
|