DF 2009
T12. 5.
19.00Moravsk divadlo / za oponou
Vclav Havel Vladimr Morvek Petr Oslzl
CIRKUS HAVEL
aneb MY vichni jsme La
Divadlo Husa na provzku Brno

Druh dl projektu Divadla Husa na provzku Perverze v echch.

S pozdravem Largo desolato Asanan Vyrozumn
bhem Zahradn slavnosti bez Audience.

mont z text Vclava Havla

scnVladimr Morvek
Petr Oslzl (s laskavm svolenm V. H.)
hudbaDaniel Fikejz
pohybov spoluprceLeona Qaa Kvasnicov
kostmyEva Morvkov
scnaMartin Ondr
dramaturgieLucie Nmekov
reieVladimr Morvek
premira7. 11. 2008
hrajAlena Ambrov, Michal Bumblek, Andrea Burov, Michal Daleck, Ji Hajdyla, Vladimr Hauser, Ivana Hloukov, Ji Jelnek, Petr Jenita, Ji Kniha, Jan Kolak, Aneka Kubtov, Kateina Manalov, Robert Miklu, Gabriela tefanov, Eva Vrbkov, Ji Vyorlek
hlasVclava Havla
MeteorTonda Julina bic
Radim Hanousek/Jan Vaina saxofon
Jan Zrzav/Radim Hanousek kytara
Marek Abrahm baskytara
tpn Baloun klvesy, nesml tikot

Mon e tohle je nakonec ta nejvt zvltnost divadla: vytrhujc jednoho z ns herce z naeho kadodennho spoleenstv a vyslajc ho na jevit, aby hrl (a byl tedy nkm jinm, ne je, ani pitom pestane bt sebou), jako by divadlo jaksi ozvltovalo lidskou existenci a otevralo tm znovu, jinak a daleko radiklnji, ped nmi tajemstv lidskho j, toho j, k nmu jsme vichni odsouzeni a kterho bychom se pesto nikdy nevzdali, toho, na kterm tolik lpme, akoli dobe vme, e m ke svmu neodvratnmu konci. A v okamiku, kdy se rozsvtily divadeln reflektory, stanul na jeviti nhle docela nov osvtlen kdosi iv: herec, kter prv te, kdy byl sm sob zcizen svou rol, piblil se paradoxn nejvc sm sob, protoe z nieho nic rozvinul nkolik metr od ns tajemstv pece jen nejvt: tajemstv lovka.

Vclav Havel

Do kole z ryvk mch her Cirkus Havel jsem zmrn nijak nezasahoval, zdlo se mi, e nejsprvnj bude, kdy nechm Huse na provzku plnou suverenitu. Potvrdilo se mi, e to bylo rozhodnut sprvn. I dk jemu ale ne samozejm jen proto vzniklo velmi originln, poutav a mon i trochu kontroverzn pedstaven, kter nabz sugestivn pohled na nae modern djiny.

V. H.

Divadlo Husa na provzku chyst pedstaven s nzvem Cirkus Havel. Byl jsem na zkouce a myslm, e to bude docela zajmav. Je to psmo sloen z rozmanitch mch text, ale celek jsem vnmal sp jako svdectv o naich novodobch djinch. Jako by ty texty, i to, co vypovdaj o dob svho vzniku, vhodil Vladimr Morvek do hmode, rozdrtil a vysypal na ns. A ono nm to mon ekne o ns samch vc, ne jsme tuili... z rozhovoru s Vclavem Havlem

Lidov noviny / 11. 10. 2008

Divadlo Husa na provzku zskalo exkluzivn souhlas Vclava Havla k vytvoen scnick monte z jeho text. Spoluprac reisra Vladimra Morvka a dramaturga Petra Oslzlho vznikl scn, v nm se cituje z Havlovch dramatickch i jinch text napklad z Rodinnho veera, Zten monosti soustedn, Zahradn slavnosti, Vernise, Motla na antn i Audience, ale i Dopis Olze nebo rozhovor s Karlem Hvalou Prosm strun; ve druh pli inscenace se objevuje podstatn st z posledn autorovy hry Odchzen. Nejde vak o nahodil sum, nbr o dkladn komponovan celek, v nm se asto jednotliv trky z her, jejich postavy i situace dostvaj v novm kontextu do neekanho svtla, asto i protichdnho pvodnmu vyznn. Finle monte pak Vclav Havel napsal speciln pro provzkovskou inscenaci.
ryvky Havlovch text, kter tvo hlavn linku pbhu o selhn, nadji, pravd a lsce v echch, se potkvaj s trky z romnu spnho polskho prozaika a novine Mariusze Szczygiea Gottland, je pomhaj v jaksi dokumentrn rovin dokreslit absurditu, perverzi a schizofrenii doby normalizace, ale i docela nedvnch let. Pbh mue, intelektula, umlce jeho v inscenaci hraj ti rzn herci (Petr Jenita, Robert Miklu a Ji Hajdyla) se proln s historickmi udlostmi a spoleenskmi zmnami v na zemi od konce edestch let a do souasnosti. Zpasem hlavnho hrdiny o svou dui, celistvost, est a svdom odkazuje pbh k faustovskmu tmatu. Zrove v nm lze deifrovat literrn pesahy smrem k Shakespearovu Krli Learovi, echovovu Viovmu sadu i Komenskho Labyrintu svta

