DIVADELNÍ FLORA
Menu

    Po 13. 5. 2024 | 20:00–21:00 | S-klub

    vstupenky

    BÉTON BRUT Hungry Sharks

    FREIHEIT

    Urbánní taneční styl breakdance – jeden z pilířů hiphopové kultury – vznikal v éře rozvoje brutalistní architektury. Excelentní salcburská company jej na divadelní scénu přenáší s virtuózní lehkostí a vtipně komentuje jeho propojení s revolučním architektonickým stylem. Performance, v níž hraje klíčovou roli míchačka na beton, má potenciál diváckého hitu 27DF!
    Ve spolupráci s Trienále SEFO 2024.
    beseda po představení
    English Friendly

    Cena vstupenek: 240 / 120 Kč

    Inscenace BÉTON BRUT důmyslně protíná svět architektury a urban dance. Prostřednictvím těla a tance nazírá na příbuzná sociální a materiální pozadí vzniku i na historické souvislosti mezi betonovou brutalistní architekturou a pilířem hiphopové kultury – breakdance.

    Virtuózní! […] Malé zjevení pro každého, kdo má rád tanec.
    Helmut Ploebst, derstandard.at

    Jedinečná symbióza tance a architektury.
    Carmen Thurnher, vol.at

    „Brutalistické stavby […] pro nás byly, stejně jako pravděpodobně pro mnoho dalších, neobvykle navrženými betonovými monstry. Z našeho okolí jsme se podvědomě naučili považovat tento typ architektury za podivný nebo dokonce ošklivý. Když jsme [… však odložili svůj ‚každodenní filtr‘ a stali se neutrálními pozorovateli, objevili jsme rozmanitý vesmír, který se za ním skrývá: silné architektonické a sociální výpovědi i drsné, brutální a futuristické formy coby gigantická hra hmoty, syrovosti, rovnováhy a hrdého gesta, která se pozorovateli vysvětluje přímočaře, téměř puristicky a rozvíjí se v krásných obrazech.“ Valentin Alfery, choreograf BÉTON BRUT

    Ve svém dosud posledním projektu BÉTON BRUT staví mladý umělecký kolektiv Hungry Sharks do vzájemné paralely taneční techniky breakdance a vybrané příklady brutalistních architektonických objektů. Tím vytváří asociativní pole pro úvahy nad jejich materiálními, kinetickými, prostorovými a v neposlední řadě též historickými a sociálními konceptualizacemi. V obou jde o vzpouru proti konvenčním formám kultury. Jejich estetika je často charakterizována jako „syrová“ nebo „drsná“, v žádném případě není „uhlazená“ nebo „líbivá“. Jak brutalismus, tak breakdance zároveň vycházejí z obdobného sociálního zázemí – prožitku druhé světové války, destrukce člověka, chudoby a z ní plynoucího společenského znevýhodnění. Průsečík obou těchto forem se v BÉTON BRUT následně stává hnací silou unikátního brutalistického fyzického divadla.
    Rafinovaný umělecký koncept a neotřelé tvůrčí strategie obsažené v BÉTON BRUT si vysloužily nejenom nevídaný zájem ze strany publika, ale význačně rovněž rezonovaly mezi třinácti vybranými produkcemi na znovuobnovené Choreographic Platform Austria 2023. 

     

    námět, koncept, umělecké vedení, choreografie Valentin Alfery

    živý zvuk, kompozice Manuel Riegler
    dramaturgie, asistent choreografa Marco Payer
    produkce, umělecká konzultace, hlas Dušana Baltić
    asistence produkce Maira Darja Horvath, Laura Graciela Saiz, Max Rosenberger
    světelný design Valentin Alfery
    kostýmy Kreineckers / Anna & Magdalena Kreinecker
    fotografie Jelena Janković, Christine Miess, Kilian Kovacs (Cover)

    provedení a pohybový výzkum Elena Bartosch, Timo Bouter, Alexander Tesch, Maëva Abdelhafid

    Uvedení inscenace v rámci festivalu je podpořeno z DANCE ON TOUR AUSTRIA – společného projektu Tanzquartier Wien a rakouského Spolkového ministerstva pro evropské a mezinárodní záležitosti. 

    Představení je realizováno ve spolupráci (a s podporou) Trienále SEFO 2024, které pořádá Muzeum umění Olomouc.

    Rakouská taneční skupina Hungry Sharks vznikla roku 2011 s cílem etablovat streetové taneční styly rovněž v divadelním prostředí. Vůdčími osobnostmi skupiny jsou od jejího počátku choreograf Valentin Alfery a producentka Dušana Baltić. V tanečním duetu Gentle Way (2018) například Alfery vyšel z rituálů bojových umění, zejména juda, kterému se až do svého těžkého zranění věnoval na vrcholové úrovni. Inscenaci Zeitgeist (2019) zase situoval pod vodu – bez gravitace a se zadrženým dechem nechal „aquadancer*ky“ v proskleném bazénu zkoumat možnosti gest a pohybů typických pro život ve městě. 

    ……………………

    Fenomén „béton brut“ – časopis Kontexty
    https://casopiskontexty.cz/beton-brut/

    Intro Hungry Sharks – ukázky tvorby, krátký rozhovor se členy skupiny
    https://www.hungrysharks.at/about 

    Rozhovor s choreografem Valentinem Alferym (v němčině)
    https://thegap.at/…t-brut-wien/ 

    Rozhovor s choreografem Valentinem Alferym a producentkou Dušanou Baltić (v angličtině)
    https://www.youtube.com/watch…

     

    foto Christine Miess