DIVADELNÍ FLORA
Menu

    Ne 19. 5. 2024 | 14:00–16:30 | Konvikt – šapitó

    CED Talks ve spolupráci s 27DF Divadlo a diverzita I: VOLNOST

    Beseda dramaturgyň Viktorie Knotkové (CED Brno) a Dominiky Široké (DF) se Shermin Langhoff (Maxim Gorki Theater Berlin) a Birgit Lengers (festival Radar Ost).
    volný vstup 

    Cena vstupenek: 0

    Mezinárodní diskuzní platforma CED Talks DIVADLO A DIVERZITA vytváří prostor pro diskuzi o současném stavu a podmínkách divadelní tvorby, kterou je nutno více otevírat inspirativním vlivům přesahujícím národní narativy a zároveň obohacovat o různorodé hlasy a perspektivy místních menšin a komunit. Nepřehlédnutelným aspektem diverzity a aktuálním tématem je rovněž stále nedostatečný počet žen působících ve vedoucích funkcích divadelních a kulturních institucí, stejně jako jejich slabá až minimální účast na podobném typu akcí konajících se ve veřejném prostoru a v médiích. Pravidelné setkávání, sdílení a výměna zkušeností s výraznými osobnostmi – women leaders – z řad zahraniční odborné veřejnosti je tedy podstatnou podporou a inspirací nejen pro jejich protějšky z České republiky, ale i pro širokou kulturní a akademickou obec.

    Iniciátorem a garantem projektu je Centrum experimentálního divadla Brno. Kurátorky programové řady jsou dramaturgyně a překladatelka Viktorie Knotková a režisérka
    a scénografka Kamila Polívková.
    Nultý ročník se uskuteční 19. + 20. 5. 2024 ve spolupráci s festivalem Divadelní Flora Olomouc a zaměří se na německojazyčné prostředí. Tématem je pronikání / protínání a propojování různých kulturních vlivů s důrazem na „východoevropský“ diskurz.

     

    První část programu letošního CED Talks DIVADLO A DIVERZITA: VOLNOST akcentuje vzájemné vlivy a přesahy německojazyčné a východoevropské divadelní tvorby. Vztahy a tendence uvnitř sice sjednocené, ale vnitřně stále rozpolcené Evropy budou diskutovány z různých perspektiv, pomyslné ohnisko zájmu se však v tomto případě nachází v Berlíně – městě historicky rozděleném na východní a západní část. Témata jako post migrantské divadlo, divadlo jako azyl nebo divadlo jako politikum budou společně, prostřednictvím svých zkušeností zkoumat intendantka Maxim Gorki Theater Shermin Langhoff a dramaturgyně a programová kurátorka festivalu Radar Ost Birgit Lengers spolu s dramaturgyněmi Viktorií Knotkovou a Dominikou Širokou, které mají obě výraznou zkušenost z působení v německojazyčném prostředí. 

    14:00 – 14:45
    Beyond Belonging
    Debata mezi Viktorií Knotkovou a Shermin Langoff

    Shermin Langhoff je od roku 2013 intendantkou berlínského divadla Maxim Gorki Theater. Pod jejím vedením se Gorki profiluje jako umělecká scéna, kde jsou koncepty národa, identity a příslušnosti kriticky nahlíženy prizmatem historie a zviditelňováním globálních vazeb. S vícejazyčným souborem vypráví příběhy dnešní různorodé společnosti v současných hrách a radikálních reinterpretacích divadelní klasiky.

    14:45 – 15:00
    pauza

    15:00 – 15:45
    Východ Západu, západ Východu
    Debata Dominiky Široké s Birgit Lengers 

    Birgit Lengers promluví o svých zkušenostech s mezinárodními projekty a spolupráci s umělkyněmi a umělci z východní Evropy. Debatu moderuje dramaturgyně Dominika Široká, kurátorka německojazyčné sekce festivalu Divadelní Flora Olomouc, tématem tohoto bloku tedy bude i reflexe festivalové činnosti spojené s oboustranným zájmem o spolupráci mezi bývalou východní a západní Evropou.

