DF 2009
SO16. 5.
10.00Moravsk divadlo / za oponou

Sawomir Mroek
EMIGRANTI
Teatr Provisorium & Kompania Teatr Lublin / PL
scnaJarosaw Koziara
kostmyRobert Kumirowski
hudbaMariusz Bogdanowicz
multimediln projekceMarek Krupa
reieWitold Mazurkiewicz
premira24. 1. 2009
hrajJarosaw Tomica
Micha Zgiet

pedstaven bude uvedeno
v polskm znn s eskmi titulky

Dvojice postav, dva emigrantsk osudy, dv radikln odlin povahy, dva zpsoby uvaovn, dva svty... Jsou vak natolik rozdln, jak by se mohlo na prvn pohled zdt? Intelektulsk AA (Jarosaw Tomica) a prostoduch XX (Micha Zgiet) se stetvaj ve zbrusu nov inscenaci Mrokovch Emigrant v proveden souboru Kompania Teatr z polskho Lublinu a v objevnm a novtorskm reijnm zpracovn kmenovho reisra tohoto divadla Witolda Mazurkiewicze. Suternn mstnost zahlcen a prosvtlen mihotavmi zblesky televiznch obrazovek, kter do stsnnho prostoru vyslaj trkovit paprsky aktulnch rozhovor, zprv a udlost mediln um, jeho jsme kadodenn sami svdky. Co tuto dvojici v podobn vyhrann atmosfe spojuje? Vykoennost, odcizenost, emigrace, stet se svtem, kter opustili a do nj se nechtj i nemohou vrtit? Velkolep vlka idej, klasick dlo s novmi vznamy v pmm penosu!

Witold Mazurkiewicz pivedl prostednictvm premiry sv nejnovj inscenace zpt na svtlo star text Mrokovch Emigrant. Skvl herectv a znamenit inscenan prce v kadm ohledu! Inscenace se sleduje s potenm a divci v tempu kvapnho kanknu propukaj v salvy smchu, kter zhy stdaj zplavy slz.

Palikot.blog.onet.pl / 26. 1. 2009

V inscenaci Emigrant lta Pn 2009 pichz Witold Mazurkiewicz s receptem na aktualizaci Mrokovy dramatick tvorby, jakkoli nadmru nron pro vnmn dnenho divka. Nejvraznji se zde projevuje jeden v podstat prost motiv: krom dialogu intelektulskho AA a prostoduchho XX, v nm se navzdory jeho zdnliv tragikomickho charakteru skrv i ada nmt k zamylen, ns souasn atakuje koi mrouskn z televiznch obrazovek, je as od asu pebr pomysln tafetov kolk a nrokuje si vekerou pozornost publika. Jedn se o ponkud riskantn a paradoxn snahu o zchranu Mrokovch idej ped katastrofou, kter se projevuje zhruba v poslednm desetilet, tedy ped informan exploz, ped svtem, v nm se pestaly st knihy s vjimkou jejich zestrunn v dlce jedin vty, ped svtem, v nm se i pesto lze ubavit k smrti. Inscentor se neuchlil k trendu poslednch let, kdy mnoz divadeln dramaturgov bez petky cty pepisuj star texty a radikln mn jejich vyznn i jazyk a souasn do nich vkldaj vlastn politick nzory.
Tvrce se vak zrove netv, e nev, o v danm textu jde, nerozmluje jej a nepozbavuje jej zsadnch vznam. Na druh stran vak Mazurkiewicz nepistupuje vi dramatickmu textu s tak bohatou inscenan histori se zbyten posvtnou ctou a naopak vychz z (nejspe) sprvn domnnky, e zahltit publikum smrt pldruh hodiny trvajc ist jevitn konverzace by mohlo divky notn nudit a otupilo by ost ukryt v dramatickm pbhu. Mazurkiewicz tak doel ve snaze vyhnout se obma zmnnm krajnostem k poutavmu kompromisu. V zsad setrval v ct vi Mrokov dramatick pedloze, kterou vak zrun navlknul do modernho inscenanho hvu, jen vede k tomu, e valn ada problm, je se v Emigrantech objevuj, vyznv tak, jako by byly nartnuty vera.
Nemalou zsluhu na tom maj i hereck vkony Jarosawa Tomicy (AA) a Michaa Zgieta (XX), kte sv vzjemn drama rozehrvaj v realistickm duchu, v nezedn doslovnosti v pomru jedna ku jedn, kter je navc tu a tam citliv odstnovna grotesknm vyznnm. Je jen dobe, e podobnm scnickm postupm, jako napklad donekonena se stupujc grotesce, je se ve velk me objevovaly v dvjch inscenacch divadla Provisorium-Kompania Teatr, zde byl poskytnut znan omezen prostor. Postavy jsou oproti tomu utveny na zklad vchozho textu, jen m velmi blzko ke skutenosti, kter je v tomto ppad sama o sob groteskou, a nevyadoval si vraznjch zsah. Proto i zde zstv Tomica pouhm deklasovanm intelektulem, nespnm spisovatelem, kter piel na kloub pli mnoha vcem a uchlil se k ironizujcmu cynismu, zatmco Zgiet je natolik naivn pmoar v pojet prostoduchosti sv postavy, a lovk snadno uv, e v jeho dui h jaksi tajemstv.
(...)
asov odstup vede k zajmavmu pehodnocen Mrokova dramatu. Zdlo by se, e prvn housle zde bude hrt upovdan intelektul AA, kter v dialogu s proletskm XX nadhazuje sv notn zahokl rozbory na tma zotroen a prokletho daru svobody. Prv tehdy se vak nejvce projevuje postava onoho XX, obyejnho lovka, jen nesn bdu, a proto nechal ve vlasti enu i s dttem a nkolik poslednch let se nechv stdav zamstnvat pi vkopovch pracch, piem na vem dsledn et a ostatnm pak tvrd, e pok jet dal rok, pr msc, vydl si dalch pr tiscovek dolar, eur nebo vcarskch frank, kdov... U vtip tkajcch se stravy, jejm zkladem jsou konzervy s psm rdlem, neznalosti jazyka, naivnch sn ve smyslu, e a se vrtm dom, tak vem uku, nakoupm vodku..., tuhne smch na rtech. Kolikrt u jsme sami slyeli podobn historky, rozhovory a ujitn o brzkm nvratu dom? ijeme toti v zemi, z n se rekrutuj dva miliny podobnch XX.

