DIVADELNÍ FLORA
Menu

    Pá 12. 5. 2023 | 19:00–20:45 | Moravské divadlo

    vstupenky

    Jiří Havelka a kol. VYKOUŘENÍ Divadlo Husa na provázku Brno

    Herec, který představuje Ježíše. Muslimka. Praktikující katolíci i svalnatí obránci „pravé víry“. Ti všichni a mnozí další se potkali a utkali v Brně během festivalového uvedení Frljićovy inscenace Naše násilí a vaše násilí před pěti lety. V reakci na bizarní událost, její mediální recepci a dozvuky (v nejateističtější evropské zemi) se režisér Jiří Havelka vrátil na „místo činu“, aby zde inicioval „zběsile očistný scénický obřad“…   
    beseda po představení

    Cena vstupenek: 60–390 Kč

    Je to všechno nesmírně vtipné a svěží. Stejně jako monolog Vladimíra Hausera, který se snaží vysvětlit, že je herec, který reprezentuje jiného herce, což dovádí do nádherné metaabsurdní roviny.
    Provázku se podařilo stvořit příjemně výsměšnou a vtipnou inscenaci, která zároveň podává zprávu o stále vysoké míře intolerance, konzervatismu patřícího do jiného století.
    Jana Machalická, Lidovky.cz, 19. 11. 2022

    Jiří Havelka v tomto názorovém vícehlasu, v němž čerpal z dokumentárních materiálů o případu, téměř „veřejnoprávně“ rozehrává rozporuplnost pohledů, aniž by někdo z herců či hereček svým provedením dehonestoval traktované stanovisko.
    Josef Chuchma, ART Zóna, 20. 11. 2022

    Ano, tohle je událost roku. Z hlediska žánru a předkládaných myšlenek ovšem určitě ne pro každého. Hledáte-li však prostor, kde se konfrontovat s cizími/našimi/vašimi předsudky, Vykouření vás zavede přesně tam, kam si ho v sobě pustíte.
    Lenka Hloušková, Novinky.cz, 12. 11. 2022

    Havelka nenechává na nikom ani na ničem nit suchou a ukazuje stinné stránky všech zúčastněných. Celý svět je totiž plný chyb a paradoxů. A všechno má za sebou také určitou historii, která s sebou vždycky nese trochu špíny. Tedy, nutno říci, že někdy i trochu více.
    Magdalena Čevelová, Deník N, 14. 11. 2022

     

    režie Jiří Havelka

    dramaturgie Martin Sládeček
    asistent režie Ctibor Němec
    scéna Martin Ondruš
    kostýmy Luděk Kellner
    rekvizity Petra Jiránková
     

    hrají
    Dalibor Buš, Růžena Dvořáková, Vladimír Hauser, Milan Holenda, Dušan Hřebíček, Jan Kolařík, Sylvie Krupanská, Tereza Maxmilián Marečková, Dominik Teleky, Tereza Volánková, Zdislava Začalová, Michal Sikora j.h., Ctibor Němec j.h.

    premiéra 11. 11. 2022

     

    Titul s provokativně víceznačným názvem reaguje na události z roku 2018, kdy byla v rámci Divadelního světa Brno uvedena inscenace chorvatského režiséra Olivera Frljiće Naše násilí a vaše násilí. Vyvolala pobouření. Představení bylo přerušeno uskupením Slušní lidé a dohrávalo se až po intervenci policie. Mediální bouři pak doprovázely žaloby kardinála Duky a advokáta Němce na CED Brno, pod nějž Husa na provázku spadá. Vleklý spor o to, zda byla inscenací „dotčena práva křesťanů a nepřijatelně napadena civilizační podstata naší společnosti“, rozhodl až Ústavní soud, který žalobu v říjnu 2022 zamítl.
    Jiří Havelka s kolektivem přistupují k rituálu, jímž chtějí prostor pomyslně vyčistit a vrátit debatu tam, kde začala – do divadelního prostoru. Inscenace strukturou připomene Vraždu krále Gonzaga (Havelkova režie v Dejvickém divadle, uvedena na DF 2019) – také ona sestávala ze dvou formálně odlišných, ale sémanticky provázaných polovin. V inscenaci Vykouření (naší kauzy, vaší kauzy) je dynamická část, plná asociací a vtipných i dekadentních etud střídána ztišenou druhou částí, pojatou jako kolokvium: herečky a herci v ní přednášejí monology osob, jichž se incident týkal. Žádná z figur, které se k frljićovské produkci stavějí nesouhlasně, přitom ale není zesměšňována, čímž inscenace přispívá k oboustrannému pochopení a – jak je u rituálu zvykem – ke smíření.
    Dodáme jen, že podobná kontroverze se Floře, která v roce 2017 uvedla Frljićovu inscenaci Balkan macht frei (Residenztheater Mnichov), v níž je herec Franz Pätzold mučen topením (waterboarding), naštěstí vyhnula.