zdvodnn kritik, kte v tradin anket Divadelnch novin ohodnotili titul Cirkus Havel jako nejvraznj eskou inscenaci roku 2008

Prlomov transfer dla souasnho klasika z ry respektu do vln postdramatickho divadla, navc nesen zeteln slcm hereckm souborem Husy na provzku pi jedinen schopnosti Vladimra Morvka vyburcovat herce k vrcholm.

Jan Dvok

S Havlovm svolenm se Morvek a Petr Oslzl pokusili o sv putovn Havlem a vsledkem je pozoruhodn oiven zdnliv minulch text v tyjtru na ostr hran smchu a vnosti. To nikdy nen samozejmost spn naplnit velkou ambici.

Zdenko Pavelka

Vynikajc scnick kol korunuje nvrat velkho evropskho dramatika a obnauje bolav msta nedvn esk historie. Krom toho je vzorovou prac souboru, kter je v tuzemsku ojedinle pulsujc divadeln komunou.

Marcel Sladkowski

Za smlou kompozici projektu, by vsledek nen nesporn.

Ji Vor

Storoie banalt
Prv polovica predstavenia sa kon Havlovou prezidentskou inaugurciou v decembri 1989. Druh po prestvke pokrauje o 14 rokov neskr. V roku 2003 odchdza Havel z Hradu. V roku 2006 sa otvra mzeum Karla Gotta v jednej zo spevkovch vl v Jevanoch pri Prahe. Tento gov Gottland sa stva takmer rovnakm ptnickm miestom a turistickou atrakciou ako prask Hrad. Prichdza storoie banalt. A to je aj jedna z tm poslednej Havlovej hry Odchdzanie, ktorej radiklne skrten verzia tvor druh as Cirkusu Havel. Inscentori v nej opustili princpy kole a monte, odstrihli simultnnu dokumentrnu vetvu a zbavili sa kontrastu dobovch banalt i absurdt, ktor dnes nie s o ni menie ne tie spred dvadsiatich rokov.
Kee ide o nae spolon novodob dejiny, vypovedaj mnoho podstatnho aj o ns.

SME

tyicet let v Gottlandu
Trilogi Perverze v echch se Divadlo Husa na prochzku vydv na przkum identity, traumat a nadj minulch generac. Vladimr Morvek nastudoval scnickou kol Cirkus Havel aneb My vichni jsme La estrdu normalizan absurdnosti a banality. Na cestu eskch L za tstm zavito bosk slavk Kja.
Dramaturg projektu Petr Oslzl spolu s Vladimrem Morvkem vytvoili scn z vtiny dramatickch titul i dalch spis Vclava Havla a doplnili jej ryvky z knihy report Mariusze Szczygiea Gottland. Expozic motiv mrtvho kanra z Rodinnho veera a odchodem Huga Pludka na zahradn slavnost zan metaforick pou (post)totalitou po srpnu 1968. Nsleduj obrazy ze ztench monost soustedn, trapnch audienc a banlnch vernis, pokryteckch protest a fzlovskch pokouen a asanac ztrouchnivlho reimu, jeho zmn a do souasnosti odchzejcch a pechzejcch kancl, nmstk a jejich nespoetnch fikanch poradc. Tm pat cel druh ple, pardon, poslednch devatenct let.
(...)
Projekce Havlovy osobnosti prochz titulnmi postavami (Vaka, Riegra, syn Pludk) hranmi postupn i najednou hned temi herci (Petr Jenita, Robert Miklu, Ji Hajdyla). Hlas V. H. se vzn terem, historick reference komentuj jeho dramatickou tvorbu. Vudyptomnost bvalho prezidenta mytologicky uruje minulost jako dobu Vclava Havla.
Ale neml by bt emblmem novodobch eskch djin spe Karel Gott, slavkov rekordman, devizov zzrak socialistick ekonomiky a tak prezidentsk kandidt? Jeho ran hit Jt za tstm se slovy o loui, kter nesm pohasnout na cest za rjem a tstkem provz zprvy o uplen Jana Palacha. Postava K. G. (Jan Kolak) ztlesuje vel krlovnu koloni velky Ldi kultury naananch krlovniek a princ v kamach. Zastupuje elitu hvzd, kter jet dlouho nevyhasnou, i kdy jejich skutenmu svitu u odzvonilo. Morvek pouv melodi k propojen reality a fikce. Dobov lgry kontrastuj s historickmi udlostmi nebo je obrazn vykldaj. Tak do zpvu Marty Kubiov (Andrea Burov) ladn nakr Hanka Zagorov (Eva Vrbkov) ve vraznch ervench atech, lehce svou kolegyni s jemnm pardonem vyoupne a zanotuje svch Jen pr dn. Jene ty potrvaj dalch dvacet let...