Grzegorz Kondrasiuk, ZOOM 2/2009

Mazurkiewiczova inscenace svm pojetm herectv divky strhuje
Hlava Witolda Mazurkiewicze spolen s rukama scnografa Jarosawa Koziary nastoluj realitu, v n se symbolem emigrace stv televizn pijma, pesnji eeno pltno, kter je pro ns jakmsi oknem, skrze nj sledujeme svt pdc kolem ns v lenm tempu, svt, jen ns nut provdt nejrznj skutky, svt, kter ns chce okovat bdou jednch a bohatstvm druhch a svd ns vidinami tst pronenmi z st politik... Jevit je zahlceno destkami televiznch pijma velmi rznorodch a nejsp stle lepch a lepch model, z nich piblin destka vysl kadou chvli zpravodajstv doprovzen notoricky znmmi vjevy, jako napklad prohlen prezidenta Donalda Tuska o tom, e zde brzy vybudujeme druh Irsko a Polci se tak ji do ostrovn zem nebudou muset vydvat za prac... Jsme svdky nepetrit show, je se vak odehrv jakoby mimo ns.
(...)
Nejvt deviza nov lublinsk inscenace Emigrant vak spov v herectv. Jde o intenzivn hereck pedstaven, dokonale herecky zvldnut a podobou svho herectv strhujc. Jarosaw Tomica a Micha Zgiet vytvej dvojici postav pesn uitch na mru mrokowskmu dualismu lidskch postoj, povah a hodnot. Tomicova interpretace je naprosto vynikajc: hereck pedstavitel ve sv roli odhaluje neustle hlub i hereckch vyjadovacch prostedk, piem zcela svobodn nakld s gestem i se slovem, za pomoci slov doke svdt, zveliovat, ale i zastraovat, sniovat na vznamu, podceovat. Podobn i Micha Zgiet, jinak pedstavitel charakternch rol, zde znamenit vykresluje postavu zemitho, piinlivho skrblka a podvodnka spolu s jejm zsadnm psychologickm zzemm, nicmn i pesto neustv v ptrn po skryt vrstv postavy, v hledn stop odlinho charakteru, ozvny pochyb a dokonce i nznak jist lyriky.

Grzegorz Jzefczuk, Gazeta Wyborcza / 26. 1. 2009

O dobe odveden prci se obyejn mluv s pouitm ren k tomu nelze nic dodat, ppadn na tom se ned nic zmnit. Pesn takov jsou i Emigranti Sawomira Mroka, jeden z nejzsadnjch dramatickch text povlen polsk literatury. Text z dnenho pohledu psob tak, jako by jej dramatik prv dopsal.
(...)
Mrokovo pojet emigrace koresponduje stejn pilhav s na dobou jako s Gierkovou politickou epochou. To je paradox hodn skutenho umn, s nm ve svm inscenanm pojet zmil sly i Witold Mazurkiewicz a nakonec zvtzil.
(...) Reisr vsadil na aktulnost tmat, na n se velk dramatik ve svm dle zamil, a zbytek sil ji klidn mohl ponechat na hereckch pedstavitelch. A jsou to prv oni, kdo se dokzali vypodat s tm, co je na Mrokovi vbec nejdleitj se ivotem lovka, kter nedoke t jako lovk.

