Út 24. 9. 2024 | 19:00–20:30 | Muzeum moderního umění – Central
Elsa Aids, Jan Mikulášek a kol. PŘÍPRAVY NA VŠECHNO Masopust
Lepší je připravit se na všechno, než se nepřipravit vůbec!
Jevištní reflexe existenciální, nezvykle otevřené autofikční prózy, rozpad vztahů i rozvrat společnosti očima režiséra Jana Mikuláška. Olomoucké loučení se spolkem Masopust, jenž po šestnácti letech ukončuje svou úspěšnou divadelní činnost.
Součást Trienále SEFO 2024.
Originální výtvarné nápady i bezprostřední a charismatické výkony herců mají samy o sobě sílu zaujmout.
Marie Reslová, Divadelní noviny
(…) z úst protagonistů vychází znepokojivá výpověď, ve vztahu k interpretační aktivitě jakoby kontrastní, ale herci dokážou diváka do „svého“ světa stále suverénněji vtahovat.
Jan Kerbr, Lidové noviny
Elsa Aids je ještě laskavý prorok a i v tom je výborný analytik a syntetik. Myslím, že takový existenciální a současně společenskokritický a nemilostný a dystopický a autofikční text tu nikdo nenapsal.
Olga Stehlíková (o knize), ČRo Vltava – Akcent
Tolik kritického štěstí nad tak smutnou knihou.
Eva Klíčová (o knize), Host
„Rád bych prožil nějaký příběh, ale nakonec zaujímám takový pohled na svět, jaký se naskytne.“
Novelu Přípravy na všechno napsal jako svůj prozaický debut básník, vystupující pod provokativním pseudonymem, Elsa Aids. Autor chytře a s odstupem, až poněkud cynicky popisuje všednodenní strasti svého hrdiny, který odešel od své manželky a dvou synů, aby začal „žít“, žít „s přítelkyní své ženy, ženou svého přítele”. Prostý příběh ohledávající okolnosti jedné životní krize se ale jakoby mimoděk nafoukne do podobenství o krizi civilizační. Podává bolestnou výpověď o apatii a vyprázdněnosti dnešní společnosti, v níž lidskému snažení chybí hlubší smysl. „Autor popisuje svou situaci s otevřeností, jaká se vidí jen vzácně. A čím je text lehčí a literárně poutavější, tím palčivější jsou děje pod povrchem. V určité podobě se každého z nás silně dotýká,” glosuje dramaturgyně spolku Masopust Tereza Marečková. Režisér Jan Mikulášek předlohu nazírá s nadsázkou a ironií, což podtrhuje hravá scénografie a signifikantní pestrobarevné kostýmy Petry Vlachynské. I přes groteskní háv však v inscenaci nechybí zdrcující upřímnost a naléhavost původního textu, který bez příkras komentuje existování v současném Česku.
autor Elsa Aids
režie Jan Mikulášek
jevištní adaptace Jan Mikulášek a kol.
dramaturgie Tereza Marečková
scéna a kostýmy Petra Vlachynská
vizuál Zuzana Lazarová, Petra Vlachynská, Monsters
hrají Miloslav König, Šimon Krupa
původně hráli Miloslav König, Jan Hájek
premiéra 26. 3. 2023 / obnovená premiéra 28. 4. 2024
Program 27DF je realizován ve spolupráci s Muzeem umění Olomouc.
……………………
rozhovor o konci Masopustu s Miloslavem Königem a Terezou Marečkovou / ČRo Vltava
o nové vlně českého sociálně-kritického románu / ČRo Vltava – podcast Akcent
fotografie Lucie Urban / trailer Adam Kratochvíl