ROSMERSHOLM

ÚT12
18:30Moravské divadlo
Henrik Ibsen
ROSMERSHOLM
Divadlo Aréna Bratislava
.
 

režie Rastislav Ballek
překlad Ladislav Obuch
úprava Vladimír Strnisko
dramaturgie Martin Kubran, Zuzana Šajgalíková
scéna a kostýmy Katarína Holková    

premiéra 5. 12. 2013

osoby a obsazení
Johannes Rosmer Robert Roth
Rebekka Westová Petra Vajdová
Kroll Ľubomír Bukový
Peder Mortensgård Braňo Deák, Juraj Loj
Ulrik Brendel Martin Hronský
Pani Helsethová Natália Puklušová
Beata Sláva Daubnerová

 

Inovativní, avšak předlohu ctící režie Rastislava Balleka dokazuje, že ač Ibsen svou tragédii o manželském trojúhelníku napsal před 120 lety, tak přečtená očima současníka obsahuje přesné pojmenování situace, v které se nachází moderní člověk: tradiční hodnoty selhávají a nové se ještě nestačily etablovat. Poté, co se hrdina Johannes Rosmer (Robert Roth) vzdal kněžství i víry a pod vlivem milenky Rebekky (Petra Vajdová) uvažuje o dráze politika, přetahují se o jeho přízeň jak církve, tak liberálové. Vedle tohoto až faustovského zápasu o lidskou duši vyplouvají na povrch okolnosti utonutí jeho manželky Beaty (němá kreace performerky Slávy Daubnerové). Rosmerův vnitřní boj, jeho „ideologickou schizofrenii“ tvůrci zdůraznili překvapující, nové významy dodávající surrealistickou scénografií.


Inscenačný kľúč Rastislava Balleka formálne pripomína jeho ostatné  réžie. Scénu tvorí sada niekoľkých stolov – od pinpongového až po kancelársky. Skôr ako na tradičnom rodinnom sídle sa nachádzame v akomsi volebnom štábe, na nástenkách sú heslá, znak hnutia hippies aj množstvo odkazov, pripomienok toho, čo by sme mali v živote robiť. Pani Helsethová nie je domácou, ale akousi PR asistentkou.
Zuzana Uličianska, SME.sk, 8. 12. 2013


V časoch, keď sa cirkev zmietaná krízou už len zúfalo oháňa zlostnými pastierskymi listami a v časoch, keď ani liberalizmus neprináša pocit slobody, je hra o strate identity nanajvýš aktuálna. (…) Výrazná štylizácia, pochopiteľne, poznamenala aj herectvo. (…) Pastora Rosmera stvárnil Robert Roth. Klaunská štylizácia sa uňho prelína s tichou rezignáciou. V protiklade stojí Petra Vajdová, ktorej živelnosť dominuje aj v postave manipulátorky Rebekky.
Soňa Smolková, Pravda.sk, 10. 12. 2013



Rastislav Ballek (*1971) už během studia režie na VŠMU vytvořil v tandemu s dramaturgem Martinem Kubranem sérii nekonvenčních adaptací pozapomenutých slovenských děl. V této linii úspěšně pokračoval i v angažmá v Divadle SNP Martin či v Mestském divadle Žilina.
S razancí Ballek uvádí méně známé hry světových autorů či klasiku v nových překladech, jakož i současné hry. Senzaci vyvolal jeho Tiso v Divadle Aréna – inovativní zpracování kontroverzního tématu kritika ocenila rekordními čtyřmi cenami Dosky 2006. Věhlas si vysloužily i další tamní režie – KUKURA (2011) a Holokaust (2012) – či autorský projekt HOLLYROTH (2009) v Slovenském národném divadle. Na české jeviště se Ballek pravidelně vrací – v ND Brno nastudoval Hořké slzy Petry von Kantové (2006), Noru (2013) či Othella (2014), v NDM Ostrava pak Macbetha (2014).



Divadlo Aréna patří k nejrespektovanějším slovenským scénám. Po druhé světové válce budova, jež patří k nejstarším divadlům na Slovensku, sloužila 50 let jako sklad. Rekonstrukci a znovuotevření v roce 1994 inicioval mim Milan Sládek, který zde poté vedl Institut pro pohybové divadlo.
Po změně zřizovatele roku 2002 se ředitelem stal herec Juraj Kukura, jenž přinesl koncept multižánrového divadla. Pod vedením tvůrců, jako jsou Rastislav Ballek, Viliam Klimáček, Soňa Ferancová, Jozef Bednárik či Martin Čičvák, si Aréna vydobyla mezinárodní renomé.
Aréna také podporuje vznik původních her na politicky citlivá témata s ambicí vyvolat sebereflexi a veřejnou diskuzi – tak vznikla ceněná Totalitná trilógia Tiso, Dr. Gustáv Husák a Komunizmus, jež spolu s dalšími tituly KUKURA a Holokaust tvoří tzv. Občanský cyklus.


  Divadlo Konvikt     Statutární město Olomouc     Ministerstvo kultury     Moravské divadlo OlomoucOlomoucký kraj     Česká televize