Teresa Dras, Kurier Lubelski / 26. 1. 2009

(...) Jevitn prostor inscenace Emigrant pedstavuje schematicky pojat suternn mstnost, jej nepekonatelnou hranin bariru tvo televizn pijmae a to hned cel ada model rznch generac, z nich vtina as od asu vysl symbolick zpravodajstv (autorem scny je Jarosaw Koziara). Televizory ji svm vnjm vzezenm zapadaj do jevitn skutenosti, je je v Mazurkiewiczov pojet shodn s dobovm prostedm, do nho bylo pvodn Mrokovo drama umstno. Ji samotn ptomnost televiznch pijma na scn, a to navzdory jejich modern podob, otevr prostor asociacm typu show, masov kultura, globln produkt, je souasn vymezuj dnen vklad problematiky emigrace, a to jak t hmatateln, motivovan vdlkem, smujc do velkho svta, tak i emigrace hlub, uskuteujc se tv v tv padajcm barirm a en rznho druhu socilnch st emigrace virtuln, zprostedkovan.
(...) Heret pedstavitel jsou obsazeni ve shod s vlastnmi pedpoklady a sv role interpretuj znamenitm zpsobem, jen nesklouzv ke stereotypnmu pojet hrdin. Spojen hereckho vyjden s inscenanm pojetm, je nepochybn umocuje celkov sdlen, doke po cel dv hodiny trvn dialogu mezi dvojic emigrant se zvrenm tragickm vystnm udret divck soustedn. Mrokv text na jeviti doslova ov; jsou z nj vydobvny vrstvy humoru, je jsou v nm ptomny a pedloha nen dnm zpsobem nadmrn aktualizovna ani archaizovna, le je zcela itelnm odrazem toho, co se odehrlo v minulosti a zrove pin znan zsadn kontext potebn k interpretaci souasnosti.
(...)
Mazurkiewiczovi se v Emigrantech podailo vyjdit nejen souvisl sdlen jednoduch, a pesto pro divck vnmn nikoli povrchn a plytk. Byl rovn spn v popisu zkondenzovan reality dnenho Polska, je je v jeho pojet vylena bez pkrch diagnz s odkazem na e pojatou situaci souasnho svta.

Marta Zgierska, Nowa Sia Krytyczna / 28. 1. 2009

Sawomir Mroek (*1930)
Polsk dramatik, satirik, prozaik, grafik a karikaturista, jedna z nejvraznjch postav polsk povlen kultury a literatury.
Studoval architekturu na Akademii vtvarnch umn v Krakov. Od roku 1963 il postupn v Pai, USA, Nmecku, Itlii a v Mexiku v letech 19962008 se po svm nvratu do Polska znovu usadil v Krakov. V souasnosti ije v jihofrancouzskm Nice.
Zanal v padestch letech tvorbou karikatur, komickch a absurdnch povdek a satirickch tvar, literrnch parodi a grotesek snad nejslavnj ukzkou tohoto smru Mrokova dla je povdkov sbrka Slon (So, 1957) a se poslze zaal vnovat psan divadelnch her, zpotku s podobn grotesknm a parodickm zabarvenm. Od edestch let se ji tematika jeho her nese v metaforickm duchu s vraznm intelektulnm a filozofickm poselstvm. Mroek je dnes celosvtov uznvanm dramatikem a bv asto oznaovn za pedstavitele absurdnho dramatu.
Z jeho bohat dramatick tvorby stoj krom politicko-psychologick studie Emigranti (Emigranci, 1974) za zmnku nsledujc dla: tok na zkostnatl mylenkov stereotypy Smrt poruka (mier porucznika, 1963), spn podobenstv o du a chaosu Tango (1964), spoleensko-historick metafora Krej (Krawiec, 1964/1977), sonda zkoumajc roli umn v souasnm svt Jatka (Rzenia, 1973), dramata Letn den (Letni dzie, 1983), Lska na Krymu (Mio na Krymie, 1993) i krtk absurdn hky Krocan (Indyk, 1960) a Na irm moi (Na penym morzu, 1961).
Mroek je tak autorem ady knih pro dti, obrzkovch anekdot a karikatur. Velk st jeho prozaick i dramatick tvorby vyla v eskch pekladech a byla inscenovna eskmi i slovenskmi divadly.