DIVADELNÍ FLORA
Menu

    Čt 28. 11. 2024 | 19:00–20:40 | Muzeum moderního umění – Central

    vstupenky

    Roman Sikora JAKO LVI aneb Sestup a vzestup pana B Lachende Bestien

    Pan B. je úspěšný jedinec, který ví, že každý je svého štěstí strůjcem. Sám za sebe zodpovědný. Život je soutěž. Soutěž a konkurence jsou pilíře společnosti a blahobytu. Nekompromisní satira Romana Sikory – s podtitulem „optimistický epos o úspěchu volně podle skutečné události“ – v režii Michala Háby.

    Cena vstupenek: 390/200 Kč

    Po královsky zábavné satiře Zámek na Loiře režisér znovu dokazuje, že si se Sikorovým kousavým humorem, stylizovaným jazykem i levicovými postoji perfektně rozumí.
    Kateřina Kykalová, Divadelní noviny

    Spojení Hába a Sikora se už podruhé ukazuje jako více než životaschopné. Umí bavit i provokovat. Vystačí si s málem, a přece zasáhnou.
    Marcela Magdová, Aktuálně

    (…) Následuje sled pitvorně směšných scének, v nichž lze všechny herecké výkony označit za nadprůměrné, ale Hochmanův za excelentní.
    Štěpán Truhlařík, Deník Alarm

    Tato inscenace asi každému nezavoní, pokud se ale chcete alespoň na chvíli beztrestně vysmát ideálům tvrdé práce, která se určitě vyplatí, je pro vás pravou volbou.
    Martin Zajíček, A2

    I když zřejmě zaslouženě zaujme především výborný výkon Kryštofa Bartoše, jenž se s každou další rolí dere mezi hereckou špičku, podstatné především je, že kompletní kvarteto tvoří dobře fungující celek.
    Lukáš Holubec, i-Divadlo.cz

     

    Drama Tři dny aneb Sestup a vzestup pana B. koncipoval Roman Sikora jako volné pokračování své dosud nejuznávanější hry Zpověď masochisty. Příběh sleduje úspěšného bankéře, který se z vrcholu společenského žebříčku propadne až na samé dno, přesto však nepřestane věřit v sobě hluboce zakořeněným neoliberálním dogmatům. „Protože každý člověk je individualita. Svobodný od přírody. A proto si každý za všechno sám, sám může.” Inscenace režiséra Michala Háby s lehce pozměněným názvem Jako lvi (…) v sobě kombinuje třeskutou komedii s přímočarou kritikou kapitalistického systému. Narozdíl od typické dekonstrukce původního díla a polemiky s autorem, se však Hába u Sikorova textu „drží v pozadí” a nechává promlouvat hru samotnou.
    V ústřední roli se představí Kryštof Bartoš, kterého diváctvo letošní 27DF vidělo už jako pábitele Peera Gynta nebo Hejtmana v inscenaci Vojcek.  „Těžko najít lepšího představitele pana B. Málokdo dokáže tak dobře mísit aroganci a sympatičnost – což je vlastně návod na to, jak dobře zahrát pana B. Prostě jak zahrát arogantního kokota tak, aby ho divák s láskou následoval na jeho cestě,” vysvětlil režisér.
    Jako lvi aneb Sestup a vzestup pana B. je po Zámku na Loiře již druhým spojením Sikory a Lachende Bestien, v němž opět bez servítek a s Brechtovským nadhledem demonstrují sociální problémy současnosti.  

     

    režie Michal Hába

    asistence režie Veronika Macková
    dramaturgie Veronika Linka
    výprava Adriana Černá
    hudba Jindřich Čížek

    hrají
    Kryštof Bartoš, Mark Kristian Hochman, Ondřej Jiráček, Jindřich Čížek

    premiéra 13. 1. 2023

     

    Herec a režisér Michal Hába (1986) absolvoval stáže v berlínských divadlech Volksbühne (u Franka Castorfa) a Maxim Gorki Theater (u Sebastiana Baumgartena), jež výrazně formovaly jeho režijní jazyk. Umělecky se hlásí k odkazu dramatika Bertolta Brechta, ale jeho tvůrčí styl se inspiruje u významných německých tvůrců, jako jsou Frank Castorf, René Pollesch, Christoph Marthaler, Herbert Fritsch a především Christoph Schlingensief. Jeho svébytné inscenace vynikají zejména dramaturgickou důsledností a otevřenými, na jevišti exponovanými levicovými postoji. Obecně se soustředí na současné politicko-kritické divadlo a snaží se reagovat na aktuální společenský vývoj, mimo jiné i tvorbou v nezávislé divadelní skupině Lachende Bestien, jejíž je uměleckým vedoucím.
    Tematicky Hába vychází ze současných i klasických textů, které ovšem dekonstruuje a obohacuje o nové významy. Dokládají to jeho práce v Městských divadlech pražských, kde nastudoval mj. Grillparzerovu Slávu a pád krále Otakara (2019) nebo Hrdiny kapitalistické práce (2020), či inscenace vzniklé pod hlavičkou souboru Lachende Bestien jako interpretace Sikorova Zámku na Loiře (2019) nebo svérázné variace známých předloh Kohlhaas, Vojcek_jednorozměrný člověk anebo Peer Gynt v ústeckém Činoherním studiu. Všechny zmíněné tituly byly uvedeny na programu Divadelní Flory.

    Pražský alternativní divadelní soubor Lachende Bestien se zformoval kolem osoby režiséra Michala Háby, hudebníka Jindřicha Čížka a scénografky Adriany Černé už v roce 2011. Skupina je považována za jeden z nejprogresivnějších pražských divadelních subjektů. V současné době působí v prostoru Divadla X10.
    Lachende Bestien navazují na tradici Brechtovského divadla a to nejen zcizujícím herectvím, ale zejména analytickým pohledem na realitu. Ve svých projektech tematizují a zpochybňují ideu kapitalismu a programově se zabývají sociální nerovností. Výsledkem této profilace je společensko-kritické, angažované a apelativní divadlo, pro něž je zároveň typická sebeironie a nadhled nad vážnými tématy. 

    Program 27DF je realizován ve spolupráci s Muzeem umění Olomouc.

    ……………………………

    reportáž a rozhovor s tvůrci inscenace Michalem Hábou a Romanem Sikorou / ČRo Vltava (Mozaika)

    rozhovor s režisérem Michalem Hábou na ČRo Olomouc a na Radiu Wave

    blog dramatika Romana Sikory

    Jaká je role divadla ve společnosti? záznam z fóra Meltingpot s hostem Romanem Sikorou

     

    foto Patrik Borecký