PARS PRO WITKACY
koncept a choreografie Magdalena Reiter
texty Stanisław Ignacy Witkiewicz - Witkacy
hudba Aleš Zorec
scéna Marko Japelj
videoprojekce Gašper Brezovar
světla Simon Žižek
premiéra 7. 11. 2014
tančí
Lada Petrovski Ternovšek. Maruša Majer, Magdalena Reiter, Dušan Teropšič
Titul Pars pro Witkacy je inspirovaný osobitou tvorbou významného polského spisovatele, dramatika, malíře, fotografa a filozofa meziválečné éry Stanisława Ignacy Witkiewicze, zvaného Witkacy. Nabízí velmi intimní vhled do autorových osobitých představ o světě, v nichž tvůrci spatřují paralelu k vlastnímu vnímání současnosti. Inscenace kombinuje precizní taneční umění se slovem, působivou hudbou a projekcemi, které jsou využity nejen v úvodním biografickém vhledu do osudů autora, ale mnohem dynamičtěji s nimi tvůrci pracují v momentech živého snímání tanečníků prostřednictvím kamer přímo na scéně. Obrovské detaily tváří – objevující se v zadním plánu – pak s určitou dávkou jemného humoru napomáhají divákům blíže pronikat k zásadním tématům inscenace, jako jsou obavy z prázdnoty a všednosti života.
Magdalena Reiter (*1977)
Charizmatická polská tanečnice, choreografka a pedagožka. Vystudovala Baletní školu v Gdaňsku (1987-1996) a poté i prestižní školu P.A.R.T.S. v Bruselu (1996-1999). V Polsku vytvořila několik sólových projektů a krátce působila v gdaňském divadle Dada von Bzdülöw. Od roku 2002 žije a pracuje ve Slovinsku.
Jako tanečnice spolupracovala s mnoha choreografy (Avi Kaiser, Johanne Saunier, Mateja Bučar, Goran Bogdanovski...), sama realizovala choreografie pro několik evropských scén (belgičtí De tijd, Vlámská opera, Polské divadlo tance a baletu Poznaň). Vytvořila i mnoho působivých autorských tanečních inscenací (Wszystkie apropos, 2005, Uwaga, 2002, Forma interrogativa, 2003, Moment, 2004, Solo, 2005, Heksamiton, 2007, Insomnia, 2009, Modus vivendi, 2010, Transland, 2011, Pars pro Witkacy, 2014), které představila po celé Evropě (Polsko, Belgie, Francie, Velká Británie, Česká republika, Finsko, Německo, Holandsko, Itálie, Dánsko...) a za řadu z nich získala ocenění. Věnuje se i pedagogické činnosti, vede workshopy a kurzy současného tance (SEAD Salzburg, Ghent, Avignon, Gdaňsk, Poznaň).
Divadlo Antona Podbevška (Anton Podbevšek Teater, Nove mesto - APT) bylo založeno v roce 2005 a stalo se tehdy nejmladší profesionální slovinskou scénou. Jeho cílem je vytvářet podobu současného moderního divadla, které by stíralo hranici mezi populární a elitní kulturou. Snaží se tak divákům nabízet široké spektrum žánrů od činohry, přes hudební a taneční divadlo až k rozmanitým multižánrovým projektům propojujícím literaturu, hudbu, architekturu, výtvarné umění a film. Divadlo je pojmenováno po prvním slovinském avantgardním umělci Antonu Podbevškovi (1898-1981) a po jeho vzoru se tak přiklání k experimentování a hledání nových formálních postupů a neotřelých témat. V postmoderním duchu tvůrci přistupují jak ke klasickým předlohám, tak k současným dramatickým novinkám. Divadlem od jeho vzniku prošlo více jak 150 umělců, umělecky soubor utvářeli zejména režiséři Matjaž Berger, Nana Milčinski, Miha Brajnik nebo Marko Mlačnik. APT produkuje ročně čtyři vlastní premiéry, dále zve k hostování slovinské alternativní soubory a také se účastní mnoha mezinárodních projektů.