DIVADELNÍ FLORA
Menu

    So 18. 5. 2024 | 17:30–19:00 | Moravské divadlo

    vstupenky

    Suzie Miller NA PRVNÍ POHLED Švandovo divadlo Praha

    Strhující výkon Marie Štípkové – jejíž advokátka Tessa prochází fatální proměnou a v neodvolatelném souboji o lidskou důstojnost se pouští do nerovného střetu s rigidním systémem – v prvním českém uvedení drásavého „soudního dramatu“. Režie: Lucie Ferenzová.
    Od 17:00 dramaturgický úvod Lucie Ferenzové ve foyer MDO.

    Cena vstupenek: 60–390 Kč

    Na první pohled se mi neodbytně vrylo do paměti, vsáklo hluboko pod kůži. 
    Eliška Hankovcová, blog Nadivadlo 

    Štípková dokáže obrat Tessina uvažování perfektně vyjádřit skrze změnu herecké polohy. Ze sebejisté advokátky se najednou promění ve sklíčenou ženu v depresi a s obrovským traumatem.
    Zdeňka Horváthová, A2larm  

    Holá, bílá scéna, na které si Štípková během inscenace vystačí s gaučem a minimálními kostýmními změnami, dává vyniknout brilantnímu herectví (…) Malé nuance pohybů rukou, práce s tělem, ale i s grimasami tvoří ucelený a mimořádný výkon. 
    Barbora Schneiderová, Deník N

     

    „Na konci představení jsem fakt naštvaná, když si znovu uvědomím tu naši totální bezmoc,“ svěřuje se herečka Marie Štípková, protagonistka monodramatu Suzie Miller (Respekt 47/2023). Strhující hra inspirovaná reálnými případy znásilnění je zpovědí, apelem i obžalobou. Vypráví příběh advokátky hledající spravedlnost v soudním systému, který má tendenci před sexuálním násilím zavírat oči; jedno zda v Anglii nebo v České republice. Podle statistiky má tuto zkušenost každá desátá žena v Česku. Po loňských Dějinách násilí přiváží do Olomouce Švandovo divadlo další palčivou inscenaci. Svědčí o tom, že problematice znásilnění se ve veřejném prostoru (i po nedávné kauze s exposlancem Ferim či psychiatrem Cimickým) zaslouženě dostává větší pozornosti.
    Titul byl v Cenách divadelní kritiky nominován na Inscenaci roku 2023 a Marie Štípková byla za roli Tessy nominována na Ženský herecký výkon roku 2023.

     

    režie Lucie Ferenzová

    překlad Zuzana Josková
    dramaturgie David Košťák
    scénografie Jana Hauskrechtová
    kostýmy Zuzana Sceranková
    hudba Markéta Ptáčníková
    projekce Dita Havránková
    inspice a asistent režie Blanka Popková, Barbora Osvaldová
    produkce Tereza Marková

    osoby a obsazení
    Tessa Marie Štípková
    Žena Markéta Ptáčníková 

    premiéra 7. 10. 2023

    UPOZORNĚNÍ: Inscenace obsahuje citlivý obsah s tématem sexu, násilí a zneužití, a proto ji nedoporučujeme divákům mladším 15 let.


    Lucie Ferenzová (1981) už během studia bohemistiky na FF UK a dramaturgie a režie na DAMU spolupracovala s Divadlem Komedie a s Divadlem Na zábradlí, na jehož inscenacích se dramaturgicky podílela a kde vedla alternativní prostor Eliadova knihovna. Jako kmenová režisérka A studia Rubín si Ferenzová získala renomé svými adaptacemi románových předloh zahraničních bestsellerů, jako jsou Klaunovy názory (podle Heinricha Bölla) či Osobní Fudži (podle Murakamiho Norského dřeva), a českých prozaických prvotin Jezero (podle Biancy Bellové) a Smrtholka (podle Lucie Faulerové). Režisérka směřuje k neokázalým, zato mnohovrstevnatým komorním inscenacím s prvky fyzického divadla, jejichž síla tkví především v důsledné dramaturgické přípravě, díky které nazírá téma z více perspektiv a zprostředkovává publiku nové, mnohdy netušené kontexty. V autorských projektech Ferenzová tíhne k sociálně-kritických tématům, ať už to byl environmentální žal v projektu Propast či exploatace pracovní síly v kabaretu Pravidla úklidu, který nastudovala v koprodukci Divadla na cucky a který měl premiéru na 25. Divadelní Floře.

    Švandovo divadla je třetí nejstarší divadelní budovou v Praze. Od roku 1999 stojí v jeho čele režisér Daniel Hrbek, který jej od základu revitalizoval a vytvořil tak moderní divadelní instituci s neotřelou, názorově vyhraněnou dramaturgií. Prostřednictvím inscenací vystupujících z břehů komfortní zóny se zde tvůrci snaží s diváky vést otevřený a svobodný dialog nad tématy, jež rezonují společností – jako ekologie, umělá inteligence, genderová identita, homofobie či problematika znásilnění.
    Zároveň zde nabízejí tematicky rozmanité workshopy a do repertoáru řadí inscenace pro děti a mladistvé. Pod „Švanďák“ spadá i provoz komunitního centra v Domě Elišky Peškové, které přispívá k pojetí divadla jako živého společenství a skýtá místo pro kulturní vyžití i „sousedské“ setkávání. 

    …………………………… 

    Report o inscenaci a recenze od Jana H. Vitvara v Respektu 47/2023
    https://www.respekt.cz/…u-zkusenosti 

    Reportáž o inscenaci na ČT / Události v kultuře
    https://www.ceskatelevize.cz/…ast/1004290/ 

    Rozhovor s režisérkou Lucií Ferenzovou a herečkou Marií Štípkovou / ČRo Vltava
    https://vltava.rozhlas.cz/…pred-9089213  

    Materiály organizace Konsent, která se zabývá prevencí sexuálního násilí a obtěžování
    https://konsent.cz/ 

    Rozhovory s advokátkou Lucií Hrdou, která se specializuje na domácí a sexualizované násilí – podcasty: 
    Pod svícnem https://www.novinky.cz/…nko-40458538 / Koulí podcast https://www.youtube.com/watch… / Čestmír Strakatý https://www.youtube.com/watch…  / ČRo Až na dřeň https://www.youtube.com/watch…

     

    foto Dita Havránková