    15:45 – 16:00
    pauza

    16:00 – 16:30
    společná diskuze a dotazy publika


    Shermin Langhoff je od roku 2013 intendantkou berlínského divadla Maxim Gorki Theater. Na počátku svého profesního života působila v oblasti nakladatelství a televizní tvorby. Po mnoha letech u filmu, kdy spolupracovala na projektech jako je například film Proti zdi (Gegen die Wand) režiséra Fatiha Akina, pracovala v letech 2004–2008 jako kurátorka v berlínském divadle Hebbel am Ufer (HAU). Založila zde „Akademii autodidaktů“ (Akademie der Autodidakten), která poskytla mnoha talentovaným umělcům platformu pro jejich tvorbu. V roce 2006 zahájila sérii projektů Beyond Belonging, k nimž přizvala umělce z oborů jako je výtvarné umění, literatura a film. V roce 2008 založila umělecký prostor Ballhaus Naunynstraße v berlínské čtvrti Kreuzberg a vytvořila zde koncept postmigrantského divadla. Od té doby je tento koncept široce diskutován a mezinárodně uznáván.
    V roce 2013 se Shermin Langhoff stala intendantkou berlínského divadla Maxim Gorki Theater. Právě pod jejím vedením se Gorki proslavilo po celém světě: s vícejazyčným souborem vypráví příběhy dnešní různorodé společnosti v současných hrách a radikálních reinterpretacích divadelní klasiky. Pod jejím vedením se Gorki profiluje jako umělecká scéna, kde jsou koncepty národa, identity a příslušnosti kriticky nahlíženy prizmatem historie a zviditelňováním globálních vazeb.
    Od počátku svého působení proto Shermin Langhoff pořádá každé dva roky interdisciplinární výstavní přehlídku s názvem Berlínský podzimní salon (Berliner Herbstsalon). Kromě mnoha dalších projektů založila v roce 2015 v Gorki platformu pro profesionály se zkušeností s životem v exilu, Exile Ensemble, kterou tvoří herci a herečky ze Sýrie a dalších oblastí válečného konfliktu.
    V letech 2014 a 2016 bylo Gorki zvoleno německy mluvícími kritiky v anketě časopisu Theater heute Divadlem roku. Mnoho inscenací získalo národní i mezinárodní ocenění a bylo opakovaně pozváno na prestižní festival Theatertreffen.
    Shermin Langhoff obdržela za svou práci například Berlínskou divadelní cenu nadace Preußische Seehandlung, Evropskou kulturní cenu KAIROS nadace Alfreda Toepfera a Cenu Mosese Mendelssohna udělovanou berlínskou vládou. V roce 2017 obdržela Spolkový kříž za zásluhy v oblasti kultury, který jí udělil německý prezident Joachim Gauck.

    Birgit Lengers vystudovala divadelní, filmová a kulturní studia / estetickou praxi v Kolíně nad Rýnem a Hildesheimu, kde rovněž působila jako odborná asistentka. V letech 2004 – 2008 jako dramaturgyně German Theater Abroad (GTA) kurátorovala několik festivalů a divadelních projektů. Byla členkou představenstva Dramaturgické společnosti (Dramaturgische Gesellschaft) a v sezóně 2009/10 převzala vedení Junges DT v Deutsches Theater Berlin, kde byla od roku 2013 rovněž členkou vedení. Od sezony 2020/21 je Birgit Lengers součástí uměleckého vedení Düsseldorfer Schauspielhaus a jeho participativního projektu Stadt:Kollektiv. Od roku 2018 vede v Deutsches Theater Berlin mezinárodní projekt DT International a je kurátorkou festivalu Radar Ost, jehož program reflektuje politické a estetické tendence divadelní tvorby v zemích bývalého východního bloku a prezentoval práce souborů a režisérů*ek z Gruzie, Ukrajiny, Maďarska, Polska, České republiky i Ruska. Bezprostředně po ruském útoku na Ukrajinu vyjádřilo divadlo solidaritu s umělci z Ukrajiny cyklem Stay United. V minulém roce se v rámci této přehlídky odehrálo šest koprodukcí, světových premiér a hostujících představení z Ukrajiny, Běloruska, Gruzie a Slovinska uváděných na festivalech, v krytech v Kyjevě, v exilu v Londýně a Paříži nebo v Berlíně.

    Viktorie Knotková působí jako dramaturgyně, překladatelka a moderátorka v Německu a České republice. Vystudovala divadelní dramaturgii na Janáčkově akademii múzických umění v Brně a Max Reinhardt Seminar ve Vídni. Souběžně se studiem byla v letech 2009 až 2012 zaměstnána jako dramaturgyně Pražského komorního divadla pod vedením Dušana D. Pařízka. V letech 2012 až 2018 byla stálou dramaturgyní činohry Theater Bremen, kde i nadále pravidelně hostuje. Mezi lety 2021 a 2023 působila v Divadle Husa na provázku. Od roku 2018 se věnuje studiu psychoterapie v Brémách, spoluorganizuje česko- německý festival Tak se dělá jaro, podílí se na realizaci brémského literárního festivalu globale° a působí jako libretistka a dramaturgyně na volné noze se zaměřením na mezinárodní a interkulturní projekty.

    Dominika Široká působí jako divadelní dramaturgyně a kurátorka v Německu a České republice. Narodila se a vyrostla v Nitře, vystudovala divadelní, filmová a mediální studia v Olomouci a ve Vídni. Jako stipendistka Německé služby pro akademickou výměnu pak dokončila studia divadelní vědy v Mnichově. Během studií pracovala jako divadelní novinářka a lektorka na volné noze. Poté působila jako hospitantka v Hamburské činohře (Deutsches Schauspielhaus Hamburg), od roku 2019 pak jako dramaturgyně v Kolínské a Mannheimské činohře (Schauspiel Köln, Nationaltheater Mannheim). Od roku 2019 je Dominika Široká kurátorkou německojazyčného programu Divadelní Flory Olomouc.

     

    Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Evropské unie1712232686-003 

     
     
    foto hostek:
    Birgit Lengers  
    Shermin Langhoff 
    Viktorie Knotková
    Dominika Široká