     

    Režisér, autor, herec a moderátor Jiří Havelka (1980) patří mezi nejvšestrannější persony českého kulturního prostoru. V roce 2003 absolvoval režii na KALD DAMU, kterou v letech 2011–2019 vedl. Již od raných inscenačních pokusů se soustředí převážně na kolektivní improvizaci jako metodu tvorby originálních autorských výpovědí. Zaměřuje se na možnosti divadelního časoprostoru v celé jeho šíři. Jeho práce vychází z jevištní iluze, zdůrazňuje v ní jedinečnost divadla jako nástroje přímé komunikace a snoubí principy činoherního, alternativního a často i pohybového divadla.
    Začínal ve Studiu Ypsilon a pohostinsky tvořil na řadě předních tuzemských (Dejvické divadlo, HaDivadlo, Divadlo Na zábradlí) i slovenských scén (Slovenské národné divadlo, Slovenské komorné divadlo Martin). Na Nové scéně ND zaujal svými inscenacemi Experiment myší ráj (2016) či adaptací Medkovy hry Plukovník Švec (2018). V posledních letech vzbudil pozornost především uvedením autorských textů v Huse na provázku – Gádžové jdou do nebe (2020) a Vykouření (2022), v nichž s notnou dávkou ironie a nadsázky zpracovává citlivá společenská témata. Nevyhýbá se ani opeře: s Veronikou Loulovou připravil Zabijačku (k příležitosti zakončení českého předsednictví v Radě EU 2022) a v Moravském divadle chystá Mozartovu operu Titus.
    Etabloval se také jako filmový režisér: adaptace původně divadelního textu Vlastníci získala rekordních 12 nominací na Českého lva, z nichž Jiří Havelka získal ocenění v kategorii Nejlepší scénář, za který si odnesl také Cenu české filmové kritiky.
    Divadelní Flora Havelkovu tvorbu reflektuje dlouhodobě: krom titulů jeho domovského divadla Vosto5 nabídla i jeho režisérský profil (DF 2015). V dalších letech pozornosti festivalu neunikla ani zdárná spolupráce se Slovenským národním divadlem Elity – kriminální příběh s politickým pozadím (2017) nebo politicky angažovaný divadelní experiment Vražda krále Gonzaga (2017), jež Havelka nastudoval se souborem Dejvického divadla.

    Myšlenka založení experimentální scény Divadla Husa na Provázku jako širšího kulturního centra, sdružujícího generačně a názorově spřízněné umělce, se zrodila už v roce 1967 u dramaturga Bořivoje Srby a jeho spolužáků z JAMU. I když se vlivem dějinných událostí divadlo značně proměňovalo, princip tvorby a jeho poslání, jasně definované už od prvních sezón, jsou mu vlastní dodnes.
    Koncepce, kterou na Zelném trhu rozvíjí současné umělecké vedení v čele s Martinem Sládečkem klade důraz na nepodbízivou dramaturgii vyjadřující se k současným, společensky palčivým tématům a jedinečnost inscenovaných předloh. Navazují na tradici nepravidelné dramaturgie i silných režisérských osobností, jež svými vyhraněnými rukopisy značně formují poetiku instituce. Umělecky staví na svobodě projevu, otevřenosti dialogu a názorové pluralitě, což podtrhuje i autorská inscenace Vykouření, v režii hostujícího Jiřího Havelky, jež se odkazuje k nedávné mediální kauze a následně vyvolané diskuzi po povaze umění.
    Provoz Provázku společně s HaDivadlem a dramaturgicky produkční platformou Terén spadá pod Centrum experimentálního divadla – veřejné kulturní instituce zřizované městem Brnem.

    …………………………

    rozhovor s Jiřím Havelkou o inscenaci (Lidové noviny)
    https://www.pressreader.com/…651079090970

    ke kauze
    -https://brnensky.denik.cz/…0180523.html

    -https://www.novinky.cz/…-hram-210597

    -https://www.lidovky.cz/…kultura_lros

     

     

    foto David Konečný