Natural Born Killers | |
scénář | Richard Rutowski, Oliver Stone, Quentin Tarantino, David Veloz |
kamera | Robert Richardson |
střih | Brian Berdan, Hank Corwin |
hudba | Brent Lewis |
hrají | Woody Harrelson (Mickey), Juliette Lewis (Makléry), Robert Downey, Jr. (Wayne Gale), Tommy Lee Jones (Dwight McClusky) a další |
118 min |
Takoví normální zabijáci Olivera Stonea v polovině 90. let vyvolali podobný ohlas jako Tarantinovo Pulp Fiction. Bylo tam všechno: špinaví milenci otevřeně pohrdající celým okolním světem, divoký humor, úžasná kamera, pestrá vizuální forma a směs dobře vybrané hudby.
Šimon Šafránek, Tiscali Kino
Stone nikdy nebyl režisér známý svým porozuměním nebo delikátností. Udělá všechno, aby dosáhl svého — a to je jedna z věcí, kterých si na něm vážím.
Roger Ebert, Chicago Sun-Times
Oliver Stone si vydobyl režijní renomé formálně uhlazenými a hodnotově tradičními velkofilmy z americké historie jako jsou Narozen 4. července nebo JFK.
Ovšem i přes vnějškovou vzornost
a vzorovost zaznívají ve Stoneově díle podvratné ozvuky — ty pramení především z režisérova zaníceně levicového přesvědčení a schopnosti vytušit neočekávané a šokující možnosti interpretace.
Téměř sebevražednou odvahu projevil, když se rozhodl zfilmovat původní scénář Quentina Tarantina o dvou mladých a vykořeněných lidech, kteří pro sebe nedokáží najít žádné přijatelné místo v reálném světě, pročež si vybudují život
v mediální sféře. Vzhledem ke scenáristovi nepřekvapí, že původní verze příběhu přetékala glorifikujícími scénami krvavých řeží, cynismem ve vyjádření a schopností výsměšně se ušklíbnout nad vlastní důležitostí.
Stone si ovšem scénář poupravil a položil mnohem větší důraz na morální poselství, násilí neestetizuje, ale naturalizuje a demaskuje. Na pomoc si přizval širokou paletu filmových žánrů
i druhů — ve vypjatých chvílích se vyprávění narušuje animovanými vtípky, slavná sekvence domácího týrání
a ponižování je natočena jako klasický sitcom i s použitím tupě předpřipraveného smíchu. Ve scéně vězeňského povstání se objeví postupy dokumentárního filmu.
Tvarovou vybroušenost Stone doplnil i střídáním barevného a černobílého obrazu, použitím filmových materiálů s různým stupněm zrnitosti, poetikou videoklipu, agresivním střihem a začleněním přehršle filmových i popkulturních citací a odkazů.
Snímek od první chvíle vyvolával prudké reakce. Na jedné straně stáli
a stojí nadšení přívrženci, pochvalující si přesně zacílenou satiru na budování mediálního obrazu, v němž se dobré dá lehce splést se špatným. Na druhé straně přiklepávali cenzoři snímku limitující možnosti uvedení, někde byl
zakázán úplně. Kritici Stonea obvinili, že sice chtěl pranýřovat násilí a způsob, jakým je prezentováno v médiích jako svého druhu rebelantské hrdinství, ale tím, jaký film natočil, vytvořil brutalitě úctyhodný pomník. Pravdou zůstává, že forma filmu je kongeniální s jeho obsahem a frekvence střihu i množství atakujících podnětů působí dojmem agresivity, hektičnosti a drogového vytržení.
Stone ve svém morálním staromilství rozhodně netoužil oslavit násilí a uznale pokývnout nad masovými vrahy, naopak se rozhodl bojovat proti nešvarům postmoderní společnosti vlastními zbraněmi kulturní i mravní postmoderny
a vytvořil tak šokující, leč upřímný záznam dobové mentality.
Kateřina Surmanová
Oliver Stone (*1946) se v mládí coby branec účastnil války ve Vietnamu a odnesl si z této životní fáze hluboké trauma, jež se mu stalo ústředním tématickým bodem tvorby. Dlouho se nemohl prosadit a sehnat peníze na svůj psychoterapeutický opus Četa, který mnozí hodnotili jako první realistické vykreslení vietnamského konfliktu. Stone je znám jako kontroverzní filmař s neotřelými názory, naposled pobouřil Ameriku svým uctivým dokumentárním snímkem o Fidelu Castrovi Commandante. (KS)