Po 20. 5. 2019 | 19:00–21:40 | Moravské divadlo
Jiří Havelka & DD VRAŽDA KRÁLE GONZAGA Dejvické divadlo Praha
ŠEPOTY A VÝKŘIKY
Privátní herecké šepoty, pozvolna přecházející do apelativního kolektivního výkřiku v „anatomii zákeřné vraždy“ – důmyslně přetavené ve výsostné politické gesto. Cizelérská rekonstrukce režiséra Jiřího Havelky v jedné z nejdůležitějších inscenací české činoherní scény poslední dekády.
BESEDA po představení
režie Jiří Havelka
spolupráce na scénáři Petr Erbes
dramaturgie Eva Suková
překlad odborných materiálů Ján Dvořák
scéna Dáda Němeček
kostýmy Adriana Černá
pohybová spolupráce Tomsa Legierski
premiéra 19. 12. 2017
hrají
Simona Babčáková, Klára Melíšková, Zdeňka Žádníková Volencová, Tomáš Jeřábek, Martin Myšička, Ivan Trojan
Inscenace byla nominována na Cenu divadelní kritiky 2017 jako Nejlepší poprvé uvedená česká hra.
„Můj černý záměr spojence má v čase,
jed po ruce mám, nikdo nedívá se.“ (Hamlet, W. Shakespeare)
Inscenace vzniklá u příležitosti oslav 25. výročí založení Dejvického divadla je experimentálním počinem režiséra Jiřího Havelky kombinujícím v sobě principy dokumentárního dramatu a stand-up komedie. Autorský text prolíná několik rovin divadelní reality – divadlo jako reflexe aktuálního společenského dění, jako odkaz shakespearovské tradice i jako mozaika promluv hereckých osobností, kteří mu dávají onu jedinečnou tvář. Nahlížením skrze tuto perspektivu se zdá, že od vraždy hamletovského krále Gonzaga není k odstranění Alexandra Litviněnka, někdejšího agenta KGB a ostrého kritika vlády současného ruského prezidenta, vlastně tak daleko. Osobitá, v českém divadelním kontextu výjimečná inscenace se snaží najít odpověď na otázky po samé podstatě umění, jeho autenticitě, pravdivosti a iluzi, i o vině a nevině. Nahlodává divákovo svědomí a vede ho k sebereflexivnímu zážitku.
„Inscenace Vražda krále Gonzaga v Dejvickém divadle je strhující svou naléhavostí i aktuálností. V této jiskřivé úvaze o smyslu divadla – kombinované s drtivou obžalobou putinovského režimu a jeho českých slouhů – jako by se na scénu vrátil listopad 1989, kdy se na jevištích nehrálo, ale svobodně protestovalo.“
JAN FOLL, ANKETA K CENÁM DIVADELNÍCH NOVIN, 8. 1. 2018
„Havelka v druhé části secvičil brilantní podívanou, pro kterou byly úvodní promluvy jakýmsi rozehřátím, přípravou a možná i osobní katarzí. Spíše než o činohru jde o scénické čtení, ovšem zrežírované tak svižně, že se tají dech. (…) Ač téma nevypadá příliš atraktivně a dialogy jsou plné chemických či špionážních reálií, vznáší se nad vším opět duch dejvické scény, ta neopakovatelná souhra souboru, který dokáže i těžké téma podat se zdrcující přesvědčivostí.“
TOMÁŠ ŠŤÁSTKA, IDNES.CZ, 21. 12. 2017
„Nová autorsko-režijní práce Jiřího Havelky posouvá hranice činohry, udivuje formální i myšlenkovou neotřelostí a pohlcuje intenzitou hereckého vyjádření. Dvě a půl hodiny dlouhá podívaná se obejde bez berliček výtvarných či zvukových kouzel, přesto nedá divákovi ani na chvíli vydechnout. (…) Vražda krále Gonzaga je mimořádným uměleckým triumfem Dejvického divadla, největším za poslední dva roky.“
SAŠA HRBOTICKÝ, AKTUÁLNĚ.CZ, 28. 12. 2017
„Divadlo krásné jednoduchostí, hereckou přirozeností a tím, že ukazuje, nakolik se nás týká i zdánlivě odtažitá tragédie.“
KAREL KRÁL, ANKETA K CENÁM DIVADELNÍCH NOVIN, 7. 1. 2019