NE 18. 5. 2008


14.30Konvikt / filmový sál
PRAMEN PANNY
Švédsko 1960 / režie Ingmar Bergman
Mistrovské dílo klasika světové kinematografie
inspirované starou severskou legendou.
Jungfrukällan
scénářUlla Isaksson
kameraSven Nykvist
střihOscar Rosander
hudbaEric Nordgren
hrajíMax von Sydow (Töre), Birgitta Valberg (Märeta), Gunnel Lindblom (Ingeri), Birgitta Pettersson (Karin) a další
89 min

Je to právě Nykvistova kamera, která dělá z filmu výtečné dílo. Film je dokonalou školou režie, střihu i krásnou ukázku kameramanské práce. Ostatně po svém uvedení se Pramen panny setkal s poměrně značným mezinárodním úspěchem, jehož výsledkem byla třeba zvláštní cena v Cannes, Zlatý glóbus a Oscar.

Petr Gajdošík, Nostalghia.cz

Pramen panny představuje jeden z nejsrdceryvnějších filmů, které jsem kdy viděl. Je současně překrásný, poklidný a vyrovnaný. Kamera Svena Nykvista patří k vrcholným úspěchům černobílého filmu.

The Cinema Pedant

Po Sedmé pečeti se Bergman posunul na časové ose ze středověku do své současnosti a kladl si otázky po smyslu a směřování lidské existence v kulisách putování stárnoucího bilancujícího profesora, jenž je hlavním hrdinou Lesních jahod. Mýtická rovina středověkého barbarství, úzce a paradoxně provázaného s oddanou duchovností, přilákala Bergmanův filozofující skalpel ještě jednou. Tentokrát se mu předlohou stala severská legenda ze 13. století o utrpení panské dcery, kterou při cestě do kostela přepadnou pastevci. Bergman očistil základní dějovou strukturu od mýtických prvků zvrásnělého bájesloví a natočil ryze realistický snímek, v němž se původní legendární metaforika ozve až v samotném závěru, kdy příroda (a ten, kdo možná stojí nad ní) zapláče nad zhlédnutou tragédií…
Na místo tradiční mytologie nasadil režisér svůj vlastní organismus symbolů, vracejících se otázek a vizuální machy. Postavil proti sobě hlubokou a oddanou víru venkovského šlechtice a zvrhlou bestialitu potulných pastevců. Styčnou plochu mezi těmito dvěma okrajovými polohami středověké mentality představuje éterická zemanská dcera. Plavovlasá a alabastrová Karin je zvyklá radovat se ze života a mít ráda všechno, co se jí přihodí, neboť je svými rodiči hýčkána a ochraňována. Karin, obklopená dobrem, laskavostí se živící a laskavost nabízející, předpokládá stejně průzračné motivy i u ostatních.
Bergman otevírá možnost dialogu nad tím, zda dobrem lze šířit dobro, nebo zda zlo v člověku nakonec přeci jen nekoření hlouběji. S tím se pojí i režisérova sžíravá pochybnost, jestli v majestátní a mlčenlivé přírodě sídlí majestátní a mlčenlivý Bůh, jehož perspektiva dalece přesahuje úhrn všech pozemských perspektiv.
Jak může být patrné už z předlohy, námětově Pramen panny nepředstavuje Bergmanův nejsofistikovanější snímek — jeho kvality spočívají v precizním řemeslném a uměleckém výkonu, s nímž základní existenciální otazníky rezonují. Nad touto spoluprací se definitivně stmelil pátrající filozof Bergman s citlivým okem kameramana Nykvista, jenž od té doby sloužil švédskému bardovi coby dvorní kolega a který vtisknul Pramenu panny osobité výtvarné kvality, jimiž upomíná na zlatou němou éru skandinávského filmu.

Kateřina Surmanová