Martin Berntek , A2 49/2008

Cirkus Havel aneb esk neuralgie
(...)
Fakticky jsme se asi nedovdli o sv minulosti novho nic, ale akcenty se posouvaj, nasvcen je jin, vyvstvaj nov souvislosti. Znalost Havlovch her je ovem nutn, abychom mohli ocenit sofistikovanost dramaturgick prce pi droben i spe drcen originlnch text. Dojem z veera je intenzivn smsic chvatu nad artistnost, s jakou si inscentoi pohrvaj s Havlem a jeho dlem, nad dokonalost a jemnost hereck prce, sugestivnho vtvarnho prostorovho een i dovedn zakomponovanho bezproblmovho popku sedmdestch a osmdestch let a nemn intenzivnch emoc, kter se uvoluj pi konfrontaci s vlastn minulost.
Ku cti Vladimra Morvka budi pipsno, e se uvoluj pedevm osvobozujcm smchem. Odtud ona prozravost spovajc ve volb kabaretu jako metody tovn s eskou minulost na eskm jeviti. Legrace jako nejlep zpsob jak sdlovat vci vn to bylo i jaksi dramaturgick motto tvrc. Dreli se ho dsledn, problm je ovem v tom, e spolenost je tu konfrontovna se svou vlastn nemravnost a Morvkovo zrcadlo zobrazuje velmi oste. Ne kad ten pohled vydr, zvlt pechz-li smch ve kleb. Na to jsme vichni a pli Lov (jak zn podtitul hry), aby se ns to netkalo. K vrcholnm okamikm pat shromdn Anticharty, s Karlem Gottem skldajcm slib poslunosti stran a vld, nebo stdn u mikrofonu, kdy pichz Hana Zagorov se slovy: Dovol, Marto? Zazn i Havlv text psn Postupujcmu eru navzdory ze srpna 1968, napsan pro Martu Kubiovou. Psobiv je i zvr prv poloviny: do potlesku nroda vtajcho Havla na Hrad se ms potlesk divk. Samozejm, e to vechno nen jen o na minulosti a naich traumatech. Mg reie tak rd ukazuje sm sebe. Pro mnoh bude velkm traumatem u jen to, e toho m na ukazovn tolik. Opulentnost Morvkovy imaginace a s n souvisejc neitelnost reijnho gesta se ovem v druh polovin kabaretu zan blit lartpourlartistnm orgim. Nemyslm, e by to byl velk kaz: rozumt pece nen nutno za kadou cenu vemu. Nejasn, oteven, vceznan konce bvaj na divadle ty nejlep.

Ivan ek, Divadeln noviny 21/2008

Cirkus, kter se vymknul kontrole
Morvkovi lo v inscenaci zejmna o postien dobov atmosfry, co se mu, stejn jako u prvn hry z tohoto projektu Lsky jedn plavovlsky opravdu podailo. Na rozdl od prvnho dlu zamenho na obdob edestch let, vykreslil v Cirkusu Havel nejen dobu normalizace, ale i zcela nedvnou souasnost.
(...)
Vjevy psobily nesystematickm a chaotickm dojmem, byl to cirkus, kter se vymkl kontrole. Objevily se zde ukzky ze Zahradn slavnosti, Vernis byla rozehrna na dvou mstech zrove, neboh Vank pobhal zmaten z jednoho pdia, pedstavujcho kancel Sldka z Audience na pdium druh, kde sedl pro zmnu Stank z Havlovy hry Protest. Jednotliv scny se navzjem asto prolnaj. Vroky a citty z jedn hry se mohly najednou objevit v jin. Dramatick ztvrnn her se msilo s hudbou a zprvami z rdia, obas se tanilo, obas zpvalo, nkdy byly bizarn figurky na jeviti k smchu, jindy divky dojmaly. Hra sice nepsobila pli ucelenm dojmem a jakoby ani nemla jasnou kompozici, pesto lo o nesporn zajmav zitek.
(...)
Cirkus Havel je chvlemi dojemn, jindy smvn vpov o soudob esk spolenosti.
V Huse na provzku vznikla zajmav hra, kter nechce jen bavit i dojmat, ale m co ci i k vvoji na souasn spolenosti.

Iveta edov, i-divadlo

Cirkus Havel. Druh dl Perverze v echch
Cirkus Havel je dalm pedstavenm Divadla Husa na provzku, kter divkem pohne a nemilosrdn jej konfrontuje. Nenechv jej lhostejnm kad z aktr pedstaven je tu pobzen k zamylen a sebereflexi. Avak to, zda-li Cirkus vzbud ohlas a rezonanci ve spolenosti, u nebude vc Provzku samotnho, nbr t spolenosti, kter je zde konfrontovna se svmi selhnmi, prohrami a nemravnostmi. Sla Cirkusu Havel je neobyejn a nepochybn. A sla spolenosti?

Vratislav Dostl

Karnevalov vehochu Havlovch her
Morvkovi se podailo do inscenace vmsit skoro vechny prvky tvrho rukopisu. Opt se dokme proslov do mikrofonu a tklivho zpvu, bujarch estrdnch vstup a pitvoiv parodie na mediln k. Nechyb ani typicky morvkovsk zcizovac efekty zaloen na fanfarnskm okikovn herc i divk.
(...)
Obas sice nechpeme, podle jakho dramaturgickho kle jsou ryvky zvoleny, to nm ale nebrn v tom, abychom se mohli nechat unet hrav asociativnm proudem zdnliv iracionln metody azen zlomk dramatickch text. Morvkova inscenace, je pipomn fantaskn chapadlovit oddenky amorfnho moskho tvora, kter pluje v ocenu rozbouen reisrovy imaginace, m daleko do peliv cizelovanho konstruktrstv dmyslnho architekta a dramatika Havla, jeho hry pipomnaj mechanick hodinov strojky, v nich kad koleko m svj pesn stanoven vznam.
(...)
Protagonist Morvkovy inscenace asto sed na dvou idlch, hraj na dvou hitch a vystupuj na dvou protilehlch jevitcch. Podobaj se sob jako vejce vejci, sn sv pzemn sldkovsk sny o setkn s Bohdalovou, pekikuj se navzjem, chrl na sebe typicky havlovsk absurdn frze a kdy jim to pedepisuje scn pateticky deklamuj scnick poznmky. Vedle postav z Havlovch her si v inscenaci zahopsaj tanenice ve smnch spartakidnch dresech, mihnou se zde ountl dlnci a zazpv si zde ada estrdnch hvzd totalitn ry v pimen chyln zparodovanm proveden len divadelnho souboru. Morvek ale nechce divkovi naservrovat pouhou excentricky vychlenou takaici. Jeho inscenace je ambiciznm pokusem zmapovat chaos potmil totalitn ry, vyvajc se v budovn potmkinovskch vesnic a v kamenovn svch prorok.

Petra Havelkov, rozrazilonline.cz / 14. 1. 2009

Havel s Morvkem na Provzku umn tuj s djinami
(...)
Pipomenuta je Palachova ob, Hana Zagorov v rud poflitrovan rb vystd s pidrzlou nonalanc u mikrofonu Martu Kubiovou. Mezi nejpovedenj vjevy pat podpis anticharty. Za zpvu Karla Gotta pichzej princezny, zvtka, broukov, snad i velka Mja, roztomil atributy normalizan televize a pohupuj se za zvuk psn Zvonky tst.
Tsn ped koncem prvnho dlu, tedy ped pestvkou, pijde revoluce a kolombna-artistka na hrazd konen vlaje krsn a vzneen. Sund m nkdo? zept se, kdy ostatn figury vyklid v radostn euforii za zvuk fanfr ze Smetanovy Libue scnu.
Tm je pipraven prostor pro druhou pli, v n se hraje ponejvce rozkouskovan Odchzen, cituje se z Gottlandu a ukazuj se pbory z vily zlatho slavka. Morvkovi nesta ukzat, jac jsme byli, ale i jac jsme. Snad proto rozbit a znovu slepen Odchzen vypad jako dekadentn verek s kocovinou.
Vude vis a pchnou uzene, na stole zcen kilov lustr a viov kompoty. Sm Rieger v podn Roberta Miklue vyhl jako ivouc zombie. Groteskn na blo nalen tv, roztepen staeck vlasy a na nich kiltovka, plandajc uvlen oblek.
Druh polovina nem zdaleka tak dobr rytmus a trp zbytenm opakovnm. Pesto je cenn. Ukazuje toti, e mravn relativismus, povrchnost, konzumerismus, neochota angaovat se pro spolenou vc, veobecn skepse nebo blb nlada zdaleka nebyly jen pznaky normalizace. Divadlo Husa na provzku m i o souasnou eskou spolenost obavy a neboj se to ct.

Kateina Koikov, MF DNES / 23. 11. 2008